قیمت دلار باز هم گران می‌شود؟

یک کارشناس بازارهای مالی معتقد است که قیمت دلار با توجه به عدد تورم چندان دور از ذهن نیست و به مرور بالاتر خواهد رفت.

میثم رادپور کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، گفت: می‌توان به لحاظ بنیادین به سادگی نشان داد که بازار ارز مثل همیشه تحت فشار است. اما شاید پیش از این، دوره‌های تثبیت طولانی‌تری را برای بازار شاهد بودیم. این دوره‌ها به مرور کوتاه‌تر شده و دلیل آن هم این است که از طرفی درآمدهای ارزی کاهش یافته و از طرف دیگر، بانک مرکزی اثربخشی خود را به دلیل نبود توانایی از دست داده است.

وی ادامه داد: پیش از این درآمدهای ارزی تبدیل به هزینه می‌شد و به نظر می‌رسید که وضعیت بهتری داریم. این امکان دیگر موجود نیست. در حال حاضر دو اتفاق افتاده که باید به صورت ویژه به آن توجه کرد. ضمن کم شدن درآمدهای ارزی، با تورم های بسیار بالا روبرو هستیم. تورم فشار جدی به این بازار وارد می‌کند. در عین حال مثل گذشته امکان تثبیت نرخ ارز را نداریم. این تصور که بتوانیم به دوران تثبیت در نرخ ارز برسیم خوشبینانه است. انتظاری که می‌توان داشت این است که قیمت دلار با یک شیب ملایم و به مرور زمان به سمت افزایش سیر کند.

این کارشناس بازار گفت: به نظرم با توجه به نرخ تورمی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، نرخ ارز غیرمنطقی نیست. حتی به نظرم روی قیمت دلار که حوالی ۳۰ هزار تومان است، نزدیک به ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان نوسان قیمت را در یک سال آینده شاهد خواهیم بود.

رادپور تاکید کرد: این نکته را هم باید در نظر داشت که سال قبل هم نرخ دلار بالای ۲۰ هزار تومان بود و طی ۱۲ ماه گذشته به صورت طبیعی به این نرخ رسیده است. قیمت فعلی خیلی غیرطبیعی نیست. به نظرم در آینده هم نرخ ارز با همین شیب ملایم و متناسب با نرخ تورم به سمت افزایش می‌رود و دیگر شاهد دوره‌های تثبیت نخواهیم بود.

کد خبر: 1121522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =