مذاکرات در زمان اصلاحات هم غیرمستقیم بود/ تنش‌های روسیه و چین با آمریکا فرصتی برای ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مذاکرات هسته‌ای در دولت اصلاحات با سه کشور اروپایی بود که این کشورها مشروح مذاکرات را به اطلاع آمریکا می‌رساندند در نتیجه مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا قبلا نیز انجام شده است.

علی شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به توقف مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: این مذاکرات برای چندمین بار متوقف شد تا نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات برای مشورت بیشتر و تصمیم‌گیری به کشورهای خود بازگردند.

وی ادامه داد: مذاکرات هسته‌ای در دولت اصلاحات با ۳ کشور اروپایی یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس بود که این کشورها مشروح مذاکرات را به اطلاع آمریکا می‌رساندند و هر از چند گاهی برای فشار بر کشورمان تقسیم کار کرده و نقش پلیس خوب و بد را بازی می‌کردند. در نتیجه مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا قبلا نیز انجام شده است.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پس از روی کار آمدن دولت جدید در سال ۸۴ کشورهای چین و روسیه بنا به درخواست شورای امنیت به عنوان دو عضو و نماینده از شرق به مذاکرات اضافه شدند، گفت: این در حالی بود که این دو کشور به دلیل تبادلات اقتصادی و نظامی که با ایران داشتند و همچنین اختلافات استراتژیکی که با غرب پیدا کرده بودند در برخی مسائل با ایران قرابت‌هایی از نظر بررسی و پیگیری تحولات جهانی پیدا کرده بودند.

شرق حمایت کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای

وی  با تاکید بر اینکه اعتماد کامل به کشورها کار بیهوده‌ای است، گفت: نکته مهم در عرصه روابط بین‌الملل این است که همه کشورها در جهت تحقق منافع ملی خود گام بر می‌دارند و اینکه دو کشور چین و روسیه را متحد بی چون و چرای خود بدانیم، سیاست و فکری نادرست است.

به گفته شجاعی؛ نکته قابل توجه در مذاکرات هسته‌ای این است که چین و روسیه در شرایط تحریمی  از ایران حمایت کرده‌اند. همچنین اختلاف پکن و مسکو با واشنگتن در مسائل جهانی باعث شده که این دو کشور به عنوان دو عضو نزدیک به ایران در مذاکرات شناخته شوند و به صورت برنامه‌ریزی نشده اتحادی بین این سه کشور شکل بگیرد.

نماینده ریاست دانشگاه آزاد در هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشگاهی استان کرمانشاه با اشاره به مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا مطرح کرد: در حال حاضر نظام تصمیم بر مذاکره مستقیم با آمریکا ندارد. همچنین چین و روسیه در مذاکرات تفکرات نزدیک با ایران دارند، در نتیجه می‌توان آنها را نماینده ایران در مذاکرات غیرمستقیم با ایالات متحده دانست.

وی اضافه کرد: ایران باید در مذاکرات رفتار و سیاست‌های چین و روسیه را دقیق بررسی کرده و حسن نیت آنها را مورد صحت‌سنجی قرار دهد، نه اینکه با اعتماد کامل به شرق گرفتار عواقب چرخش اندیشه‌ واسطه‌های خود یعنی چین و روسیه در مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا شود.

شجاعی با بیان اینکه ایران باید مواظب توطئه‌های شکل گرفته در مذاکرات غیرمستقیم باشد، گفت: چین و روسیه تنها نقش واسطه را در مذاکرات غیرمستقیم دارند نه اینکه پشت درهای بسته و بدون اطلاع ایران توافقی بر علیه ما صورت گیرد.

 این کارشناس علوم سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر روسیه در جریان درگیری نظامی با اوکراین و چین برای تایوان به شدت با آمریکا در تنش هستند که این تنش‌ها در آستانه تبدیل به یک بحران جهانی است. در نتیجه ایران می‌تواند از تیرگی روابط این سه کشور با یکدیگر در جهت پیشبرد خواسته‌های خود در مذاکرات  استفاده کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1127740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =