مهم‌ترین اخبار دانشگاه‌های کشور در ۲۶ آبان ماه

تدوین ماموریت‌های دانشکده حکمرانی، حضوری شدن کلاس‌های دانشجویان دکتری شهید بهشتی و... از جمله مهم‌ترین اخبار دانشگاه‌های کشور در ۲۶ آبان ماه است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، گزیده‌ای از مهم‌ترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در چهارشنبه(۲۶ آبان‌ماه) را در ادامه می‌خوانید:

کلاس‌های دانشجویان دکتری شهید بهشتی حضوری شد

بر اساس اعلام دانشگاه شهید بهشتی، تمامی کلاس های آموزشی دانشجویان دوره دکتری دانشگاه شهید بهشتی از شنبه ۲۹ آبان ماه به صورت حضوری برگزار می شود. دانشجویان مقطع دکتری روزانه غیربومی دانشگاه که حائز شرایط اخذ خوابگاه هستند می‌توانستند با مراجعه به سیستم گلستان بخش دانشجویی - خوابگاه - اطلاعات و درخواست ها - درخواست خوابگاه خود را ثبت کنند.

دانشجویان دوره دکتری متقاضی خوابگاه فردا پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ می توانند از طریق گزارش ۲۵۷۰ سیستم گلستان از خوابگاه اختصاص داده شده خود مطلع و جهت تحویل اتاق به خوابگاه مربوطه مراجعه کنند. رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی برای حضور در دانشگاه شهید بهشتی، کلاس‌ها و کلیه اماکن عمومی برای دانشجویانی که آموزش حضوری دارند الزامی است.

نحوه تشکیل کلاس‌های آزمایشگاهی، عملی و کارگاهی سایر دانشجویانی که نیم‌سال جاری فارغ التحصیل می شوند نیز متعاقباً اعلام می‌شود. بر اساس مصوبات شورای مدیریت استانی آموزش‌عالی استان تهران، شرایط آموزش حضوری دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی مشخص شد بر این اساس جلسات دفاع از رساله‌های دکتری و پایان نامه­ های کارشناسی ارشد از اول آذرماه سال ۱۴۰۰ به صورت حضوری برگزار می‌شود.

در موارد خاص، داوران خارج از دانشگاه شهید بهشتی با تشخیص و مجوز معاون آموزشی دانشکده/دانشگاه مربوط می‌توانند به صورت غیرحضوری در جلسه شرکت کنند و در این صورت، جلسه دفاع به صورت ترکیبی برگزار می‌شود. همچنین دروس آزمایشگاهی، عملی و کارگاهی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و کارشناسی سال آخر به صورت حضوری برگزار می‌ شود و برای دانشجویان مقطع کارشناسی که سال آخر نیستند، با توجه به زیرساخت‌ها، امکانات خوابگاهی و آموزشی و غیره با تشخیص ستاد کرونا تصمیم‌گیری خواهد شد.

حضور دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که در مرحله انجام رساله یا پایان‌نامه بوده و نیازمند استفاده از آزمایشگاه، کارگاه، مزرعه و غیره هستند، در محیط دانشگاه الزامی است. حضور کامل اعضای هیئت علمی در محل خدمت خود، بر اساس ابلاغیه‌های قبلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضروری است و  کلیه جلسات ارکان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در دانشگاه همانند جلسات شورای گروه‌های آموزشی، شوراهای آموزشی و تحصیلات تکمیلی، شوراهای پژوهشی و غیره به صورت حضوری برگزار می‌شود.

مهم‌ترین اخبار دانشگاه‌های کشور در ۲۶ آبان ماه

ماموریت‌های دانشگاه حکمرانی تدوین شد

 سید محمد مقیمی در نشست انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه فی‌مابین دانشگاه تهران، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و اندیشکده سیاست‌پژوهی منابع انسانی اسماء،که در محل سالن شورای دانشگاه تهران منعقد شد، با اشاره به طراحی و پیگیری ایده راه‌اندازی دانشکده حکمرانی به عنوان دانشکده‌ای میان‌رشته‌ای، گفت: مطالعه اولیه برای راه‌اندازی دانشکده حکمرانی انجام شده و مأموریت‌های این دانشکده را طراحی و تدوین کرده‌ایم.

سرپرست دانشگاه تهران افزود: در ایده راه‌اندازی دانشکده حکمرانی به دنبال این هستیم تا مجموعه‌ای از رشته‌ها را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که دربرگیرنده انواع و اقسام حکمرانی مانند حکمرانی کشاورزی، صنعتی، شهری و … باشد، ایجاد کنیم و فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی یک حوزه تخصصی مانند کشاورزی با شرایط و ضوابطی برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر بتوانند در رشته حکمرانی مرتبط با تحصیلات مقطع کارشناسی خود ادامه تحصیل دهند.

مقیمی، هدف از برگزاری دوره‌های آموزشی حکمرانی و در گام بعد طراحی و ایجاد رشته‌های حکمرانی را درهم آمیختن مهارت فنی و تئوریک با مهارت‌های مدیریتی و تربیت مدیرانی در تراز نظام اسلامی دانست.

مهم‌ترین اخبار دانشگاه‌های کشور در ۲۶ آبان ماه

۲۵۰ نفر از تکنسین های دانش آموخته دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در شرکت تراکتورسازی تبریز جذب به کار شدند

 ابراهیم صالحی عمران صبح امروز در حاشیه شورای برنامه ریزی درسی بیان کرد: اشتغال دانش آموختگان از چالش های بسیار مهم آموزش عالی در شرایط فعلی کشور است. لذا دانشگاه ها باید هم راستا با سیاست های کلان ملی در حوزه ارتقاء و افزایش مهارت آینده سازان ایران اسلامی گام بردارند.

وی افزود: در بررسی پژوهش های موجود طی چند دهه اخیر، پرداختن به مسئله اشتغال دانش آموختگان با تأکید بر چند موضوع مشخص، از جمله آمایش سرزمینی، وضعیت اشتغال و بیکاری دانش آموختگان، ضرورت توجه به کیفیت آموزش عالی و برنامه درسی موجود در دانشگاه و توجه به موضوع کارآفرینی دانش آموختگان بوده است.

صالحی عمران با اشاره بر اینکه آموزش عالی ایران در دو دهه گذشته با موضوعات و برخی چالش های دیگری نیز مواجه شده است عنوان کرد: حضور اکثریت دانش آموختگان مقاطع متوسطه در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، افزایش تعداد دانشجویان و گسترش کمی دانشگاه ها بدون توجه به ظرفیت های موجود و توان و بافت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر منطقه و در نتیجه وجود خیل عظیم دانش آموختگان بیکار از جمله موضوعات و چالش هایی هستند که نظام آموزش عالی ایران امروزه با آنان روبروست.

این مقام مسئول تأکید کرد: کشور ما به دلیل داشتن ساختار جمعیتی جوان و نیز پشت سر نهادن تحولات عظیم اجتماعی و اقتصادی، رشد جمعیت و رشد کمی دانشگاه ها که رشد قابل توجهی را در تعداد دانش آموختگان در پی داشته است از معضل بیکاری در رنج می باشد و از آنجا که ظرفیت استخدام های دولتی و ناتوانی بخش خصوصی همواره دامن گیر این قشر فارغ التحصیل می باشد این امر در بین دانش آموختگان به عنوان یک چالش بزرگ اقتصادی مطرح می‌شود.

وی با عنوان این مطلب که بحران های اقتصادی و افزایش شدید بیکاری، لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه و توجه ویژه به کارآفرینی را به عنوان یک راهکار برای حل مشکلات بیکاری تعیین کرده خاطر نشان کرد: کارآفرینی فرایندی قابل آموزش است، بنابراین آموزش عالی از طریق افزایش آموزش های مهارتی می تواند فرصت های بازار را افزایش دهد. بنده معتقدم آموزش کارآفرینی می تواند جایگاهی رفیع در دانشگاه بدست آورده به گونه ای که دانش آموختگان این فضا پس از خروج از محل آموزش سازنده بسترهای کاری برای خود باشند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار کرد: در همین راستا طبق برنامه ریزی های صورت گرفته برای گسترش ارتباط عملی صنعت و دانشگاه تعداد۲۵۰ نفر از تکنسین های دانش آموخته دانشگاه فنی و حرفه ای در شرکت مهندسی، تولید و تأمین قطعات تراکتورسازی تبریز استخدام شدند.

وی افزود: پایش اشتغال دانش آموختگان و ایجاد ظرفیت ۵۰ هزار شغل طی دو سال آینده با استفاده از طرح برند ملی، توسعه مراکز رشد و کارآفرینی، استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ و ضوابط اجرایی تبصره ۱۴ از برنامه های پیش رو دانشگاه فنی و حرفه ای کشور برای هموار کردن اشتغال دانشجویان این دانشگاه است.
مهم‌ترین اخبار دانشگاه‌های کشور در ۲۶ آبان ماه

انتهای پیام/

کد خبر: 1118740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =