نقصی در قانون بکارگیری سلاح وجود ندارد / پلیس می تواند در مواقع اضطرار شلیک کند

احمد بشیری گفت: نقصی در قانون به کارگیری سلاح توسط پلیس وجود ندارد و پلیس همیشه می‌توانسته در مواقع اضطراری از سلاح خود استفاده کند.

احمد بشیری؛ قاضی بازنشسته و وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌و گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص نگاه قانون در به کارگیری سلاح توسط پلیس گفت: نقصی در قانون به کارگیری سلاح توسط پلیس وجود ندارد و پلیس همیشه می‌توانسته در مواقع اضطراری از سلاح خود استفاده کند.

او ادامه داد: یکی از موارد استثنایی که در بکارگیری سلاح وجود دارد این است که پلیس باید به پایین بدن شلیک کند تا این شلیک منجر به قتل نشود و در عین حال از خود او هم دفع ضرر شود. پلیس هیچ گاه از این مورد ممنوع نبوده است.

بشیری عنوان کرد: در مواردی هم که مهاجم برای گرفتن سلاح پلیس حمله می‌کند، می‌تواند شلیک کند البته بعد از آن پلیس باید ثابت کند که در شرایط اضطرار قرار داشته و کار دیگری نمی‌توانست کند که در این صورت پلیس از مجازات معاف خواهد شد.

وکیل پایه یک دادگستری توضیح داد: نیروی نظامی همیشه آزادی در دفع خطر را داشتند و اینکه آزادی مطلق در به کارگیری سلاح وجود داشته باشد، خلاف آزادی اجتماعی است.

او تاکید کرد: در مورد شهید رنجبر من دقیق نمی‌دانم که پلیس در چه وضعیتی قرار داشت اما پلیس می‌توانست به پای فرد مهاجم شلیک کند و فاصله هم به نظر من درحدی بود که بتواند از اسلحه استفاده کند. البته این مورد جزو موارد استثناست و اینطور نیست که مدام اتفاق بیفتد، اینجا آمریکا نیست که مدام پلیس مورد حمله قرار گیرد.

بشیری بیان کرد: این موارد ناشی از نقص در آموزش و غفلت دستگاه‌های مذکور در این حوزه است. سلاح برای جلوگیری از خطر است و باید آموزش صحیح به نیروهای نظامی داده شود.

به گزارش ایسکانیوز، شامگاه چهارشنبه مأموران انتظامی پاسگاه بیدزرد شهرستان شیراز حین اجرای مأموریت با اراذل و اوباش درگیر شدند که در این درگیری سرهنگ دوم علی اکبر رنجبر، بر اثر ضربه سلاح سرد از ناحیه گردن به شدت مجروح شد و در اثر خونریزی شدید به خیل شهدا پیوست.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان نیز در توئیتی نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و گفت: بی‌دفاعی شهید علی‌اکبر رنجبر و جان برکفان نیروی انتظامی در مقابل عناصر مخل امنیت حاکی از آن است که در استفاده از سلاح توسط پاسداران حریم امنیت داخلی خلا قانونی داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1129696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =