طرح تربیت مهندسان کارآفرین برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱/ رتبه ۷۵ ایران در شاخص جهانی کارآفرینی

معرفی جایگاه ایران بر اساس شاخص کارآفرینی جهانی، راهکارهای مدیران دانشگاهی برای تحقق شعار سال و دیدار دانشجویان با رهبری و جای خالی انجمن‌های علمی موضوعات بسته خبری آخر هفته ایسکانیوز است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بسته خبری آموزش عالی نخستین هفته اردیبهشت ۱۴۰۱ به معرفی جایگاه ایران بر اساس شاخص کارآفرینی جهانی، راهکارهای مدیران دانشگاهی برای تحقق شعار سال و دیدار دانشجویان با رهبری و جای خالی انجمن‌های علمی می‌پردازد.

اهمیت کارآفرینی در رشد اقتصادی کشورهای جهان، سبب شده است که شاخص جهانی کارآفرینی از سوی موسسه GEDI  معرفی شود. هدف از این شاخص ارائه تصویری از وضعیت کارآفرینی کشورها، مقایسه آن با دیگر کشورهای جهان و نهایتا ایجاد فرصتی برای اصلاح رویکردها و سیاست‌های کلان در جهت رشد کارآفرینی است.

ایران رتبه ۷۵ کارآفرینی جهانی در بین ۱۳۷ کشور را دارد. آمریکا، سوئیس، کانادا، انگستان و استرالیا پنج کشور نخست در کارآفرینی جهانی هستند. گزارش ایران چه رتبه‌ای در شاخص کارآفرینی جهانی دارد؟ در هفته گذشته، ضمن معرفی کشورهای برتر حوزه کارآفرینی و بیان جایگاه ایران، معیارهای ارزیابی این شاخص را تشریح می‌کند.

با توجه به این که وضعیت ایران در حوزه کارآفرینی نامطلوب به نظر می‌رسد، ایسکانیوز در گزارش کارآفرینی ایران در وضعیت قرمز جهانی امتیازات ایران را در همه زیرشاخص‌های کارآفرینی جهانی در جدولی بیان کرده است. براساس این جدول خطر راه‌اندازی کسب و کار در ایران کمتری نمره را گرفته است به این معنا که یکی از موانع اصلی کارآفرینی در کشورمان خطراتی است که کارفرمایان را تهدید می‌کند. این خطرات می‌تواند شامل ترس از بین رفتن سرمایه مادی و محدودیت‌هایی باشد که بروکراسی اداری برای کارآفرینان ایجاد می‌کند.

طرح تربیت مهندسان کارآفرین برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱/ رتبه ۷۵ ایران در شاخص جهانی کارآفرینی

سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» نام گرفت. نام‌گذاری‌ها از سوی رهبری به عنوان هدف‌گذاری‌های کلان شناخته می‌شوند که بر هر نهاد و سازمانی لازم است در راستای تحقق این شعارها، برنامه‌ریزی‌هایی عملیاتی داشته باشند. گزارش دانشگاه‌ها چگونه می‌توانند در تحقق شعار سال ایفای نقش کنند؟ به بیان نظرات مدیران دانشگاهی برای ارائه راهکار می‌پردازد. وزارت علوم برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ همه دانشگاه‌ها را موظف کرده است که برنامه‌های خود را ارائه دهند تا در صورت تایید اجرایی شود. برای مثال رئیس دانشگاه شهید بهشتی از طرح تربیت مهندسان کارآفرینی و معاون پژوهشی وزیر علوم از پذیرش دانشجویان پسادکتری برای استفاده از ظرفیت دانشگاهیان خبر دادند.

دیدار رهبری با دانشجویان، دیگر رویداد دانشگاهی این هفته بود که بدون حضور نمایندگان انجمن‌های علمی برگزار شد. گزارش جای خالی انجمن‌های علمی در دیدار دانشجویان با رهبری به بیان گلایه‌های انجمن‌های علمی در این زمینه پرداخت. از دبیران درخواست کردیم که اگر در جلسه رهبری حضور داشتند، چه نکاتی را مطرح می‌کردند. دبیران از ظرفیت انجمن‌ها برای یادگیری مضاعف دانشجویان و همچنین فرصتی که انجمن‌ها می‌تواند برای آموزش مهارت‌های زندگی به دانشجویان داشته باشند؛ اما هم‌اکنون به دلیل محدودیت‌ها و درک نشدن ضرورت‌ها اتفاق نمی‌افتد، انتقاد کردند.  

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1138415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =