خطر در کمین نظام سلامت/ تعداد کشیک‌ رزیدنت‌های ایران بیش از استاندارهای جهانی

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۵ درصد رزیدنت‌های جهان بین ۱۱ تا ۱۵ کشیک را در بیمارستان حضور دارند، این در حالی است که کشیک‌های دستیاران تخصصی ایران از استاندارد بین‌المللی و آیین‌نامه دستیاری نیز فراتر رفته و به ۱۵ کشیک در ماه می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، فشار کاری زیاد، حقوق کم، استرس بالا؛ همین سه فاکتور کافیست که در معرض افسردگی یا سایر آسیب‌های اجتماعی دیگر قرار بگیرید. درست می‌گویند؛ رزیدنت‌ها به یک مو بند هستند و یک تلنگر کافیست تا کاسه صبرشان لبریز شود. آنها به امید متخصص شدن باید با حقوق کم بسازند، با استرس بسیار فشار کاری زیادی را تحمل کنند و سعی کنند با قرص‌های ضد افسردگی آرامش از دست رفته خود را بیابند. 

دستیاران تخصصی پزشکی باید پس از ۷ سال دوره عموم، آزمون تخصصی را با با موفقیت به پایان برسانند. پس از آن دوره رزیدنتی را پیش رو دارند که کشیک‌های آن در برخی موارد از استانداردهای بین‌المللی نیز بیشتر می‌شود. پزشکان پس از این مرحله نیز باید ۲ سال از طرح خود را در یک شهر بگذرانند. به‌طوری که اگر بگوییم نیمی از عمر دستیاران تخصصی برای پزشک متخصص شدن می‌گذرد، دروغ نگفته‌ایم. ایسکانیوز در گزارش‌های متعدد به وضعیت حقوق و ساعات کاری رزیدنت‌ها در ایران پرداخته است. در گزارش زیر می‌خواهیم کشیک‌های ماهانه دستیاران تخصصی پزشکی را با تعداد کشیک‌های رزیدنت‌های جهان مقایسه کنیم.

۵ درصد رزیدنت‌های جهان بین ۱۱ تا ۱۵ کشیک در بیمارستان هستند

نمودار زیر تعداد کشیک‌ رزیدنت‌های جهان را در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد:

مقایسه تعداد کشیک‌ رزیدنت‌های کشورهای خارجی و ایران

با توجه به نموار فوق می‌توان دریافت ماهانه ۱۶ درصد رزیدنت‌ها بدون کشیک و ۵۲ درصد آنان بین یک تا ۵ کشیک را در بیمارستان گذرانده‌اند. بر اساس داده‌های پایگاه مد اسکیپ، ۲۴ درصد رزیدنت‌ها بین ۶ تا ۱۰ کشیک، ۵ درصد بین ۱۱ تا ۱۵ کشیک و ۳ درصد بیش از ۱۵ کشیک را در کارنامه خود دارند.

آمار دقیقی از میزان کشیک‌های رزیدنت‌های ایران در بیمارستان‌ها وجود ندارد، در آیین نامه دوره دستیاری حداقل کشیک‌های دستیاران بالینی آورده شده است. بر این اساس سال اول ۱۲ کشیک در ماه، سال دوم ۱۰ کشیک در ماه، سال سوم ۸ کشیک در ماه و سال چهارم و پنجم ۶ کشیک در ماه را باید در بیمارستان حضور داشته باشند. با این حال برخی از دستیاران پزشکی سال اولی در تماس با ایسکانیوز مدعی شده‌اند تعداد کشیک‌های آنان از ۱۲ کشیک در ماه نیز فراتر رفته و در بسیاری از موارد به ۱۵ کشیک نیز رسیده است.

تحمل ۱۵ کشیک در ماه به علاوه پر کردن ساعات کاری برای یک رزیدنت سال اولی چندان راحت نیست. با این حال دانشجویان دوره رزیدنتی جانشان را کف دست می‌گیرند؛ بلکه بتوانند جان هموطنان خود را از چنگال‌های مرگبار کرونا بربایند. ای کاش وزارت بهداشت کمی به سلامت روان دانشجویان رزیدنتی بیشتر توجه کند و با افزایش ظرفیت آزمون دستیار تخصص پزشکی، بتواند مسئولیت سنگین این دانشجویان را اندکی کاهش دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108611

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =