پیام کارگران به رئیس جمهوری؛ آقای رئیسی به دادمان برسید

کارگران بسیاری نسبت به نهایی شدن افزایش ۳۵ درصدی حقوق اعتراض کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری ایسکانیوز، حدود ۶ روز قبل بود که رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از نهایی شدن حداقل حقوق کارگران برای سال آینده خبر داده بود. ولی اسماعیلی درخصوص افزایش حقوق کارکنان دولت در سال آینده گفته بود: ما حداقل ۳۵درصد افزایش حقوق برای کارگران را در نظر داریم اما در کنار آن باید مشوق‌هایی برای کارفرمایان در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید

حداقل حقوق کارگران برای ۱۴۰۱ اعلام شد

اما این خبر اعتراض بسیاری از کارگران را به همراه داشته است. برخی از این کارگران در پیامی به ایسکانیوز، درخواست رسیدگی این مساله از سوی رئیس‌جمهور را داشته‌اند.

یکی از این کارگران گفته:«ما که سه نفریم این حقوق کفاف زندگیمون رو نمیده بازم نرسیده به آخر برج کم میاریم. وای به حال خانواده پر جمعیت، بعد میگن جمعیت روبه پیری رفته. ما الان نمیتونیم بچه دوم بیاریم خداوکیلی چطوری با این حداقل حقوق پوشاک خوراکشون تامین کنیم.»

یکی دیگر نوشته:« به نظرشما با ۵ میلیون میشه زندگی کرد.»

طاهری هم اینطور گفته:« کارخانه‌ها مواد اولیه خود را با ارز دولتی چهار هزار تومنی وارد می‌کنند ولی فروش برای داخل را با ارز آزاد حساب می‌کنند ولی موقع افزایش حقوق کارگران میگن نمی‌صرفه ورشکست می‌شیم. (سود ۳۰۰ درصدی) برای کارفرمایان ولی حقوق کارگران را با حداقل هم میگن نمی‌صرفه.»

کاربر دیگری به نام بهزاد نوشته:«یخچال شده ۱۰۰ میلیون کدام کارفرما یا شرکت ضرر می‌کنه که نمیتونه حقوق ۶ میلیونی رو بده.»

کاربر دیگری گله کرده:«کی گفته تورم ۴۵ درصد بخدا از ۴۰۰ درصدهم بیشتره یکم انصاف داشته باشید مگه خودتون نمیگید خط فقر ۱۱ میلیون تومانه حالا کارگر با ۷ میلیون تومان چه خاکی به سرش بریزه.»

فرد دیگری نوشته:«با این درصد اضافه فقط کاری می‌کنید که کارگر مجبورشود برای محقق کردن خواسته وحق اولیه فرزندان به خلاف روبیاره یا دزدی کنه که بتونه کرایه خونه خرج ومخارج رو بده. اگه بیمار نشه وکل سال کارکنه نمی‌تونه برای بچه‌اش یه گوشی بخره حالا لباس و دوچرخه واسباب بازی پیش‌کش. یه خانواده ۴نفره املت خالی بانون حساب کنید. باقی پیش کش تفریح هیچ مهمانی هیچ پس انداز هیچ خرج پزشکی هیچ واقعا دلم به حال خودمم می‌سوزه که همیشه شرمنده خانواده ام ۵ ساله میخوام گوشی بخرم نتونستم گوشیم یه سره هنگ میکنه.»

کاربری به نام فریادی گفته:«خط فقری که شما رسم کردید خطی رو نشان میده که زندگی یک کارتن خواب رو می‌تونه به پتو خواب تبدیل کنه. چقدر جوانمردانه و شرافتمندانه و انسانی میشد اگر آنهایی که این خطوط را ترسیم می‌کنند تنها به مدت یک ماه شرایط زندگی در محدوده این خط را تجربه می‌کردند حتی جدا از خانواده و عزیزان خود...!»

برخی کاربران هم نسبت به تناسب نداشتن خط فقر و تورم معترض بودند. کاربری نوشته :«خداوکیلی با این ۵ یا ۶ میلیون میشه زندگی کرد تازه اینا طبق تورم امسال حساب کردید سال دیگه کلی روش میاد. خب خودتون یه ماه به جای یه کارگر زندگی کنید وبرجی ۴۲۰۰ بگیرید آیا می‌تونید.» 

کاربر دیگری به نام جواد نوشته:« یعنی خون کارمندای دولت که ۶۰ درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شده رنگین تر از خون کارگره که به کارگر ۳۵درصد افزایش حقوق میدن؟ بعدشم ادعا می‌کنید که حامی حقوق قشر کارگر هستین.»

فرد دیگری نوشته :«۶ ملیونم که پایه حقوق باشه به والله کرایه خونه و پول تحصیل فرزندان و کرایه‌ها درمیاد سالیم یه دست لباس مفلوکانه. با این سرزمینی ک فقط با آب معدنی ومس و گردشگری میشه کل کشورا چرخوند وبهشتش کرد، معلوم نیست با این همه سرمایه مثل نفت گاز سیمان چه می‌کنند که ماها لنگ نون شکممونیم.»

کارگر دیگری هم نسبت به شرکت‌های پیمانکاری گلایه کرده:«اقا خواهش می‌کنیم این شرکتای پیمانکاری که پدر مردمو درآوردن وماهیانه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد حقوق بعضی ازپرسنل را برمیدارن وهیچ قانونی ام نیست که جلوی این کارو بگیره رو بگید.اینا هرنوع دزدی ازحقوق ومزایای پرسنل دلشون میخواد کسر می کنن وبه جیب مبارک می زنن.خود دولت هم دقیقا ازاین موضوع خبرداره. پس چرا کاری نمی کنید. بنده یکی از اون افراد هستم وهمکارای دیگه من. خسته شدیم ازاین بی عدالتی و بیخیالی مسولین.»

بیشتر بخوانید

فشار رانت شرکت‌های پیمانکاری به کارگران/ تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی چه شد؟

کاربر دیگری نوشته:« چرا با توجه به تورم سال‌های گذشته و ضربه ای که به جماعت کارگران زحمت کش وارد کردید حالا باید جبران کنید. وقتی خط فقر بالای ۱۲ میلیون تومان است چرا حقوق ۳۵ درصد افزایش پیدا کند پس انتظار رونق تولید را نباید داشته باشید.»

برخی هم راهکارهایشان را اینطور بیان کرده‌ند:«تا زمانی که جوانان مومن و کارامد و خلاق در راس امور و کارها و تصمیمات قرار نگیرند و دست دلالان و مافیاها قطع نشه وضع این مملکت هم درست نمیشه، عدالت زنده نمیشه، فقرا فقیرتر میشن و اغنیا غنی تر. تا زمانی که مسئولین میان تو روز روشن به ملت قول میده و امیدوار به خبر خوش می‌کنه در حالی که توهم و خیالی بیش نبوده و به قول عمل نمی‌کنند، دروغگویی میشه عادت مسولان. پس بیخود دلتونو به حرف‌های واهی خوش نکنید تا زمانی که به ملت خیانت شود هیچ معجزه ای و تحولی نمیشه.»

کاربری به نام کاملی گفته:« اونایی که که حقوق تایین می کنن فقط برای یک ماه با حقوق کارگری زندگی کنن ببینن چقد سخته یکی مستاجرهست یکی بچه اش مریضه یکی دانش آموز داره یکی میخواد برای بچه‌هاش عروسی بگیره با این حقوقی که میدن به سختی میشه خرج خونه رو پیش برد.»

مخاطبی به نام عباس هم نوشته:« مسئولین برای تمام وزارتخانه ها البته بجز آموزش و پرورش، برای بانک‌های ربا خوار و نابود کننده اقتصاد، از بیت المال که متعلق به همه ی اقشار جامعه است دست دلبازی می‌کنند، ولی به قشر کارگر که می‌رسد، از سر وتهش می‌زنند. یک نان گدایی جلوی کارگر می اندازند ولی یکباره برای قضات و کادر درمان و خیلی جاهای دیگر بی دل حقوق افزایش می‌دهند.»

برخی هم به مقایسه حقوق کارگران در بازه‌های زمانی مختلف پرداخته‌اند. کاربری به نام آرمان نوشته:«سال ۵۶ پایه حقوق کارگر برابر با یک ونیم سکه بوده با قیمت فعلی میشه ۱۹ میلیون تومان اما الان سال ۹۹ جمع حقوق ۷ماه میشه یک ونیم سکه.»

ابراهیم کاربر دیگری است که اینطور نوشته:«کارفرماها توان پرداخت ندارن؟ ۳۵ درصد حقوق را افزایش میدهند و همزمان قیمت کالای تولیدی را هم ۴۰ درصد افزایش می دهند. حال آنکه کل حقوق کارگران یک کارخانه تولیدی در بهترین حالت پرداختی ۱۱ درصد هم از سود کارخانه ها نیست. پس اشک تمساح نریزن. یکی از اصلی ترین عوامل گرانی و فشار به ملت در شرایط تحریم و عدم واردات کارفرماها هستن.»

حسینی کاربر دیگری است که اینطور نوشته:«به خدا ۱۲سال تو یه شرکت از۵ صبح تا ده شب کارکردم واسه چندرقاز. برج ۸ به خاطرعیدی سنوات اخراج شدم اقدام کردم بیمه بیکاری اونم دوماهه قطعش کردن. موندم حیرون زیربارقرض وقسط. ماکارگرای ایرانی فلک زده شدیم هممون به خاک سیاه نشستیم حقوقمون پول یه کیلوگوشتم نمیشه.»

مهدی کاربر دیگری است که به طلب‌های تامین اجتماعی اشاره کرده:« این برنامه و بودجه کشور چرا بدهی های دولت (۴۰۰هزار میلیارد تومان) به تأمین اجتماعی نمی دهد ولی برای کشوری ها ولشکری ها این همه دست ودلبازی به عمل می آورد. بازنشستگان تأمین اجتماعی چه هیزم تری به یک عده و نهادها فروخته اند که آنها حاضرنیستند حق و حساب خودرا بپردازند و درعوض هرچه لازم دارند از صندوق وجیب بازنشستگان تأمین اجتماعی برمی دارند. انجام متناسب سازی و همسانسازی ناقص وغیرواقعی، افزایش حقوق بدون رعایت کردن قوانین کاراسلامی، عدم واگذاری سهام شستا، عدم پرداخت ۲ماه حقوق ثابت ب عنوان عیدی همانند دوران اشتغال به بازنشستگان تأمین اجتماعی، عدم ارائه بیمه تکمیلی بطور کامل و جامع، عدم دائمی کردن همسانسازی، وغیره. ۳۰سال زحمت مشقتبار کشیده اند با حقوق ناچیز و بخورونمیر، بعدازبازنشستگی و کسر حق بیمه معین، حالا حق قانونی این تلاشگران دوران مختلف کشور را مدیران و مسئولین ذیربط نمی خواهند پرداخت کنند و هزاران معضل و ایراد و مانع مطرح میکنند. و اصلأ به قوانین مصوب در اجرا و اعمال و احقاق حقوق این بازنشستگان، بالاخص بازنشستگان تأمین اجتماعی امساک می ورزند و تمکین نمی کنند. کلأ تأمین معیشت این قشر مدنظرنیست.»

علی کاربر دیگری گفته:«خواهشا این پیغام ها را یک جوری به مسوولین برسانید. دیگر می خواهند امام زمان در ایران ظهور کند. مگر نه اینکه پیامبر و امامان ما دست کارگر را می بوسیدند. بوسیدن به کمرشان بخورد. چرا کارگر را در طبقه پایین جامعه نگه می دارند. البته که سیاست است برای حکومت کردن. چرا حقوق نمایندگان مجلس و کارمندان را کم نمی کنند. مگر آنها کوه جابجا می کنند یا شاخ غول می شکنند. چگونه است که حقوق آنها چند برابر کارگر است. اگر معتقدند با ۴میلیون میشود زندگی کرد، حقوق کارگر و کارمند را عوض کنند. اگر یک هفته کارگران اعتصاب کنند، یک کارمند حاضر نیست جای کارگر بایستد. نمی دانم چرا دولت اینقدر به این کارمندان باج می دهد و پول بیت المال که باید صرف پیشرفت کشور شود به حلقوم مسوولین می ریزد.»

به گزارش ایسکانیوز، رئیس کمیسیون اجتماعی در کنار عددی که برای افزایش حقوق اعلام کرده اینطور گفته که پاداش و مشوق‌هایی هم برای کارفرمایان در نظر گرفته شده تا تولید را جلو ببرند. با این حال به نظر می‌رسد که نظرات مخاطبان ایسکانیوز که بخش زیادی‌شان کارگران هستند، چیز دیگری است و بسیاری از آنها نسبت به بی‌عدالتی در حقوق پرداختی معترض هستند.

کد خبر: 1128700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      0 0
      دولت باید ردیف بودجه ی خاصی برای یارانه کارگران درنظر بگیرد وهرماه به عنوان کنک هزینه برای این خانوارها بحساب کارگر بریزد ،کارفرماها با نامردی تمام حق وحقوق کارگر را تضییع میکنند وبا پرداخت رشوه به مقامات عزیز از زیر پرداخت حقوق مسلم کارگر شانه خالی میکنند ،این وظیفه ی وزارت کار و فاه اجتماعی ست که جلوی ظلم بیشتر به کارگر رابگیرد ،سال آینده باید حقوق کارگر به اندازه نصف یک نماینده مجلس باشد ،درغیراینصورت اسم عدالت خواهی را دیگر نیاورید