به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سازمان سما، سازمانی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی است که با هدف کمک به وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۰ تأسیس شده، این سازمان با توجه به تنوع مخاطبان خود همواره از ویژگی منحصر به فردی برخوردار است. این مدارس در زمینه توسعه آموزشهای عمومی و مهارتی ایجاد دفتر امور کاربنیان و توسعه مهارتی، مراکز مشاوره و تعاونیهای کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت تخصصی، راه اندازی مرکز ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و ... مد نظر است.
لطفاله عباسی، مشاور و سرپرست امور پژوهش و نوآوریهای آموزشی و پرورشی سازمان سما در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برنامهها و پروژههای مدنظر برای اجرا در سال ۱۴۰۱ گفت: برنامهها شامل طراحی و اجرای نظام شناسایی و پرورش استعدادها در مدارس سما، طراحی الگوی مدرسه پژوهش محور، طراحی، گسترش و تقویت مهارتهای دانش آموزی در مدارس، طراحی الگوی مدرسه خلاق و نوآور، شناسایی نوآوریهای آموزشی در سطح ایران و جهان، مستندسازی تجارب موفق مدارس سما، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزان و کارکنان مدارس سما در سطح مدارس، مناطق، مراکز استان و ملی، امکان سنجی راه اندازی مرکز پژوهش، نوآوری و مهارت آموزی است.
عباسی افزود: به ازای هر استان، شناسایی مسائل و مشکلات آموزشی تربیتی و رفتاری دانش آموزان مدارس سما، شناسایی ظرفیتهای علمی، فناوری و پژوهشی استانها، امکان سنجی و طراحی الگوی مدرسه هوشمند، طرح "آموزش و یادگیری مبتنیبر پژوهش"، جشنواره "الگوهای تدریس پژوهش محور"، طرح " استقرار مدل اقدام پژوهی و درس پژوهی" در مدارس سما و طرح "کاربست یافتههای پژوهشی در مدارس سما" را شامل میشود.
مشاور و سرپرست امور پژوهش و نوآوریهای آموزشی و پرورشی سازمان سما در پاسخ به این سوال که در بخش پژوهشی مدارس سما اهداف مورد نظر شما چیست؟ گفت: توسعه، تعمیق و نهادینه کردن فرهنگ و روحیه پژوهش در مدارس سما، شناخت نیازها، مسائل، مشکلات و چالشهای اساسی مدارس سما از طریق علمی، تربیت نسلی خلاق، پرسشگر، متفکر، جستجوگر، نوآور، با مهارت و کارآفرینی، افزایش ظرفیتسازی در تولید پژوهشها و فعالیتهای مدرسهای و منطقهای، مرتبط کردن تصمیمگیریهای مدیریتی مبتنیبر بررسی و پژوهش، ارتقای کیفی روشهای تحقیق و پژوهش در مدارس و کسب یک مهارت در سال برای هر دانش آموز از اهداف مورد نظراست.
وی با بیان اینکه راهبردهای مرتبطی با اهداف پژوهشی ادامه داد: این راهبردها شامل مدیریت یکپارچه در هدایت فعالیتهای پژوهشی مساله محور، توانمندسازی مدیران، معلمان، کارشناسان و دانش آموزان، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، استقرار مدیریت دانش، اصلاح ساختار پژوهش، نیروی انسانی و بودجه پژوهشی، اشاعه و به اشتراک گذاری یافتههای پژوهش و نوآوریهای آموزشی و پرورشی، تقویت فعالیتهای گروهی در مدارس سما، حمایتهای مادی و معنوی از دانش آموزان و کارکنان پژوهشگر، افزایش اعتبارات پژوهش، نوآوری و مهارت آموزی و هدفمند کردن آن و توجه به ساحتهای شش گانه تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفته است.
انتهای پیام/
نظر شما