رابطه دیپلماسی با جیب مردم / 5سال مذاکره با غرب چه نتیجه‌ای داشت؟

نتیجه مذاکرات منطقه‌ای و جهانی باید در سفره مردم عینیت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ این روزها انتشار اخبار از تلاش مسئولان کشور برای ایجاد گشایش اقتصادی شیرین‌ترین خبرهایی است که در رسانه‌ها دنبال می‌شود. رفت و آمد مسئولان کشورهای منطقه و شکل گیری گفتگوهای سیاسی و اقتصادی نشان از آینده‌ای روشن در حوزه اقتصاد دارد.

دیپلماسی اقتصادی یک ابزار موثر در سیاست خارجی برای تأمین منافع ملی و قدرت نفوذ منطقه‌ای است. بنابراین شناسایی و ایجاد فرصت‌های اقتصادی برای کشورها از وظایف مهم دولت‌ است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دولت دوازدهم موانع ساختاری را مهمترین اصل بازدارنده در شکل‌گیری دیپلماسی اقتصادی می‌دانست و معتقد بود اقدامات وزارت امور خارجه تحت امر او در این زمینه ناموفق هم نبوده، اما آنقدری هم که انتظار داشته موفقیت آمیز نبوده است. این در حالی است که زمان حضور حسن روحانی در پاستور در سال 92، سطح همکاری میان دو کشور ایران و چین به نزدیک 50 میلیارد دلار رسیده بود که با نگاه منحصر دولت تدبیر و امید به غرب و مذاکرات برجام ظرفیت‌های ایجاد شده اقتصادی در آسیای شرقی از دست رفت.

بدعهدی آمریکا و اروپا در اجرای برجام و در نهایت خروج ترامپ از این توافقنامه بین‌المللی، دولت دوازدهم را با مشکل عدیده اقتصادی مواجه کرد، از این رو تلا ش برای احیای همکاری‌ با چین بار دیگر در دستور کار دولت روحانی قرار گرفت که به دلیل پایان فرصت قانونی کار دولت دوازدهم این تلاش‌ها چندان موفق نبود، بنابراین توسعه روابط با همسایگان در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت.

سفر ابراهیم رئیسی به تاجیکستان و حضور جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو اصلی سازمان شانگهای، اتصال به منابع زیربنایی اقتصادی آسیایی را محقق کرد و فرصت ارزشمندی را در اختیار کشور قرارداد.

نخستین سفر امیرعبداللهیان در شهریورماه سال جاری به بغداد نیز فصل جدیدی از شکل‌گیری مناسبات منطقه‌ای را فراروی کشور گشود. سفر وزیر امور خارجه در مهرماه به مسکو و گفتگو با همتای روس نیز در شکل‌گیری ارتباطات اقتصادی و سیاسی اهمیت ویژه‌ای داشت. وی در سفر به لبنان و دیدار با مقام‌های این کشور نیز بر اعلام آمادگی تهران برای حمایت از این کشور در شرایط سخت اقتصادی تأکید کرد.

دعوت رسمی علی شمخانی از شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی و حضور وی در تهران که پس از یک دوره تنش سیاسی صورت گرفت را نیز می‌توان برگ جدیدی از شکل‌گیری روابط سازنده با همسایگان دانست که می‌تواند کشور را به سوی اقتصادی شفاف‌تر و پویاتر هدایت کند. انور قرقاش، مشاور سیاسی رئیس امارات درباره سفر شیخ طحنون بن زاید به تهران نوشت: تلاش‌های امارات متحده عربی با هدف تقویت پل‌های ارتباطی و همکاری در منطقه و حفظ منافع ملی انجام شده، امارات متحده عربی دنبال تقویت ثبات و شکوفایی منطقه است و در این راستا تلاش می‌کند این هدف را با توسعه روابط مثبت از طریق گفتگو و اقدامات مشترک و مدیریت دیدگاه‌های یکسان دنبال کند.

علاوه بر امارات متحده عربی، گفتگوهای دیپلماتیک ایران و عربستان نیز ماه‌هاست که پیگیری می‌شود و می‌توان نزدیک شدن کشورهای خلیج به یکدیگر را شکست سیاست‌های فشار حداکثری غربی با هزینه‌کردن میلیاردها دلار در منطقه دانست.

حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در شانزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نیز فرصت مناسبی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی بود که در آن گسترش ارتباطات ایران و ترکیه مورد تأکید قرار گرفته و سند همکاری جامع ایران و ترکیه نهایی شد که می‌تواند در تقویت جایگاه دو کشور در منطقه تأثیر به سزایی دارد.

در بوحبوحه رفت و آمدهای دیپلماتیک، خبر خوب سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه بارقه‌ای از نتیجه بخشی تلاش‌های منطقه‌ای مسئولان بود که گفت در حوزه‌های پولی و بانکی گشایش‌هایی اتفاق افتاده و ان‌شاءالله در روزهای آتی در حوزه خنثی سازی تحریم‌ها خبرهای بهتری در راه خواهد بود. 

وی تأکید کرد: خنثی سازی تحریم‌ها را موازی با انجام مذاکرات وین برای لغو و رفع تحریم ها پیش می بریم که نقشه راه و سند همکاری 20 ساله با همسایگان از جمله این برنامه هاست که با روسیه تقریبا نهایی شده است و آغاز گفتگوها  منتظر مجوز دولت است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تسهیل تجارت خارجی در تعامل با کشورهای همسایه را از جمله برنامه‌های این وزارتخانه عنوان و بیان کرد: وزارت خارجه یک ضلع از اضلاع دیپلماسی اقتصادی در کشور است و باید دیگر سازمان‌های مربوطه نیز همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند. ما امروز در چهارراهی از تحولات اقتصادی و تجاری قرار گرفته و گام بلندی را با عضویت در پیمان همکاری شانگ‌های برداشته ایم همچنین حضور رئیس جمهوری در اجلاس اکو ضلع دیگری از این همکاری‌ها را در منطقه تکمیل کرد.

خطیب زاده از مهم‌ترین اولویت‌ها در استفاده از مزیت‌های ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران را دسترسی تولیدکنندگان ایران به بازارهای کشورهای همسایه و همچنین ایجاد زیرساخت‌های پایدار مراودات در برخی مناطق مرزی عنوان کرد و گفت: در صد روز گذشته، 40 درصد از برنامه‌های وزارت امورخارجه به جهش در روابط تجاری با همسایگان اختصاص داده شده است که مهمترین دستاورد آن را در حوزه واکسن دیدیم.

شنیدن خبرهای خوب گشایش اقتصادی پس از یک دوره طولانی اهمال مسئولان و جا ماندن از سیاست‌های کلان اقتصاد کشور، بسیار خوشایند و پیگیری آن امری پسندیده و مورد مطالبه جامعه ایران است اما مسئولان اجرایی کشور توجه داشته باشند این تلاش‌ها وقتی ارزشمند خواهد بود که نتیجه آن در سفره مردم ملموس و مشهود باشد. چرا که دولت تدبیر امید هم وعده‌های مشابهی را در پیگیری توافق برجام به مردم داده بود، اما پنج سال مذاکره با غرب عملاً  آورده‌ای برای ملت نداشت.

کد خبر: 1121657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =