کردستان سرزمین مردمان خونگرم / جاذبه‌های گردشگری دارالشجاعه ایران

کردستان در بخش غربی کشور قرار گرفته و استان‌های اطراف آن از شمال آذربایجان غربی، از شمال شرقی زنجان، از جنوب شرقی همدان و از جنوب کرمانشاه هستند. استان کردستان با کشور عراق هم‌مرز بوده و عراق در قسمت غربی استان کردستان واقع شده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، جاهای دیدنی کردستان زیادند و علت آن هم موقعیت جغرافیایی استان است که حتی روستاهای دور افتاده‌ای که در دامنه کوه‌ها شکل گرفته‌اند برای گردشگران بسیار جذاب است. طبیعت سرسبز و هوای مطبوع و خنک در فصل بهار و تابستان و جنگل‌هایی که در پاییز به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز در می‌آیند همچون تابلوی نقاشی است که هرچقدر به آن نگاه کنید از دیدنش سیر نخواهید شد. در این مقاله به معرفی جاهای دیدنی سنندج، مریوان، قروه و اورامانات تخت می‌پردازیم. در هر بخش علاوه‌بر بررسی هرکدام از جاذبه‌های گردشگری کردستان، به آدرس نیز اشاره می‌کنیم تا به‌راحتی سفر کنید.

بیشتر بخوانید:

شیراز شهر شاعران/ جاذبه‌های گردشگری شهر گل و بلبل

استان کردستان یکی از استان‌های ایران است که مرکز آن شهرستان سنندج است. کردستان در بخش غربی کشور قرار گرفته و استان‌های اطراف آن از شمال آذربایجان غربی، از شمال شرقی زنجان، از جنوب شرقی همدان و از جنوب کرمانشاه هستند. استان کردستان با کشور عراق هم‌مرز بوده و عراق در قسمت غربی استان کردستان واقع شده است.

استان کردستان در غرب ایران قرار گرفته است. مرکز کردستان سنندج است و با استان‌های آذربایجان غربی، زنجان، کرمانشاه و کشور عراق همسایه است. استان کردستان در دامنه‌ها و دشت‌های سلسله کوه‌های زاگرس قرار گرفته و همین، طبیعت این استان را تحت تاثیر قرار داده و بخشی از منظره‌های زیبای این استان مدیون زاگرس است. جاذبه‌های طبیعی تنها عامل گیرایی این استان نیست و جاذبه‌های تاریخی هم در جای‌جای این استان دیده می‌شوند. با زیباترین جاهای دیدنی کردستان بیشتر آشنا شوید.

جاذبه های طبیعی و تفریحی کردستان

کردستان سرزمین مردمان خونگرم ایرانی

پارک تفریحی آبیدر

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی سنندج، پارک کوهستانی آبیدر است که در روزهای آخر هفته مملو از مردم بومی می‌شود. این پارک که روی کوهی بلند قرار دارد، محلی ایدئال برای پیک‌نیک و گشت‌وگذار است؛ به‌خصوص که چشم‌انداز زیبایی از شهر سنندج در زیر پایتان قرار می‌گیرد. در این پارک دیدنی چندین چشمه، باغ و باغ وحش وجود دارد.

کردستان سرزمین مردمان خونگرم ایرانی

غار کرفتو

غار کرفتو یکی از طولانی‌ترین و مهم‌ترین غارهای تاریخی ایران است که نشانه‌های حضور انسان‌ در آن به دوره‌های پیش از تاریخ تا قرن هشتم هجری قمری می‌رسد.

از آنجا که بخش‌هایی از غار توسط انسان‌ها تغییر شکل پیدا کرده است، به‌عنوان بزرگ‌ترین غار دستکند ایران نیز شناخته می‌شود. این غار در ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ هجری شمسی به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کردستان سرزمین مردمان خونگرم ایرانی

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار یا زریبار از جمله معروف‌ترین جاذبه طبیعی استان کردستان به حساب می‌آید که با طبیعت زیبا و همچنین تفریحات جذابی مانند قایقرانی، پاراگلایدر و ماهیگیری، هر ساله میزبان گردشگران زیادی از اقصانقاط کشور است. این دریاچه که در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ هجری شمسی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید، جزو بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران قرار دارد.

آب دریاچه از چشمه‌های جوشان در کف آن و همچنین آب باران و برف تامین می‌شود و ویژگی مناسب آن موجب شده است که گونه‌های گیاهی و جانوری مختلفی در اطراف دریاچه حضور داشته باشند. محبوب‌ترین غذای کنار دریاچه، ماهی‌های کبابی آن است که به باور گردشگران بهترین ماهی کبابی تمام ایران محسوب می‌شود.

کردستان سرزمین مردمان خونگرم ایرانی

دریاچه سد قشلاق

دریاچه سد قشلاق یا دریاچه سد وحدت در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال سنندج قرار دارد که به‌لطف امکانات تفریحی و اسکله قایقرانی، محل مناسبی برای ورزش‌های آبی به حساب می‌آید. این دریاچه محل زندگی ماهی‌های مختلفی نظیر ماهی عروس، شاه‌کولی، سیاه‌ماهی و غیره است و به همین دلیل شرایط ماهیگیری تفریحی برای علاقه‌مندان وجود دارد.

کردستان سرزمین مردمان خونگرم ایرانی

آبشار گویله

آبشار گویله از جاذبه‌های طبیعی استان است که در مسیر سقز به مریوان و در دل جنگل‌های سرسبز منطقه مرزی کردستان قرار دارد. این آبشار با ارتفاع بیش از ۵۰ متر در فصل بهار بسیار پرآب می‌شود و جلوه‌های بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد.

از آنجا که فاصله آبشار تا جاده فقط یک کیلومتر است، دسترسی به آن راحت است و علاوه بر تماشای آبشار می‌توانید از فضای سرسبز و دل‌انگیز اطراف آن برای تفریح استفاده کنید.

چشمه باباگرگر

چشمه باباگرگر در روستای باباگرگر در شمال شرق شهرستان قروه قرار دارد. رنگ آب این چشمه مایل به سرخ است و در بعضی مواقع به رنگ زرد مایل به لیمویی تبدیل می‌شود که علت این امر به املاح معدنی در آن مربوط می‌شود. وجود املاح معدنی به‌ویژه گوگرد باعث شده است تا آب آن برای امراض سودایی و پوستی، درمان سوء‌هاضمه، بیماری‌های گوارشی و... موثر باشد.

آرامگاه یکی از امامزادگان به نام سید جلال مشهور به باباگرگر نیز در این روستا قرار دارد که پس از استفاده از چشمه می‌توانید به آن سر بزنید.

کردستان سرزمین مردمان خونگرم ایرانی

سراب قروه

سراب قروه از جمله دریاچه‌های طبیعی استان کردستان است که در جنوب شهر قروه قرار دارد. این دریاچه با نام سراب کوثر نیز شناخته می‌شود و آب خنک آن از طریق چشمه‌های جوشان تامین می‌شود. جزیره کوچکی در وسط دریاچه به چشم می‌خورد که به‌لطف نورپردازی زیبا، جذابیت زیادی برای بازدیدکنندکان دارد. ضمن اینکه دسترسی به این جزیره با پلی آهنی امکان‌پذیر است.

کردستان سرزمین مردمان خونگرم ایرانی

عمارت آصف وزیری

عمارت آصف وزیری از قدیمی‌ترین خانه‌های شهر سنندج محسوب می‌شود که به سبک معماری اسلامی در سه دوره تاریخی صفوی، قاجار و پهلوی ساخته شده است. این عمارت ۴۰۰۰ متر مربعی که با نام خانه کرد نیز شناخته می‌شود، در گذشته به آصف خان دیوان ملقب به میرزا علی نقی کردستانی تعلق داشت و در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

هنگام بازدید از این خانه می‌توانید شاهد یکی از زیباترین حمام‌های تاریخی کردستان باشید که در این خانه قرار دارد. ضمن اینکه فرصت بازدید از موزه مردم‌شناسی کردستان به‌عنوان بزرگ‌ترین موزه اقوام در ایران نیز نصیبتان خواهد شد.

کردستان سرزمین مردمان خونگرم ایرانی

موزه سنندج

موزه سنندج یا عمارت سالار سعید در مرکز شهر سنندج در عمارت قجری ملا لطف الله شیخ‌الاسلام قرار دارد. در این موزه آثار تاریخی استان و دیگر نقاط کشور نگهداری می‌شود. بخش پیش از تاریخ، بخش عص‍ر ت‍‍اریخ، بخش دوران اسلام‍‍ی و بخش نمایش موقت از بخش‌های مختلف موزه برای بازدید هستند. ضمن اینکه ساختمان عمارت با پنجره‌های ارسی و شیشه‌های رنگی جذابیت خاص خود را برای بازدیدکنندگان دارد.

کردستان سرزمین مردمان خونگرم ایرانی

مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج یا مسجد دارالاحسان از مهم‌ترین مساجد شهر سنندج محسوب می‌شود که به‌واسطه کاشی‌کاری هفت رنگ، آجرهای لعاب‌دار در کف و کتیبه‌هایی حاوی دوسوم از یک جزء قرآن، ارزش بازدید را دارد. این مسجد که در سال ۱۲۲۷ هجری قمری توسط امان‌الله خان اردلان ساخته شد، از دو ایوان، گلدسته‌، صحن مرکزی، ۱۲ حجره و شبستانی با ۲۴ ستون سنگی تشکیل شده است.

کردستان سرزمین مردمان خونگرم ایرانی

حمام خان سنندج

حمام خان که به نام حمام پیرظهیری نیز شناخته می‌شود، در بافت قدیمی شهر سنندج قرار دارد. طبق سنگ‌نوشته حمام این طور به نظر می‌رسد که بنای آن در سال ۱۲۲۰ هجری قمری در زمان حاکمیت امان‌الله خان اردلان ساخته شده است.

این حمام در سال ۱۳۷۷ هجری شمسی توسط اداره کل میراث فرهنگی وقت خریداری و سپس کار مرمت آن از سال ۱۳۷۸ هجری شمسی آغاز شد. حمام خان همچون سایر حمام‌های ایرانی از بخش‌های مختلفی نظیر سردر ورودی، هشتی، سربینه، میان در، بینه، خزینه و... تشکیل شده است. در حال حاضر حمام خان کاربری سفره‌خانه سنتی دارد.

کردستان سرزمین مردمان خونگرم ایرانی

عمارت خسروآباد

مجموعه عمارت و باغ خسروآباد از جذاب‌ترین دیدنی‌های استان کردستان است که بازدید از آن باید در برنامه سفر هر گردشگری قرار بگیرد؛ به‌خصوص که یکی از آثار ملی کشور محسوب می‌شود.

بخش‌های مختلف عمارت شامل قصر سلطنتی، ایوان، حمام، اتاق دربان و خدمتکاران می‌شود. این عمارت که در سال ۱۲۲۳ هجری قمری ساخته شد، به‌عنوان مقر حکومت والیان اردلان مورد استفاده بود.

کردستان سرزمین مردمان خونگرم ایرانی

قلعه قمچقای

قلعه قمچقای در سال ۱۳۶۵ هجری شمسی به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد و قدمت آن مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد است. این قلعه در روستای قمچقای در شهرستان بیجار قرار دارد و ارتفاع دیواره‌های آن به ۲۰۰ متر می‌رسد. تنها راه ارتباطی قلعه با خارج از طریق گذرگاه باریکی میسر است که عبور یک نفر از آن به دشواری صورت می‌گیرد. کتیبه‌ای با نقش هیروگلیف و به خط هراتیک از قلعه قمچقای کشف شده است که جزو قدیمی‌ترین کتیبه‌های نیمه تصویری ایران قلمداد می‌شود.

زیارتگاه حمزه عرب

زیارتگاه حمزه عرب یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بیجار در استان کردستان است که روی کوهی بلند با چشم‌اندازی زیبا به اطراف قرار دارد. ایشان را از سلسله سادات موسی‌بن جعفر (ع) می‌دانند که گفته می‌شود بنا بر وصیت خودش در این مکان به خاک سپرده شده است. برای دسترسی به این امامزاده می‌توانید بخشی از مسیر را با خودرو طی کنید. مابقی مسیر شامل حدود ۶۰۰ پله می‌شود که باید با پای پیاده بروید تا به زیارتگاه برسید.

مقبره هاجر خاتون

مقبره هاجر خاتون از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی شهر سنندج به حساب می‌آید که در محله قدیمی سرتپوله قرار دارد. این مقبره به‌واسطه ویژگی‌های معماری خاصش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. طبق روایات، این امامزاده خواهر امام رضا (ع) هستند که در سفر به خراسان از دنیا می‌روند و در این محل به خاک سپرده می‌شوند.

مسجد دو مناره سقز

مسجد دو مناره در بافت قدیم شهر سقز در خیابان امام خمینی (ره) واقع شده است و ظاهرا قدمت آن به عصر افشاریه می‌رسد. این مسجد که در میان آثار ملی کشور قرار دارد، دارای سردر آجری با گره چینی از آجر و کاشی زردرنگ است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1134412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =