حمایت ۳۷ رئیس دانشگاه از جاسوس اسرائیلی/ تهدید ایران به قطع همکاری علمی با جهان در صورت اعدام جلالی

۳۷ رئیس دانشگاه سوئدی در راستای حمایت از احمدرضا جلالی پزشک ایرانی-سوئدی که اطلاعات ۳۰ نفر از دانشمندان هسته‌ای ایران را در اختیار موساد قرار داده بود و سبب ترور شهیدان علیمحمدی، شهریاری و فخری‌زاده شد، بیانیه صادر کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ۳۷ رئیس و معاون دانشگاه‌های سوئد با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار آزادی جاسوس اسرائیلی احمدرضا جلالی پزشک ایرانی-سوئدی، شدند.

جلالی که کارمند موسسه کارولینسکا سوئد و استاد مدعو دانشگاه Vrije بلژیک بود، در آوریل ۲۰۱۶ به جرم ارائه اطلاعات ۳۰ نفر از دانشمندان هسته‌ای کشورمان به موساد، در ایران دستگیر شد. ارائه این اطلاعات منجر به ترور شهیدان علی‌محمدی، شهریاری و فخری‌زاده و ترور نافرجام دکتر عباسی رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی شد. ایسکانیوز پیش‌تر در گزارشی، نقش احمدرضا جلالی در انتقال اطلاعات ۳۰ نخبه ایرانی به موساد را تشریح کرده است.

جلالی در سال ۱۳۸۸ متوجه می‌شود اطلاعاتی که وی در اختیار مقامات موساد قرار داده در ترور شهید علی‌محمدی مورد بهره برداری قرار گرفته؛ با این وجود همچنان به ارتباط با موساد و ارائه اطلاعات ادامه می دهد تا این اطلاعات در نهایت منجر به ترور شهید شهریاری و دکتر عباسی می‌شود.

دولت سوئد پس از دستگیری و محکومیت جلالی، همه تلاش خود را برای رهایی وی از اجرای عدالت کرد. برای مثال، برای فشار آوردن بر ایران، در سال ۲۰۱۸ و پس از صدور حکم اعدام، به جلالی تابعیت سوئدی اعطا کرد.

در حالی که جلالی با استناد به اعترافات خودش، جاسوس و عامل ترور دانشمندان هسته‌ای کشور شناخته می‌شود؛ اما روسای دانشگاه‌های سوئد این موضوع را انکار کرده و دستگیری وی را ناقض حقوق بشر می‌دانند. به طوری که در این زمینه بیانیه صادر کرده و خواستار اتحاد جهان علیه ایران برای آزادی جلالی شده‌اند. در بیانیه روسای دانشگاه‌ها، آمده است که حفظ آزادی آکادمیک بخشی از وظایف روسا و معاونان دانشگاه‌ها و کالج‌های دانشگاهی است. به همین دلیل، ما در مورد پرونده احمدرضا جلالی بسیار نگران هستیم. چرا که محکومیت وی به اعدام در دادگاهی ناعادلانه، نه تنها ظلم به او و خانواده‌اش است، بلکه تجاوز به آزادی دانشگاهی، حقوق بشر و زیر سوال بردن حاکمیت قانون به شمار می‌رود.

در ادامه بیانیه آمده است که جهان باید سیگنال‌های روشنی به حکومت ایران ارسال کند. ما از دانشگاهیان، سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌هایی که ارزش‌هایی مانند دموکراسی، حقوق بشر و آزادی آکادمیک درک می‌‎کنند، تقاضا داریم با مقامات ایرانی در مورد پرونده جلالی ارتباط برقرار کرده و برای اجبار ایران به حاکمیت قانون و برقراری حقوق بشر تلاش کنند.

این روسای دانشگاه اذغان کردند که جلالی، زندگی خود را وقف تحقیق، توسعه و نشر دانش کرده است و در زمان دستگیری هم برای سخنرانی در زمینه حوادث پزشکی به ایران سفر کرده بود. وظیفه دانشگاهیان این است که وقتی شاهد ضربه زدن حکومت‌ها به اصول اساسی دانشگاهی هستند، واکنش نشان دهند. در حالی که در اعترافات جلالی آمده است که سیستم امن ارتباطی در اختیار وی قرار داشته و رابطان تاکید کرده بودند که تماس تلفنی با وی در داخل کشور می‌تواند امنیت او در ایران را به خطر اندازد. اگر فعالیت‌های جلالی، صرفا علمی بوده‌اند، چرا جلالی به ارتباط و همکاری با افسران مختلف موساد دیدار داشته و این دیدارها علاوه بر سوئد و برای بالا بردن حفاظت ملاقات‌ها، به بهانه تدریس و کارهای علمی در کشورهای دیگری همچون دانمارک، بلژیک و ایتالیا نیز انجام شده است.

دستگیری جاسوس و تروریست کجا؟ گروگانگیری و اخاذی کجا؟

اوله پتراوترسن رئیس موسسه کارولینسکا در استکهلم از دستگیری جلالی با عنوان گروگانگیری و اخاذی تعبیر کرده و معتقد است که هیچ مدرکی برای اتهاماتی که به جلالی وارد شده، وجود ندارد. وی همچنین ایران را تهدید کرد که اگر حکم اعدام جلالی به عنوان یکی از وحشیانه‌ترین حملات به آزادی دانشگاهی و حقوق بشر اجرایی شود، بر ادامه همکاری دانشگاهی ایران با جهان تاثیر منفی خواهد داشت.

بررسی پرونده جلالی و حمایت روسای دانشگاه‌های سوئدی نشان می‌دهد دانشگاه‌ها که قرار بوده است همیشه فعالیت علمی را سرلوحه کار خود قرار داده و درگیر منازعات سیاسی نشوند، مغلوب سیاستمداران شده و بدون توجه به واقعیت، در جهت غرض‌ورزی‌های سیاسی حرکت کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =