اتحادیه اروپا سفیر بلاروس را احضار کرد

سرویس خارجی اتحادیه اروپا در اعتراض به اقدام دولت بلاروس برای فرود یک فروند هواپیمای غیرنظامی در میسنک و بازداشت خبرنگار ضد دولتی، سفیر این کشور در اتحادیه اروپا را احضار کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز از تارنمای اتحادیه اروپا، استفانو سانینو دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) الکساندر میکنوویچ سفیر جمهوری بلاروس در اتحادیه اروپا را احضار کرد تا اقدام «ناپسند» مقامات این کشور را برای فرود زوری یک فروند هواپیمای غیر نظامی در میسنک و دستگیر کردن «رومان پروتاسویچ» خبرنگار و فعال بلاروسی را محکوم کند.

بر اساس این گزارش، سانینو مراتب نگرانی اتحادیه اروپا را نسبت به سرکوب معترضان در این کشور اعلام کرد و خواستار آزادی پروتاسویچ شد. این گزارش حاکیست که پیامدهای اقدام بلاروس امروز در جلسه شورای اروپا بررسی خواهد شد.

دیروز دوم خرداد (۲۳ مه) به دستور آلکسی لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس یک جنگنده نیروی هوایی بلاروس، هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت رایان ایر را وادار به فرود کرد. این هواپیما با ۱۲۳ مسافر از آتن راهی ویلنیوس، پایتخت لیتوانی بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های بلاروس، لوکاشنکو دستور رهگیری و فرود اجباری هواپیمای مسافربری را بر پایه خبری مبنی بر حمل بمب توسط هواپیمای مسافربری صادر کرده است. ماموران امنیتی در هواپیما بمبی نیافتند اما توانستند پروتاسویچ را دستگیر کنند.

این وبلاگ‌نویس یکی از سرسخت‌ترین مخالفان لوکاشنکو به‌شمار می‌رود و در لیتوانی زندگی می کند. نهادهای امنیتی بلاروس او را در فهرست تروریست‌های خطرناک قرار داده‌اند. هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ رایان ایر عصر دیروز پس از چند ساعت توقف مینسک را به مقصد لیتوانی ترک کرد.

دیروز رهبران اتحادیه اروپا و آمریکا با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای رفتار دولت بلاروس را محکوم کردند. «اورسولا فون» رئیس کمیسیون اروپا قول داد که این حادثه را بدون عواقب ترک نکند. «هرگونه نقض قوانین حمل و نقل هوایی بین المللی عواقبی را به دنبال دارد. غیرقابل قبول است که هواپیمای رایان ایر که از آتن به ویلنیوس در حال پرواز است، مجبور به فرود در مینسک شود.»
دبیرکل ناتو هم این حادثه را خطرناک خواند و گفت نیاز به تحقیقات بین المللی دارد. وزارت امور خارجه اتریش نیز بر لزوم تحقیقات در این باره صحبت کرد.

امروز رئیس خطوط هواپیمایی رایان ایر ادعا کرد در پروازی که پروتاسویچ بازداشت شد، جاسوس روس هم حضور داشته و نقشه دستگیری او را طراحی کرده است. بر همین اساس وزیر امور خارجه انگلیس خواستار تشکیل جلسه اضراری شورای سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی به منظور نقض قوانین بین المللی توسط رژیم بلاروس شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =