ابتکار چین برای کمک‌های بشردوستانه به اوکراین

وزیر امور خارجه چین اعلام کرد که صلیب سرخ این کشور بسته‌ای از کمک‌های اضطراری بشردوستانه را در سریع‌ترین زمان ممکن برای اوکراین ارسال خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز،  «وانگ ایی» که در حاشیه پنجمین جلسه از سیزدهمین کنگره خلق ملی چین سخن می‌گفت، افزود: چین معتقد است که هر اندازه تنش‌ها افزایش یابد، اهمیت گفت‌وگوها به همان اندازه بالا خواهد رفت. هر اندازه اختلافات گسترده‌تر باشد، ضرورت نشستن و مذاکره کردن افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید

ورود ۹۵ درصد از نیروهای روسیه به اوکراین

وی گفت: چین آماده است تا نقش سازنده‌ای را برای تسهیل گفت‌وگوها به منظور دستیابی به صلح و همکاری در کنار جامعه بین‌المللی در هر زمانی که لازم است، ایفا کند.

همزمان با این اظهارات خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش داد که مسکو، دالان‌های انسانی را در بسیاری از مناطق اوکراین از جمله در کی‌یف پایتخت اوکراین به منظور خروج امن شهروندان ایجاد کرده است.

وانگ ایی همچنین با اشاره به شش ابتکار این کشور در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به اوکراین گفت: این روند باید از طریق احترام به اصول عدالت و بی طرفی جلو برود.

این شش ابتکار «توجه جدی به افراد بی خانمان شده در اوکراین»، «محافظت از شهروندان به منظور جلوگیری از فجایع انسانی ثانویه»، «اطمینان یافتن از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به شهروندان»، «اطمینان یافتن از سلامت و ایمنی شهروندان خارجی در اوکراین»، «حمایت از اقدامات سازمان ملل متحد» و «ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به اوکراین» هستند.

وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه برای حل بحران کنونی باید به منشور سازمان ملل متحد، تمامیت ارضی و حق حاکمیت کشورها احترام گذاشته شود، اظهار داشت: ما باید از طریق گفت‌وگو و مذاکره به صلح دست یابیم؛ ما باید این موضوع را در نظر بگیریم که صلح و ثبات بلندمدت در اروپا از طریق ایجاد یک مکانیزم امنیتی متوازن، موثر و پایدار حاصل خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال برخی از خبرنگاران خارجی درباره مقایسه بحران اوکراین با مساله تایوان گفت: این دو موضوع از نظر ماهوی با یکدیگر متفاوت بوده و قابل مقایسه نیستند.

وزیر امور خارجه چین در عین حال تصریح کرد: برخی از کشورها همزمان با دفاع از اصل حق حاکمیت اوکراین، حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین در موضوع تایوان را نادیده می‌گیرند که به طور آشکار معیاری دوگانه است.

وانگ ایی در این خصوص تاکید کرد: آینده تایوان و امید آن بستگی به توسعه صلح‌آمیز روابط و اتحاد مجدد با سرزمین اصلی چین دارد و نه وعده‌های پوچ نیروهای خارجی.

وی ادامه داد: کسانی که برای کسب «استقلال» بدنبال حمایت خارجی هستند، تایوان را با بن بست مواجه خواهند کرد و باید در نظر داشته باشند که طرح مهار چین از طریق این جزیره محکوم به شکست است.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1132588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =