تولید قدرت با حضور فیزیکی نیروی دریایی در آب‌های آزاد امکان پذیر می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: دسترسی به آب های آزاد زمانی برای ما تولید قدرت می‌کند که بتوانیم در نقاط مختلف حضور فیزیکی داشته باشیم.

شهریار حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ با اشاره به برگزاری رزمایش دریایی مشترک سه کشور ایران، چین و روسیه اظهار کرد: دسترسی به آب‌های آزاد و نحوه بهره‌برداری از منابع آبی از عوامل تولید قدرت کشورهاست.

وی افزود: به لحاظ جغرافیایی هر کشوری به آب‌های آزاد دسترسی نداشته باشد و محصور در خشکی باشد، از نگاه توسعه محور عقب‌مانده محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه جمهوری اسلامی با داشتن خلیج فارس و دریای عمان به آب‌های آزاد دسترسی دارد، گفت: زمانی این دسترسی می‌تواند برای ما تولید قدرت کند که بتوانیم در نقاط مختلف حضور فیزیکی داشته باشیم.

حیدری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از نظر کشتیرانی و صادرات نفتی تاکنون به کشورهای فراوانی در جهان دسترسی داشته و دارد، اما از نظر مانورهای نظامی کمتر توانسته بودیم در دریاهای آزاد و بین المللی حضور پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه این دومین بار است که ناوگان نظامی جمهوری اسلامی ایران در مانور با کشور روسیه شرکت می‌کند، گفت: در این رزمایش دو کشور چین و روسیه حضور پیدا کردند که طبیعتاٌ این حضور نوعی اقتدار ایران را هم تثبیت می‌کند و زمینه فعالیت‌های نظامی و توسعه ارتباطات دریایی را افزایش می‌دهد و اثرات راهبردی برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه قطعاً برخی کشورها که رابطه مناسبی با ایران ندارند از این پیشرفت نگران خواهند بود، خاطرنشان کرد: حفظ و حراست از دریا یکی از کاربردهایی اساسی نیروی دریایی است. این ثابت می‌کند که قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران در حد حضور در رزمایش‌های نظامی با دو کشور قدرتمند جهانی است.

وی بیان کرد: حضور قدرتمند نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش و سپاه در آب‌های آزاد پیش از این در مباحث تئوری مطرح بود، اما اکنون عملی شده است.

کد خبر: 1127415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =