حضور اینترن‌های علوم پزشکی شهید بهشتی در بیمارستان با وجود ابتلا به امیکرون/ کارورزان کرونایی مجبور به ارائه خدمات به بیماران هستند

عضو شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ابتلای تعدادی از کارورزان‌ پزشکی این دانشگاه به اومیکرون خبر داد و گفت: اینترن‌ها با این وجود و به دلیل فشار بیمارستان‌های آموزشی یا عدم ارائه مرخصی از سوی دانشکده به دانشجویان، مجبور هستند در بخش های بیمارستان حاضر شوند.

پارسا قابوسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نحوه حضور کارورزان پزشکی در بیمارستان اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل های قبلی که وزارت بهداشت در دوران وزیر سابق است،  کارورزان رشته پزشکی که دانشجویان سال آخر رشته پزشکی هستند، در بیمارستان‌ها در خط  مقدم مبارزه با کرونا به حالت کشیک یا پست کشیک به ارائه خدمات مشغول بودند؛ به طوری که هر روز لازم نبود در بیمارستان حاضر باشند. علت این تصمیم کاهش تجمع و کاهش برخورد و تماس اینترن‌ها به عنوان دانشجویان پزشکی با بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بود.

وی ادامه داد: با توجه به واکسیناسیون عمومی و  به دلیل تصمیم گیری جدیدی که در معاونت آموزشی وزارت بهداشت انجام شد، این مصوبات لغو نشده بود اما توجه چندانی به آن نمی‌شد. هنوز هم دستورالعمل جدیدی در زمینه حضور اینترن‌ها از سوی وزارت بهداشت به بیمارستان ها و دانشگاه‌ها ابلاغ نشده است.

عضو شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد۰: با توجه به قرمز شدن شرایط کرونایی شهر تهران، شانزدهم بهمن ماه دانشکده پزشکی دانشگاه پزشکی شهید بهشتی نامه‌ای به بیمارستان‌های آموزشی ارسال کرد و اینترن‌ها مطابق روال قبل کاهش در راستای کاهش درگیری با بیماران کرونا به صورت کشیک در بیمارستان حاضر می‌شدند.

وی افزود: هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در هفته گذشته مصوبه‌ای را ارائه کرد که بر اساس آن این درخواست کشیک و پست کشیک شدن اینترن ها باید از طرف بیمارستان به دانشگاه ارسال شود. در صورتی که یک بیمارستان با چنین موضوع مخالفت کند، اینترن ها موظف هستند که هر روز در بیمارستان حاضر شوند.

حضور اینترن‌های علوم پزشکی شهید بهشتی در بیمارستان با وجود ابتلا به امیکرون

نماینده مقطع کارورزی شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به افزایش مبتلایان کرونا و شیوع بسیار سریع سویه امیکرون اظهار کرد: در چنین شرایطی تعداد زیادی از اینترن‌های بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به کرونا مبتلا شده‌اند. با این وجود به دلیل فشار بیمارستان های آموزشی یا عدم ارائه مرخصی از سوی دانشکده به دانشجویان، کارورزان مجبور هستند در بخش های بیمارستان حاضر شوند.

کارورزان کرونایی مجبور به ارائه خدمات به بیماران هستند

قابوسی خاطرنشان کرد: بعضاً در برخی از بیمارستان ها، تست کرونای هر ۶ اینترنی که در یک بخش هستند، مثبت بوده و دانشجویان مجبور هستند با این شرایط در بخش حاضر شوند. در چنین شرایطی اینترنتی که دارای علائم بیماری امیکرون است، باید به بیمارانی رسیدگی کنند که بعضاً علائمی ندارند و ممکن است به کرونا مبتلا نشده باشند. از طرفی این دانشجویان در پاویون ها در کنار سایر کادر بیمارستان قرار می گیرند و احتمال ابتلای آنان را نیز افزایش می دهند. به همین منظور شیوع میکرون در پاویون‌های بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بسیار افزایش پیدا کرده است، به طوری که بسیاری از اینترن ‌ها به صورت سریالی به کرونا مبتلا شدند.

وی اضافه کرد: از طرفی سلامت بیماران شیر نیز به خطر افتاده است و در برخی از بخش ها شاهد مثبت شدن تست کرونای بیماران هستیم. بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند و تماسی با هیچ کسی نداشته‌اند. گفته می شود از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت اعلام شده اینترن‌ها باید مشابه رزیدنت‌ها و اساتید باید حضور پررنگی در بیمارستان داشته باشند. این در حالی است که اساتید استخدام دانشگاه بیمارستان بوده و در حال دریافت حقوق هستند. از طرفی حقوق رزیدنت‌ها نیز افزایش پیدا کرده و به ۶ میلیون تومان نیز رسیده است، حتی این امکان وجود دارد که مصوبات بیمه تامین اجتماعی آنان نیز اجرایی شود.

این فعال صنفی تصریح کرد: اینترن‌ها به عنوان دانشجو حقوق چندانی نمی گیرند و میزان دریافتی‌شان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در ماه محدود شده و نه استخدام بیمارستان یا دانشگاه هستند و نه تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

مسئولان آموزشی دانشگاه شهید بهشتی با شورای صنفی همکاری نمی‌کنند

وی‌خاطرنشان کرد: تعداد اینترن ها در بیمارستان‌ها بالاست و شیوع بیماری در بین آنها سریع اتفاق افتاده، این موضوع سلامت بیماران را نیز به خطر انداخته است زیرا اینترن‌ها به کرونا مبتلا بوده و یا ناقل هستند. ما به عنوان شورای صنفی دانشکده پزشکی درخواست خود را برای تغییر این رویه ارائه داده ایم اما به بن بست خورده ایم و مسئولان آموزشی‌ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با همکاری نمی کنند، در ۲۱ بهمن ماه با مصاحبه‌ای که از سوی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد مصوبات دانشکده پزشکی و خود هیئت رئیسه دانشگاه نیز نقض شده است و مواردی ذکر شده که با مصوبات دانشگاه نیز مغایر بوده است. به نوعی بی‌نظمی در تصمیم گیری معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باعث سردرگمی اینترن ها و به خطر افتادن سلامت خودشان خانواده ها و بیماران شده است.

قابوسی گفت: تمامی موارد فوق در حالتی است که طبق گزارش های رسیده به شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی، مقرر شده بود تمامی پروتکل های بهداشتی مانند فاصله گذاری اجتماعی در بخش‌ها انجام شود. اما این پروتکل ها رعایت نمی‌شود، ماسک بین اینترن‌ها توزیع نمی‌شود و خودشان باید نسبت به تهیه ماسک اقدام کنند. این دانشجویان در مواردی مجبور شده اند فراتر از وظیفه خود و بدون مرخصی و با وجود ابتلا به کرونا در بخش های بیمارستان حاضر شوند. این در حالی است که برخی از اساتید در بخش ها حاضر نمی‌شوند مرخصی گرفتند یا در صورت ابتلا به کرونامدت زمان زیادی در بخش حاضر نیستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1129597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =