فعالیت ۱۵۰ مرکز رشد و ۴۸ سرای نوآوری در واحدهای دانشگاه آزاد

مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: اگر سرای نوآوری مثل یک خودرو باشند، چرخ‌های آن خودرو، شتاب‌دهنده و موتور آن مرکز رشد است. برای اینکه این سراها با قدرت زیادی به سمت جلو حرکت کنند، نیاز است که این دو ارکان باهم وجود داشته باشند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، قباد بهزادی پور، مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های پیش‌روی سراهای نوآوری این دانشگاه اظهار کرد: هدف ما برای سراهای نوآوری در سال آینده این است که اگر سرای نوآوری مثل یک خودرو باشند، چرخ‌های آن خودرو شتاب‌دهنده و موتور آن مرکز رشد است. برای اینکه این سراها با قدرت زیادی به سمت جلو حرکت کنند، نیاز است که این دو ارکان آن باهم وجود داشته باشند.

وی در ادامه با تاکید براینکه این دو ارکان و زیرساخت‌های لازم را برای اینکه سراهای نوآوری به صورت ماموریت محور، مساله محور و تخصصی کار کنند، ایجاد خواهیم کرد، ادامه داد: قدم اول در این راه این است که بخشنامه شتاب‌دهنده‌ها را به واحدهای دانشگاهی می‌فرستیم. یک مدل شتاب‌دهنده و یک مرکز رشد تخصصی که در واحدها باید شکل بگیرد. بعد از شکل‌گیری آنها با توجه به نیازهای فناورانه در آن منطقه که هم سندش و هم اقلیم منطقه دارد، به آنها مجوز سرای نوآوری خواهیم داد.

بهزادی‌پور با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ مرکز رشد و ۴۸ سرای نوآوری داریم، خاطرنشان کرد: سراهای نوآوری که اکنون داریم، مرکز رشد و شتاب دهنده دارند یعنی با شتاب دهنده بیرونی کار می‌کنند و مشکلی ندارند. اما بقیه واحدها چه در سطح استان و چه در واحدهای تابعه نیاز دارند که اول ارکان را ایجاد کنند بعد از آن ما مجوز سرای نوآوری به آنها می دهیم.

مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی، یک شعار ۳ بخشی دارد، تصریح کرد: بخش اول آن هزار گروه پژوهشی زیرساخت است که شبکه آزمایشگاهی کارگاهی آن را پیش می‌برد. دو بخش دیگر آن شامل هزار ایده و استارت‌آپ و هزار شرکت فناور و خلاق است که من آن را جلو می‌برم. این‌ها قرار است از دل همین زیست بوم فناوری دانشگاه آزاد یعنی شتاب‌دهنده مرکز رشد و سراهای نوآوری خارج شوند. یعنی یا ایده و یا تیم هستند که تبدیل به استارت‌آپ شدند و یا شرکت هستند که از دل همین ارکان بیرون می‌آیند. پس نمی‌گوییم سرای نوآوری بلکه خروجی این‌ها در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی شرکت می‌کند.

وی با اشاره به سه هزار ایده و استارت‌آپ با هزار شرکت فن‌آور خلاق افزود: استارت‌آپ‌ها، صاحبان ایده‌ای هستند که یا دانشجو، یا هیئت علمی و یا تیم ترکیبی از دانشجو و هیئت علمی هستند. شرکت‌های فن‌آور خلاق هم همان شرکت‌هایی هستند که در سراهای نوآوری مراکز رشد هستند. صنایع خلاق هم کارآفرینانی هستند که اکنون تولید، فروش و محصول دارند ولی شرکت نیستند، آنها هم جزو شرکت های خلاق ما قرار می گیرند.

شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان با محصول فناورانه

بهزادی‌پور در ادامه به تعریف گروه پژوهشی زیرساخت اشاره کرد و گفت: چند هیئت علمی باهم جمع شده و در یک حوزه تخصصی مثل نانو فناوری، الکترونیک ‌ومکانیک باهم کار پژوهشی انجام داده و محصولی را می‌سازند، بعد آن را ثبت اختراع می‌کنند ولی تبدیل به شرکت نشده‌اند که قصد داریم هزارتا از آنها را به همراه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و تخصصی که با آن کار می‌کنند، شناسایی کنیم. ما تجهیزات پیشرفته‌ای در کل دانشگاه آزاد داریم که در هیچ دانشگاهی در کشور نیست. اینها و گروه‌های پژوهشی را می‌خواهیم نشان دهیم و از این گروه‌ها حمایت کنیم که هفته فناور شوند، شرکت تشکیل دهنده و محصول خود را دانش بنیان کنند که در نهایت یک شرکت دانش‌بنیانی که محصول فناورانه از دل آن بیرون آمده از این گروه‌های پژوهشی و از این ایده و استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فن آور بیرون بیاید. ‌

مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با دعوت  از دانشگاه آزاد، اساتید و دانشجویان و حتی دانشگاه‌های دولتی و مراکز فناور آنها مثل مراکز رشد دولتی، پارک‌های علم و فناوری و برج‌های فناوری و شرکت‌هایی که با ما ارتباط دارند، افزود: برای مثال اگر فردی عضو هیئت علمی و دانشجوی ما نیست ولی آنجا مستقر شده است ما آنها را هم پذیرا هستیم که در این رویداد شرکت کنند و از مزایای این رویداد بهره ببرند. در این رویداد شتاب‌دهنده‌های سرمایه‌گذار، سرمایه صندوق‌ها و صنایع بزرگ حضور دارند و صندوق دانشگاه آزاد اسلامی پشت این کار است و از آن حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام

کد خبر: 1122949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =