مشکلات آموزشی و رفتاری دانش آموزان در مدارس سما بررسی می‌شود

مشاور و سرپرست امور پژوهش و نوآوری‌های آموزشی و پرورشی سازمان سما گفت: شناسایی مسائل و مشکلات آموزشی تربیتی و رفتاری دانش آموزان مدارس سما، شناسایی ظرفیت‌های علمی، فناوری و پژوهشی استان‌ها، امکان سنجی و طراحی الگوی مدرسه هوشمند، طرح "آموزش و یادگیری مبتنی‌بر پژوهش"، جشنواره "الگوهای تدریس پژوهش محور"و طرح " استقرار مدل اقدام پژوهی و درس پژوهی" در مدارس سما و طرح "کاربست یافته‌های پژوهشی در مدارس سما" را شامل می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سازمان سما، سازمانی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی است که با هدف کمک به وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۰ تأسیس شده، این سازمان با توجه به تنوع مخاطبان خود همواره از ویژگی منحصر به فردی برخوردار است.  این مدارس در زمینه توسعه آموزش‌های عمومی و مهارتی ایجاد دفتر امور کاربنیان و توسعه مهارتی، مراکز مشاوره و تعاونی‌های کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی، راه اندازی مرکز ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و ... مد نظر است.

 لطف‌اله عباسی، مشاور و سرپرست امور پژوهش و نوآوری‌های آموزشی و پرورشی سازمان سما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برنامه‌ها و پروژه‌های مدنظر برای اجرا در سال ۱۴۰۱ گفت:  برنامه‌ها شامل طراحی و اجرای نظام شناسایی و پرورش استعدادها در مدارس سما، طراحی الگوی مدرسه پژوهش محور، طراحی،  گسترش و تقویت مهارت‌های دانش آموزی در مدارس، طراحی الگوی مدرسه خلاق و نوآور، شناسایی نوآوری‌های آموزشی در سطح ایران و جهان، مستندسازی تجارب موفق مدارس سما، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزان و کارکنان مدارس سما در سطح مدارس، مناطق، مراکز استان و ملی، امکان سنجی راه اندازی مرکز پژوهش، نوآوری و مهارت آموزی است.

عباسی افزود:  به ازای هر استان، شناسایی مسائل و مشکلات آموزشی تربیتی و رفتاری دانش آموزان مدارس سما، شناسایی ظرفیت‌های علمی، فناوری و پژوهشی استان‌ها، امکان سنجی و طراحی الگوی مدرسه هوشمند، طرح "آموزش و یادگیری مبتنی‌بر پژوهش"، جشنواره "الگوهای تدریس پژوهش محور"، طرح " استقرار مدل اقدام پژوهی و درس پژوهی" در مدارس سما و طرح "کاربست یافته‌های پژوهشی در مدارس سما" را شامل می‌شود.

 مشاور و سرپرست امور پژوهش و نوآوری‌های آموزشی و پرورشی سازمان سما در پاسخ به این سوال که در بخش پژوهشی مدارس سما اهداف مورد نظر شما چیست؟ گفت: توسعه،  تعمیق و نهادینه کردن فرهنگ و روحیه پژوهش در مدارس سما، شناخت نیازها، مسائل، مشکلات و چالش‌های اساسی مدارس سما از طریق علمی،  تربیت نسلی خلاق، پرسشگر، متفکر، جستجوگر، نوآور، با مهارت و کارآفرینی، افزایش ظرفیت‌سازی در تولید پژوهش‌ها و فعالیت‌های مدرسه‌ای و منطقه‌ای، مرتبط  کردن تصمیم‌گیری‌های مدیریتی مبتنی‌بر بررسی و پژوهش، ارتقای کیفی روش‌های تحقیق و پژوهش در مدارس و کسب یک مهارت در سال برای هر دانش آموز از اهداف  مورد  نظراست. 

 وی با بیان اینکه راهبردهای مرتبطی با اهداف پژوهشی ادامه داد: این راهبردها شامل مدیریت یکپارچه در هدایت فعالیت‌های پژوهشی مساله محور، توانمندسازی مدیران، معلمان، کارشناسان و دانش آموزان، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، استقرار مدیریت دانش، اصلاح ساختار پژوهش، نیروی انسانی و بودجه پژوهشی، اشاعه و به اشتراک گذاری یافته‌های پژوهش و نوآوری‌های آموزشی و پرورشی، تقویت فعالیت‌های گروهی در مدارس سما، حمایت‌های مادی و معنوی از دانش آموزان و کارکنان پژوهشگر، افزایش اعتبارات پژوهش، نوآوری و مهارت آموزی و هدفمند کردن آن و توجه به ساحت‌های شش گانه تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفته است.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1133054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =