کارآفرینی ایران در وضعیت قرمز جهانی/ شرایط راه‎‌اندازی کسب و کار بحرانی است

آمارهای جهانی حاکی است که ایران در بیشتر مولفه‌های کارآفرینی در وضعیت قرمز قرار دارد و همچنین در مقایسه با کشورهای همسایه خود از شرایط مطلوبی برخوردار نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کارآفرینی در سده اخیر به عنوان یکی از روش‌های موثر درآمدزایی و رشد اقتصاد کشورها معرفی شد. به طوری که دانشگاه‌ها موظف شدند آموزش‌های خود را به سوی اشتغال و کارآفرینی سوق دهند. به تدریج دانشکده‌های کارآفرینی تاسیس شدند و به صورت تخصصی به پرورش کارآفرین در رشته‌های مختلف پرداختند. 

موسسه GEDI هم با ارائه داده‌های توسعه کارآفرینی بین‌المللی،  آمار کارآفرینی و کسب و کار را در اکوسیستم کارآفرینی کشورهای مختلف جمع‌آوری و ارائه می‌کند. بررسی نتایج به دست آمده از داده‌های توسعه کارآفرینی نشان می‌دهد که کشورهای دیگر در سراسر جهان چگونه منابع خود را برای ترویج کارآفرینی تخصیص می‌دهند. 

ایسکانیوز پیش‌تر در در گزارش ایران چه رتبه‌ای در شاخص کارآفرینی جهانی دارد؟ به معرفی برترین کشورهای کارآفرین جهان و بررسی جایگاه ایران در شاخص کارآفرینی جهانی پرداخت. در این گزارش قصد داریم وضعیت کشورمان را در همه زیر شاخص‌های کارآفرینی بررسی کنیم. 

 کارآفرینی ایران در وضعیت قرمز جهانی

در جدول زیر وضعیت ایران در همه زیر شاخص‌های کارآفرینی آورده شده است:

 کارآفرینی ایران در وضعیت قرمز جهانی/ شرایط راه‎‌اندازی کسب و کار بحرانی است

جدول بالا وضعیت ایران را در شاخص نگرش‌های کارآفرینی، توانایی‌های کارآفرینی و آرمان‌های کارآفرینی نشان می‌دهد. بر اساس این داده‌ها، امتیاز ایران در شاخص کارآفرینی جهانی ۲۲.۲۰ است که یک چهارم امتیاز کشورهای برتر جهان مانند آمریکا و سوئیس است. 

کارشناسان برای تعریف کارآفرینی معمولا از اکوسیستم کارآفرینی یاد می‌کنند. منظور از اکوسیستم مجموعه‌ای است که همه اجزای آن باید در جایگاه خود به درستی کار کنند. به همین دلیل، کارآفرینی تنها به افراد متکی نیست و لازم است که جامعه شرایط را برای کارآفرینی افراد مهیا کند. آزادی اقتصادی، حرکت به سمت بین‌المللی شدن و آموزش‌های متناسب دانشگاهی از جمله مواردی هستند که متناسب‌سازی آن‌ها بر عهده حاکمیت است. 

وضعیت ایران در ۲۰ شاخص از کارآفرینی قرمز، در ۱۵ شاخص زرد و در ۶ شاخص طوسی است که این شرایط نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب کشور ماست. همانطور که داده‌های جدول نشان می‌دهد خطرپذیری کمترین امتیاز را در بین شاخص‌های کارآفرینی ایران دارد. زیرشاخص‌ها هم بیانگر این است که خطر راه‌اندازی کسب و کار به لحاظ سازمانی در ایران بالاست.

در پایان توجه به این نکته ضروری است که سیاستگذاران با بررسی جایگاه ایران در این شاخص‌ها می‌توانند نقاط قوت و ضعف کشور را به صورت دقیق شناسایی کرده و برای بهبود آن برنامه‌ریزی کنند.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1138091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =