چه کسانی واکسن آنفولانزای رایگان دریافت می‌کنند؟

سازمان نظام پزشکی و کمیته علمی کشوری مدیریت بیماری‌های واگیردار، برنامه و اولیت‌بندی تزریق واکسن آنفولانزا را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، با شروع فصل سرد نگرانی‌ها از هم زمانی آنفولانزا و کرونا در میان مردم وجود دارد و راه مقابله هم تزریق واکسن آنفولانزا است؛ در همین راستا سازمان نظام پزشکی و کمیته علمی کشوری مدیریت بیماری‌های واگیردار، برنامه و اولیت‌بندی تزریق واکسن آنفولانزا را اعلام کرد.

واکسن رایگان برای افراد با ریسک بالا

به همین منظور دو اولویت درنظر گرفته شده است که اولویت اول کسانی هستند که واکسن رایگان دریافت می‌کنند؛ این افراد شامل کارکنان (بهداشتی، درمانی، خدماتی، اداری و انتظامات) شاغل در بیمارستان، واحدهای تحت پوشش شامل خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت، تسهیلات زایمانی، مراکز جامع خدمات سلامت، ستادهای شهرستان و استان، پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی، کارکنان مستقر در پایگاه‌ها / مراکز مراقبت بهداشتی مرزی، سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست که در قسمت‌های مرتبط با پرندگان فعالیت می‌کنند، نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی شاغل در بخش‌های ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می‌شوند که با هماهنگی و معرفی اداره بهداشت و درمان می‌توانند نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.

علاوه بر آن بیماران مبتلا به  ایدز و اچ آی وی هم  با هماهنگی مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند واکسن رایگان دریافت کنند. بیمارانی که به هر علتی دچار ضعف سیستم ایمنی هستند مانند بیماران مبتلا به بدخیمی
(با یا بدون شیمی درمانی یا رادیو تراپی)، گیرندگان پیوند، دیالیزی، تالاسمی ماژور، آنمی سیکل سل، هموفیلی و بیماران خاص، نادر و صعب العلاج تحت پوشش دانشگاه‌ها هم  با هماهنگی معاونت درمان و انجمن‌های مربوطه هم در این دسته قرار می‌گیرند.

گروه‌های پرخطر در جامعه همچون ایثارگران و جانبازان با اولویت داشتن افراد دارای بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای، افراد مبتلا به چاقی مفرط، کارکنان و سالمندان ساکن در مراکز نگهداری سالمندان، معلولین و بیماران روانی مزمن، کودکان بی‌سرپرست و زنان آسیب دیده اجتماعی هم با هماهنگی سازمان و ادارات کل بهزیستی می‌توانند واکسن رایگان دریافت کنند.

زنان باردار و زنانی که دوهفته از زایمانشان گذشته و درمعرض جدی ابتلا به آنفلوانزا هستند هم دیگر اولویت وزارت بهداشت برای دریافت واکسن محسوب می‌شوند.

اولویت دوم چه کسانی هستند؟

اولویت دوم به کسانی اختصاص دارد که جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند اما درموارد ذکر شده قبلی نیستند که این افراد می‌توانند منوط به تامین واکسن با درخواست خود و تجویز پزشک از طریق بخش خصوصی و داروخانه‌ها واکسن دریافت کنند.

این گروه شامل افراد دارای بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای مانند بیماری‌های ریوی (آسم کنترل نشده و COPD )، بیماران قلبی عروقی کلیوی، کبدی، نورولوژیک، هماتولوژیک، غدد(دیابت ملیتوس)، اختلالات متابولیک می‌شوند که در این میان افراد مبتلا به دیابت تیپ یک و تیپ دو که عارضه‌دار شده‌اند، مبتلایان به ضایعات نخاعی و بیماری‌های عصبی عضلانی ، افرد دارای سوء جذب قابل توجه یا سوء تغذیه، بیماران دارای نقص و سرکوب ایمنی که توسط دارو دچار نقص ایمنی شده‌اند و افراد فاقد طحال اولویت بیشتری دارند.

افراد در گروه سنی شش ماه تا ۱۸  سال که تحت درمان طولانی مدت با آسپیرین و یا داروهای حاوی سالیسیلات هستند با
توجه به اینکه این افراد با عفونت آنفولانزا در معرض خطر ابتلا به سندرم رای قرار دارند، مشمول دریافت واکسن آنفلوانزا هستند.

علاوه برآن افراد مبتلا به چاقی مفرط یا چاقی بیمارگونه، کلیه افراد با سن بالای ۶۵ سال و مسافرینی که قصد سفر به سایر کشورها را دارند جهت کاهش خطر ابتلا به آنفلوانزا باید نسبت به انجام واکسیناسیون آنفلوانزا اقدام کنند.

چه کسانی واکسن نزنند؟

وزارت بهداشت موارد منع مصرف را به شرح زیر اعلام کرده است:

افراد دارای سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید (نظیر آنافیلاکسی) به واکسن آنفلوانزا و یا هریک از اجزای واکسن

 افراد دارای حساسیت شدید به تخم که باید با نظر پزشک اقدام به دریافت واکسن نمایند و پس از دریافت واکسن بمدت نیم ساعت تحت نظرپزشک قرار داشته باشند.
 افراد دارای سابقه بیماری گیلن باره در طی شش هفته پس از دریافت واکسن آنفلوانزای قبلی
 افراد دارای بیماری حاد متوسط یا شدید با یا بدون تب که باید واکسیناسیون را تا زمان بهبودی حال عمومی به تعویق بیاندازند.

 افراد مشکوک یا مبتلا به بیماری کرونا تا زمان رفع علایم بیماری (حداقل دو هفته) مجاز به دریافت واکسن آنفلوانزا نیستند.
افراد در معرض تماس با افراد مشکوک به کرونا هم باید از مبتلا نبودن خود به کرونا مطمئن شوند و بعد برای دریافت واکسن آنفولانزا اقدام کنند.

تزریق همزمان واکسن آنفولانزا و کرونا هم مجاز نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      اصلا واکسن‌ی نیست که از داروخانه تهیه کنیم!!!!!! وقتی هم داروخانه می‌رویم می‌گن توزیع نشده... حداقل اسم چندتا داروخانه که این واکسن داره توی گزارشتون منعکس کنید تا بدرد مردم بخوره