نمایندگان مخالف طرح شفافیت چه استدلالی دارند؟

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که خود موافق طرح شفافیت آراست می‌گوید؛ یکی از دلایل نمایندگان مخالف طرح شفافیت آرا، فشارهایی است که از طرف برخی گروه‌های صنفی، بعد از رای‌گیری‌ها به آنها وارد می‌شود.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران درباره‌ی طرح شفافیت آرا نمایندگان گفت: شفافیت در دوران انتخابات مجلس یازدهم، مطالبه‌ اقشار مختلفی بود. بسیاری از افرادی که به نوعی در معرض رای‌آوری بودند و خیلی از همکاران بنده هم در آن شرایط این بحث را مطرح کردند. در حال حاضر هم برخی از اقشار به خصوص جوانان به پیگیر این موضوع هستند. به همین خاطر ما در هیئت رئیسه‌ مجلس و همچنین هیئت رئیسه‌ کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس،  همگی باید تلاش کنیم که در یک نقطه‌ی مشترک، اکثریت نمایندگان مجلس برای طرح شفافیت آرا توافق کنند.

حاجی دلیگانی درباره‌ی علت به تاخیر افتادن تصویب این طرح عنوان کرد: زمانی که انتخابات برگزار شد؛ بعید می‌دانم هیچکدام از افرادی که نامزد انتخاباتی بودند مخالفتی با طرح شفافیت آرا کرده باشند. واقعیت این است که در حال حاضر و در کف مجلس عده‌ای معتقدند که چنانچه رای‌هایشان شفاف شود؛ گروه‌های صنفی به نحوی فشار بیاورند و این باعث شود، آزادی عمل و آزادی رای نماینده در معرض تهدید قرار گیرد.

وی درباره اقشاری که به دنبال حل مسائل صنفی خود هستند، گفت: نمیخواهم مثال بزنم ولی در کف جامعه، گروه‌هایی هستند که جلوی مجلس تجمع می‌کنند و یا در فضای مجازی و دیگر بسترهای اجتماعی مرتب این فشارها را وارد می‌کنند. برخی اوقات این اتفاقات به گونه‌ایست که فشارهای مضاعفی به نمایندگان وارد می‌شود.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: البته نمایندگان نباید هیچوقت تحت تاثیر این تهدیدها یا فشارهای صنفی قرار بگیرند و نمی‌گیرند. اما به هرحال کار از این نظر سختی‌هایی وجود دارد و برخی نمایندگان چنین برداشتی دارند؛ هر چند برداشت شخصی من اینطور نیست و صرفا تحلیل می‌کنم که برخی همکاران چنین برداشتی دارند.

نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه درباره دیگر علت‌هایی مخالفت با طرح شفافیت، اظهار کرد: تعداد دیگری از همکاران بیان می‌کنند که اگر بناست آرا نمایندگان شفاف باشد؛ باید آرا و نظرات در شوراهای دیگر، مثل هیئت وزیران و یا جلسات دیگری که در سطح کشور برگزار می‌شود، هم شفاف باشد. البته بنده بازهم معتقدم که ما نباید شفافیت در مجلس را در گرو این مسئله قرار دهیم و باید هر کدام در جایگاه خود بررسی شوند و مجلس شروع کننده این شفافیت باشد.

وی ادامه داد: دسته‌ی دیگری فکر می‌کنند که شفافیت رای باعث می‌شود برخی افراد در جامعه، نوع موضع‌گیری یا رای نماینده را برنتابند و بگویند شما نماینده‌ ما بودید و باید این رای را می‌دادید. این در حالی که نماینده باید براساس آنچه که مطالعه کرده و آنچه که مصلحت کشور و نظام که مصلحت مردم هم هست رای بدهد. این‌ها واقعیاتی است که در کف مجلس وجود دارد و باید با رفع ابهام‌ها و یا با گفت‌وگوها، این مشکل ان‌شاءالله حل شود.

حاجی‌دلیگانی درباره‌ی میزان منطقی بودن استدلال‌های نمایندگان مخالف عنوان کرد: من در این مورد نظر خاصی ندارم؛ دیدگاه‌هایی را که در کف مجلس وجود دارد، مطرح کردم. حالا اینکه کدام یک و به چه میزان درست است و به چه میزان درست نیست؛ مباحثی است که افراد مختلف با دیدگاه متفاوت دنبال می‌کنند و بستگی به نوع تحلیل افراد دارد.

وی ادامه داد: اما من معتقد هستم که اگر نماینده با صراحت و براساس آنچه که مطالعه کرده وپ نظرش کارشناسی باشد؛ نظرش را بدهد نباید نگرا مخالفت‌ها یا موافقت‌ها باشد.  

حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه بعد از شفاف شدن آرا، ممکن است مدتی چنین فضاهایی وجود داشته باشد ولی بعد از آن عادی خواهد شد، گفت: ضمن اینکه می‌توان برخی از تصمیم‌گیری‌ها را که جنبه صنفی و گروهی آن در جامعه بالاست، به صورت موردی غیرشفاف‌ رای‌گیری کرد . براساس مکانیزمی که در گزارش کمیسیون پیش‌بینی شده است؛ می‌توان تقاضای رای‌گیری غیرشفاف داد و برای مواردی که باعث ایجاد تنش اجتماعی می‌شود، اینگونه تصمیم‌گیری کرد.

حاجی‌دلیگانی درباره‌ی نقش هیئت رئیسه مجلس برای سرعت بخشیدن به روند تصویب طرح شفافیت آرا، بیان کرد: در مجلس شرایطی وجود دارد که اگر هیئت رئیسه نظرش روی مطلبی باشد معمولا برای کف مجلس خیلی قانع‌کنند نخواهد بود. نمی‌خواهم بگویم که نمایندگان مخالفت می‌کنند اما به شور معمول این حالت وجود دارد و در همه‌ی دوران‌ها هم بوده و مختص این دوره نیست.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر اعضای هیئت رئیسه به دنبال این بوده‌اند که این طرح رای بیاورد، گفت: در این رابطه جلسات متعددی هم شکل گرفته و پیگیری شده است؛ اما از طرف دیگر آزادی رای وجود دارد و نمی‌توان افراد را اجبار کرد که رای موافق یا مخالف بدهند. 

عضو هیئت رئیسه مجلس درباره‌ی بررسی طرح به صورت دوشوری بیان کرد: این‌هم شدنی است ولی در هر صورت، کلیات اولیه هم دو سوم رای را می‌خواهد و کسب این دو سوم کار مشکلی است. دوشوری شدن می‌تواند گامی رو به جلو باشد که کلیات رای بیاورد ولی بعد از آن لازم است که برای هر ماده‌ و تبصره‌ای جدا از کلیات رای‌گیری شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: فاطمه لشنی‌زند

کد خبر: 1129596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =