جزئیات همترازی رشته‌واحد در نقل و انتقالات دانشگاه آزاد اسلامی/ منادا رشته‌واحدهای همتراز را به صورت آنلاین نمایش می‌دهد

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سامانه منادا پس از انتخاب ماده همترازی توسط دانشجو، علاوه بر کنترل سال ورود و وجود رشته مورد نظر در واحد مقصد، به صورت آنلاین محاسبه همترازی رشته‌واحد را انجام و واحدهای همتراز استخراج شده را سریعا به دانشجو نمایش می‌دهد.

مهران صلواتی، مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: جدول همترازی انتقالی تا پیش از این، براساس تراز واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به ۷ گروه تقسیم می‌شد و انتقالی به واحد همتراز و یا پایین‌تر ممکن بود. حسب دستور دکتر طهرانچی، به منظور گسترش عدالت آموزشی، همترازی واحد به همترازی رشته‌واحد تغییر کرد؛ یعنی علاوه بر واحد، رشته تحصیلی دانشجو نیز اهمیت دارد و مجموع این دو، ترازی را به عنوان ملاک اصلی انتقالی به ما ارائه می‌دهد؛ مثلا رشته پزشکی واحد کرمان تراز خاص خود را دارد که امکان انتقالی به رشته‌واحدهای همتراز و پایین‌تر را دارد.

به گفته وی، قبلا امکان انتقالی به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران وجود نداشت، اما بر اساس همترازی رشته‌واحد ممکن است برخی رشته‌های مختلف مثلا مهندسی در واحد اصفهان با واحدهای تهران همتراز باشند.

صلواتی عنوان کرد: جدول همترازی قبلی تنها چهارصد واحد دانشگاهی را در خود جای داده بود که خود دانشجو به راحتی می‌توانست از آن استفاده کند؛ اما جدول جدید، ۵۵هزار رشته‌واحد را در ۵ گروه و ۲هزار صفحه شامل می‌شود که فهم و استفاده از آن برای دانشجو دشوار است؛ لذا انتشار این جدول در سایت، اگرچه کار راحتی است، اما اصلا کاربردی نیست.

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: سامانه منادا پس از انتخاب ماده همترازی توسط دانشجو، علاوه بر کنترل سال ورود و وجود رشته مورد نظر در واحد مقصد، به صورت آنلاین محاسبه همترازی رشته‌واحد را انجام و واحدهای همتراز استخراج شده را سریعا به دانشجو نمایش می‌دهد که به این شکل دیگر نیازی به مطالعه جدول توسط دانشجو نیست؛ البته بزودی این جدول در اختیار دانشجویان نیز قرار می‌گیرد.

او اضافه کرد: همچنین در گذشته، انتقالی از واحدهای بین‌الملل و خودگردان به عادی ممنوع بود که امسال این موارد به منظور تسهیل تحصیل دانشجویان در سامانه منادا امکان‌پذیر شده است. البته همچنان دانشجویان سه واحد بین الملل کیش، ارس و امارات متحده عربی چون آزمون ورودی اختصاصی دارند، نمی‌توانند به واحدهای عادی دانشگاه آزاد اسلامی انتقالی بگیرند.

مهران صلواتی تصریح کرد: دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی، خود امکان ثبت درخواست انتقالی در سامانه منادا را ندارند، بلکه تنها مرکز بین‌الملل دانشگاه امکان درخواست کمیسیون براساس شماره پاسپورت افراد را دارد. انتقالی این دسته از دانشجویان براساس تفاهم‌نامه‌ای که میان واحدها و معاونت بین‌الملل دانشگاه که متولی امور دانشجویان اتباع است، صورت می‌گیرد.

وی گفت: بررسی اغلب مواد انتقالی دانشجویان مثل خانواده‌های شاهد و ایثارگر در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود ولی در برخی موارد مانند ماده چند دانشجویی، نظر موافق واحدهای مبدا و مقصد، ملاک تایید مدارک در سازمان است.

 مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به گلایه برخی دانشجویان پیرامون عدم همکاری بعضی واحدها در روند انتقالی به واحد الکترونیک تشریح کرد: اگرچه پس از حضوری‎شدن آموزش، بعضی واحدها مثل تهران شرق و قم همکاری لازم را در جریان انتقالی داوطلبین انتقالی به واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد نداشتند،اما ما برای تمام درخواست‌های دریافتی از دانشجویان، فارغ از همکاری واحد مبدا، سند پذیرش از مرکز سنجش دانشگاه گرفتیم و امکان ثبت‌نام در واحد الکترونیکی برای این دانشجویان، فرای آموزشیار، فراهم شد و حتی در صورت مخالفت واحد مبدا و عدم تسویه حساب با دانشجو، امکان انتخاب واحد دانشجویان در واحد الکترونیکی به وجود آمد.

صلواتی در پایان تاکید کرد: تاکنون بیش از ۳هزار نفر در سامانه منادا درخواست انتقالی داشته‌اند. فرآیند ثبت درخواست نقل و انتقال دانشگاه آزاد اسلامی تا ۱۲ شهریورماه ادامه خواهد داشت و پاسخ درخواست‌های انتقالی همین حالا و به صورت روزانه در اغلب موارد درحال اعلام به دانشجو است و تنها بررسی موارد کمیسیونی با اتمام زمان ثبت درخواست نقل و انتقال و جمع آوری داده‎‌ها، به صورت سیستمی انجام می‌شود.  

انتهای خبر/

کد خبر: 1151549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =