۷ استاد دانشگاه چینی از اتهام جاسوسی آمریکا تبرئه شدند

استاد مهندسی مکانیک دانشگاه MIT یکسال پس از دستگیری به اتهام جاسوسی، تبرئه شد. این پرونده تنها یکی از پرونده‌های جاسوسی استادان است که از سال ۲۰۱۸ رد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جاسوسی در همه کشورها، اقدامی علیه امنیت ملی شناخته شده و سنگین‌ترین محکومیت‌ها در انتظار افرادی است که اطلاعات آن کشور را بدون اجازه در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

جاسوسی در پوشش استاد دانشگاه و شخصیت علمی یکی از حرفه‌ای‌ترین انواع جاسوسی است. این افراد معمولا از موقعیت علمی خود سواستفاده کرده و اطلاعات افراد و نهادهای یک کشور را به کشورهای دیگر می‌فروشند؛ مانند احمدرضا جلالی استاد ایرانی-سوئدی که بنابر اعترافات خودش یکی از عوامل اصلی ترور شهیدان علیمحمدی و شهریاری بود. البته جلالی پس از محکومیت در ایران، از سوی سوئد مورد حمایت قرار گرفت. ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش حمایت ۳۷ رئیس دانشگاه از جاسوس اسرائیلی به بررسی دلایل محکومیت وی پرداخته است. 

با وجود اهمیت توسعه فعالیت‌های علمی و لزوم استقلال داشتن پژوهشگران، کشورها می‌کوشند از سرقت اطلاعات امنیتی خود توسط دانشمندان پیشگیری کنند. ایسکانیوز در نظر دارد پرونده اساتید دانشگاه‌های جهان که به جرم جاسوسی محکوم شده‌اند را بررسی کند. 

۷ استاد دانشگاه چین از اتهام جاسوسی آمریکا تبرئه شدند 

 طرح «پیشقدمی چین» (China Initiative) سال ۲۰۱۸ از سوی وزارت دادگستری آمریکا به منظور شناسایی جاسوسان چینی مشغول به کار در تحقیقات و صنعت آمریکا آغاز شد. البته این طرح به دلیل محکوم کردن غیرمنصفانه بسیاری از دانشمندان چینی، با انتقادات زیادی مواجه شد.  گانگ چن استاد مهندسی مکانیک دانشگاه MIT (موسسه فناوری ماساچوست) سال ۲۰۲۱ به اتهام پنهان کردن ارتباطات خود با نهادهای دولتی چین دستگیر شد؛ اما دادستان‌های فدرال یک سال بعد اتهامات دولت علیه گانگ چن را در شکستی شرم‌آور لغو کردند.

پرونده دکتر چن در سال ۲۰۱۸ و همزمان با دولت ترامپ آغاز شد. در این پرونده ادعا می‌شد که چین در حال تلاش برای سرقت فناوری اطلاعات آمریکایی از طریق روش‌هایی مانند استخدام دانشمندان خارج از آمریکا بود؛ اما بسیاری از محاکمه‌های محققان مانند پرونده دکتر چن مدارک معتبری درباره ادعای جاسوسی یا سرقت اطلاعات دارای مالکیت معنوی نداشتند. این ادعاها شامل موضوعاتی محدود و بسیار فنی مانند افشا نکردن وابستگی‌های چین در پیشنهادهای کمک مالی به آژانس‌های مالی آمریکا مطرح می‌شد.

کارشناسان معتقدند که دستگیری دانشمندان بدون ادله متقن، سبب ایجاد فضای ترس در میان دانشمندان چینی مشغول به کار در آمریکا می‌شود. به طور کلی، جدا کردن دانشمندان بر اساس قومیت و خلط خطاهای کوچک با جرایم جدی‌تر مانند جاسوسی نادرست است.

دکتر چن سال ۲۰۱۷ به اتهام وابستگی به موسسات دولتی چین در درخواست‌های کمک مالی به وزارت انرژی آمریکا متهم و در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۱ در آخرین هفته ریاست جمهوری دونالد ترامپ دستگیر شد.

یکسال پس از دستگیری دکتر چن، مقامات وزارت انرژی اعلام کردند که چن تعهدی برای اعلام این موارد نداشته است و در نتیجه این اتهامات از اساس مورد تردید قرار دارند.

مقامات دولتی آمریکا؛ چین تهدیدی برای امنیت ملی و اقتصادی آمریکاست

مقامات دولتی در دولت‌های اوباما، ترامپ و بایدن هشدار داده‌اند که تلاش چین برای دستیابی به قدرت جهانی، امنیت ملی و اقتصادی آمریکا را تهدید می‌کند.

مقامات آمریکایی نگران بودند که پکن بتواند تحقیقات و دارایی‌های معنوی این کشور را با استفاده از استادانی که همکاری بین‌المللی دارند، بدزدد. در این راستا، یکی از دانشمندان شرکت کوکاکولا به جرم سرقت یک فرمول ارزشمند دستگیر شد و همچنین یک شیمیدان هاروارد به نام چارلز لیبر به دلیل اعلام نکردن درآمدی که از همکاری با چین کسب کرده بود، مجرم شناخته شد.

آنمینگ هو استاد دانشگاه تنسی یکی دیگر از افرادی است که به جرم جاسوسی دستگیر شده بود؛ اما قاضی به دلیل نبود شواهد کافی، تبرئه شد. وزارت دادگستری آمریکا در سال ۲۰۲۱ هفت پرونده دیگر علیه محققان را رد کرد. البته پرونده دکتر چن، به عنوان یک شهروند آمریکایی از سال ۲۰۰۰ برجسته‌ترین پرونده‌ای است که تاکنون رد شده است.

دستگیری‌های بدون دلیلی که در این مدت اتفاق افتاده است، احتمالا سبب ایجاد تغییراتی در طرحی موسوم به «پیشقدمی چین» خواهد شد. حتی ممکن است این طرح به طور کلی کنار گذاشته شود و پرونده‌های مرتبط با آن در بخش امنیت ملی بررسی شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =