گردشگری ایران / باغ عفیف‌ آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز یکی از باغ‌های تاریخی ایران است که از دل فراز و نشیب‌های تاریخ سربرآورده و هنوز هم پابرجاست.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز؛ باغ عفیف‌آباد به باغ گلشن هم معروف است و در غرب شیراز و جنوب خیابان قصرالدشت، بالاتر از باغ رحمت‌آباد قرار دارد. میراز علی محمدخان قوام‌الملک دوم عمارت باغ را در سال ۱۲۸۴ هجری قمری بنا کرد. در سال ۱۸۶۳ میلادی مجموعه‌ای شامل یک کاخ سلطنتی، موزه‌ی سلاح‌های قدیمی و یک باغ ایرانی ساخته شد و امروزه علاقه‌مندان می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند.

در باغ عفیف‌آباد می‌توانید شاهد گل‌کاری‌های بسیار زیبای ایرانی باشید. مساحت این باغ حدود ۱۲۷ هزار مربع و زیربنای آن ۱۷ هزار متر مربع است. باغ عفیف‌آباد امروزه در اختیار ارتش است و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های سلاح خاورمیانه در آن قرار دارد. این باغ به سال ۱۳۵۱ با شماره‌ی ۹۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

تاریخچه باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز یکی از باغ‌های تاریخی ایران است که از دل فراز و نشیب‌های تاریخ سربرآورده و هنوز هم پابرجاست. این باغ در دوران صفویه به عنوان یکی از املاک شخصی حاکم فارس، یعقوب خان ذوالقدر و گردشگاهی برای پادشاهان صفوی شناخته شد که در مرکز باغ، قلعه سنگی عظیمی به نام قلعه گلشن ساخته شد.

باغ عفیف‌ آباد

تاریخچه باغ عفیف آباد شیرازدر دوران قاجار باغ توسط یکی از خاندان‌های قدرتمند شیراز، میرزا علی خان قوام‌الملک خریداری شد. قوام‌الملک دستورات نوسازی باغ را صادر کرد و برای آبیاری باغ، قناتی در فاصله 15 کیلومتری آن خریداری کرد. با توجه به اینکه بخش زیادی از قلعه گلشن فرسوده و تخریب شده بود، در سال 1284 هجری قمری، عمارتی زیبا و دو طبقه را جایگزین قلعه فرسوده کردند. این عمارت همان بنای زیبایی است که هنوز هم در باغ عفیف آیاد شیراز مشاهده می‌کنید. در اواخر دوران قاجار، باغ به شخصی به نام عفیفه خانم، خواهرزاده بانی باغ سپرده شد. عفیفه خانم تحولات زیادی در بخش‌های مختلف باغ ایجاد کرد، برای همین هم از آن زمان نام باغ به باغ عفیف آباد تغییر پیدا کرد.

در دوران پهلوی وارثین باغ، آن را به فرح پهلوی هدیه دادند اما در نهایت، باغ عفیف آباد طی یک مزایده در سال 1340 توسط ارتش خریداری شد. پس از این اتفاق، عفیف آباد با الگوبرداری از کاخ ورسای طی هفت سال مرمت و بازسازی شد.

باغ عفیف آباد

تاریخچه باغ عفیف آباد شیرازپس از انقلاب جمهوری اسلامی نیز، این باغ همچنان در اختیار ارتش باقی ماند و در تاریخ 29 فروردین 1370، روز ارتش، به عنوان موزه نظامی شماره دو بازگشایی شد که بازدید از آن برای عموم آزاد است. مجموعه باغ عفیف آباد شیراز در سال 1351 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

بخش‌های مختلف باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز به عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز که جنبه تاریخی و تفریحی دارد، دارای بخش‌های مختلفی است. کلیت باغ مجموعه‌ای از کاخ سلطنتی با دو موزه نظامی و موزه عبرت، حمام، قهوه‌خانه سنتی و باغ ایرانی است که جهت بازدید در دسترس عموم قرار دارد. در ادامه به معرفی این بخش‌ها می‌پردازم.

کاخ سلطنتی اصلی

کاخ سلطنتی اصلی باغ عفیف آباد شیراز، عمارتی دو طبقه است که از نظر معماری و ساختار، شباهت‌های زیادی به باغ ارم شیراز دارد. این عمارت با 30 تالار و اتاق‌های تودرتو، ترکیبی دلنشین از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و قاجاریه است.

باغ عفیف‌ آباد

ثبت باغ عفیف آباد شیراز در فهرست آثار ملی

این باغ که معماری آن آمیزه ای از ویژگی های معماری دوران هخامنشی ، ساسانی ،زندیه و قاجاریه است، در تاریخ 10/3/1351 با شماره 913 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید .

انتهای پیام/

کد خبر: 1130470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =