نمایندگان مجلس: ماهیت نفوذی‌ها باید مشخص شود / با اصلاح طرح شفافیت قوای سه‌گانه موافقت  شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح طرح شفافیت قوای سه‌گانه در راستای تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه 20 مهر مجلس در روند بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها اعاده شده از شورای نگهبان با اصلاح ماده یک این طرح با 147 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس ماده 1- دستگاه ها، نهادها، سازمان ها و موسسات مشمول این قانون عبارتند از:
پ- قوه قضائیه شامل دادگستری و مراجع قضایی مانند: دادگاه انقلاب و دادسرا، دیوان عالی کشور، دادستانی کل و نیز تمامی سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های تابع یا وابسته به آنها از جمله سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان قضایی نیروهای مسلح، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و همچنین شوراهای حل اختلاف و نهادهای تحت نظر آن مانند مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی دادگستری، کانون سردفتران و دفتریاران، کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مرکزی

ث- سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها و شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی و کلیه مؤسسات خصوصی عهده‌دار خدمات عمومی موضوع بند «ب» ماده (1) قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب   29/    2/  1390 مانند سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، سازمان‌های نظام مهندسی، اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اصناف و تعاون به استثنای مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی دادگستری، کانون سردفتران و دفتریاران و کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مرکزی

همچنین نمایندگان با اصلاح ماده 2 این طرح با 152 رأی موافق، یک رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده 2- مشمولین این قانون موظفند داده‌ها و اطلاعات ذیل را که مربوط به آن دستگاه می‌باشد، از طریق سامانه‌های مربوط به خود منتشر و در دسترس عموم قرار دهند:

 الف- اطلاعات مدیران و کارکنان شامل تحصیلات، سوابق، میزان دریافت ماهانه و سالانه و نحوه به کارگیری آن‌ها و همچنین برنامه‌ها، صلاحیت‌ها و طرح‌های مصوب و فرآیندهای اداری موسسات مشمول

ب- اطلاعات راجع به اموال، دارایی‌ها، درآمدها و هزینه‌ها، تخصیص و توزیع بودجه و تجهیزات، واگذاری زمین، تسهیلات، مشخصات املاک و ساختمان‌ها (تحت تملک، در اختیار و مورد استفاده یا بهره‌برداری) و همچنین کمک‌ها و واگذاری‌های بلاعوض اعم از اعطایی و دریافتی

تبصره- سازمان های خیریه از اعلام اسامی کمک گیرندگان مستثنی هستند.

کلیه آراء قطعی مراجع قضائی و شبه قضائی با رعایت موازین امنیتی و شرعی و حفظ اطلاعات شخصیت-متن، متمم و الحاقات تمامی قراردادهای مربوط به معاملات بزرگ و متوسط مطابق قوانین و مقررات کشور
ث- مبالغ تعرفه‌ها و عوارض و هزینه‌های ارائه خدمات و مصوبات، مرجع تصویب آنها و مستندات مربوط به صلاحیت تصویب
ج- فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری درقالب‌های مشارکت و شرایط استفاده از این فرصت‌ها

چ- فرصت‌های اشتغال و به‌کارگیری و جذب نیروی انسانی و شرایط آن

ح- فرآیندها و مراحل اداری اخذ و صدور هرگونه مجوز یا پروانه فعالیت

خ- تمامی اسناد بالادستی، قوانین و مقررات حوزه فعالیت خود. تبصره1- شمول بندهای «الف»، «ب»، «ت»، «ج» و «چ» این ماده بر نهادهای زیرنظر مقام معظم رهبری منوط به اذن ایشان است.

تبصره2- عدم انتشار موضوع هریک از بندهای این ماده در موارد امنیتی و مغایر مصالح ملی با درخواست بالاترین مقام دستگاه و صرفاً با تشخیص دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مجاز خواهد بود.

تبصره3- در صورت اختلاف در تشخیص مصادیق موضوع این ماده، تصمیم گیری در خصوص بند «الف» ماده (1) بر عهده جلسه مشترک هیات رئیسه و روسای کمیسیون های تخصصی و در خصوص بند «پ» ماده (1) این قانون بر عهده رئیس قوه قضائیه و در بقیه موارد بر عهده کمیسیون موضوع ماده (18) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب  6/  11/ 1387 با اصلاحات و الحاقات بعدی است.

نمایندگان مجلس در ادامه با اصلاح ماده 3 طرح مذکور با 148 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس ماده 3 این طرح؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام (فقط در اجرای اصل یکصد و دوازدهم (112) قانون اساسی در موارد اختلافی مجلس و شورای نگهبان)، مجلس شورای اسلامی، هیئت وزیران، شوراهای اسلامی شهر و روستا، هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری، هیات عمومی دیوان عالی کشور، مراجع شبه قضایی و شوراهای موضوع این قانون موظفند مشروح مذاکرات خود را اعم از صحن و کمیسیون‌های تابع آنها و آراء مأخوذه از اعضاء را به تفکیک اسامی موافق، مخالف، ممتنع و کسانی که در رأی گیری شرکت نکرده‌اند، حداکثر ظرف یکماه در پایگاه اطلاع‌رسانی خود با قابلیت خوانش رایانه‌ای منتشر نمایند، مگر در مواردی که به موجب قانون اساسی و قوانین مربوط به هر یک از نهادهای مذکور در این قانون، تشکیل جلسه غیرعلنی یا رأی‌گیری مخفی پیش‌بینی شده باشد.

تبصره 4 - انتشار مشروح مذاکرات هیأت‌های تخصصی و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و هیأت عمومی دیوان عالی کشور و مراجع شبه قضایی منوط به رعایت موازین شرعی، امنیتی و حفظ اطلاعات شخصی است.

همچنین نمایندگان با اصلاح تبصره 3 ماده مذکور طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها با 146 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

تبصره 3- در مواردی که امنیت ملی یا مصالح عمومی ایجاب نماید به پیشنهاد رئیس یا یک‌سوم اعضاء و تصویب اکثریت اعضای مشمولان این قانون، مشروح مذاکرات و آرای مأخوذه از اعضاء منتشر نمی شود. آراء مأخوذه از اعضاء برای تشخیص این موارد به تفکیک اسامی موافق، مخالف، ممتنع و کسانی که در رأی گیری شرکت نکرده اند، در پایگاه اطلاع رسانی مشمولان این قانون منتشر می شود.

نمایندگان خانه ملت همچنین با اصلاح ماده 4 طرح مذکور با 151 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس ماده 4 طرح مذکور؛ مشمولین این قانون به استثنا شوراهای اسلامی روستا موظفند هر شش ماه یک‌بار گزارش عملکرد اجرای این قانون را به مجلس شورای اسلامی ارسال نمایند.

 نمایندگان مجلس در نطق‌های خود چه گفتند؟/ دشمنان در آتش اغتشاشات می‌دمند

نمایندگان مجلس در نطق‌های میان‌دستور خود به راهبرد معاندین در دشمنی با ایران اسلامی، مواضع رئیس‌جمهور در سازمان ملل و حادثه دختران جوان اشاره کردند.

سید ناصر حسینی پور نماینده مردم گچساران در مجلس در جلسه امروز چهارشنبه 20 مهر پارلمان در نطق میان دستور خود اظهار داشت: در ابتدای قرن 21 بعد از حادثه 11سپتامبر 2001 دکترین مبارزه با جمهوری اسلامی ایران، دو راهبرد مسلمان در برابر مسلمان و ایرانی در مقابل ایرانی بوده است.

وی افزود: حقیقت این است که درخت تنومند و ریشه‌دار جمهوری اسلامی محکم‌تر و هوشمندتر از آن است که در دام چنین دکترین‌ها و راهبردهای شیطانی گرفتار شود. مواضع هوشمندانه رئیس جمهور در سازمان ملل متحد و رویکرد هوشمندانه ایشان با موضوعات روز کشور بار دیگر عصبانیت دشمنان را برانگیخت که جای تقدیر دارد.

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس نیز در نطق میان دستور خود اظهار کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در طی 42 سال اخیر همواره به عناوین مختلف از سوی دشمنان مورد تهدید قرار گرفت.

وی به حادثه مرگ دختر جوان ایرانی اشاره کرد و گفت: این حادثه همه ما را غمگین کرد؛ در روزهای اخیر اعتراضات به اغتشاشات تبدیل شده و دشمنان در آتش اعتراضات می‌دمند. دشمنان غربی به بیان مطالب بی ربطی پرداخته و به صورت علنی از اغتشاشات حمایت کردند و در برای تضعیف جمهوری اسلامی بر آمده اند. دشمنان سالیان سال با تحریم‌های بی‌رحمانه سفره مردم را هدف قرار داده‌اند و تحریم‌های دارویی کرده‌اند و نظام را در مقابل مردم قرار داده‌اند.

بابایی خاطر نشان کرد: آنها صرفا با جمهوری اسلامی ایران موافق نیستند بلکه با ایران اسلامی مقتدر و توانمند مخالف هستند و با ایران مستقل مخالف هستند. امنیت ایران اسلامی و ملت ایران همواره در اولویت اصلی نظام قرار داشته و با تقدیم هزاران شهید دوران دفاع مقدس، شهدای امنیت، شهدای مدافع حرم و در رأس آنها سردار پرافتخار مبارزه با تروریسم جهانی سردار سلیمانی این امنیت را در جهان به منصه ظهور رسانده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه تضعیف حاکمیت، تضعیف امنیت است، اظهار کرد: تهییج دانشگاه ها، جوانان و سوءاستفاده از عواطف و احساسات پاک آنها، هدف برنامه ریزی شده آمریکا و ایادی آنها به ویژه رژیم جعلی صهیونیستی است که باید در برابر آ هوشیار بوده و یکپارچه و متحد ایستادگی شود.

* عده‌ای اسم زن را رمز آشوب و اغتشاش کردند

احمد راستینه هفشجانی نماینده مردم شهرکرد در مجلس نیز در نطق میان دستور خود با اشاره به نقش والای زن در ایران اسلامی گفت: نقطه تاریخی تقابل حق و باطل این واقعیت را از خلقت آدم تا ظهور نبی خاتم به تصویر میکشد که شیاطین جن و انس برای به زانو در آوردن انسانیت همواره به دنبال ایجاد تفرقه و تنها کردن آدمی هستند. و بی شک  انبیأ و اولیا برای خوشبخت کردن انسان ها همواره به دنبال هماهنگ کرد دل های مردم است.

وی افزود: در این روزها که طلیعه وحدت و بر همه به ویژه مسئولین واجب‌ است از ازدحام تنها به اجتماع دل ها برسیم و برای حل مشکلات مردم عزیزمان که بر حق‌ بهترین مردم عالم هستند با وحدت و همدلی تلاش کنیم.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس با اشاره به وقایع اخیر کشور گفت: روزهایی که گذشت، فتنه ای ظهور کرد که عده ای اسم زن را رمز آشوب و اغتشاش کردند و نظام اسلامی و متهم ساختند،در حالی‌که با ظهور جمهوری اسلامی زن عفیف و نجیب ایرانی از دیکتاتوری پهلوی نجات یافت و به برکت اندیشه اصیل اسلامی پیشقدم این تجلیل بزرگ امام راحل بود که با تمام وجود برای زن ایرانی مسلمان ارزش و احترام قائل بود.

مه داد:همین بینش بود که موجب شد زنان کشور سهم بزرگی در انقلاب و موفقیت های آن داشته باشند و تا امروز نیز تداوم دارد،بر خلاف فرهنگ غربی  که دیکتاتوران کروات زده و شیک زن را به عنوان ابزار هوسرانی و ویترین فروشگاه هایشان استفاده می کنند و به اسم آزادی زندگی آنها را به لجن کشیده اند.

عضو کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: پیشرفت های چشمگیر زن ایرانی در همه سطوح آنچنان خیره کننده بود که نقاب دیکتاتوری اربابان نظام سلطه را انداخت،انقلاب زنان را متوجه الگویی نوظهور ساخت که با حفظ کرامت و منزلت هم میتوان در میادین مختلف علمی،فرهنگی،سیاسی و ورزشی نقش آفرینی کرد و در مقابل فرهنگ الحادی غرب که زن را عروسک دست ساز کارتل های اقتصادی می‌دانند.

وی خاطر نشان کرد: در فتنه ۸۸ ندا آقاسلطان و در این روزها مهسا امینی رمز شورش علیه جمهوریت و حالا علیه معنویت است،جمهوریتی که با معنویت زن مسلمان ایرانی را بر تارک جامعه بشریت نشاند.

راستینه افزود: آنروز که پهلوی دوم به تبعیت از پدرش در مصاحبه با خانم اوریانا فالاچی خبرنگار ایتالیایی در مورد زن‌ گفت "در زندگی یک فرد زن به حساب نمی آید مگر وقتی زیبا و دلربا باشد و خصوصیات زنانه خود را حفظ کرده باشد " کجا و این اندیشه الهی ناب کجا که امام خامنه ای فرمودند "زن پیش خدای متعال مثل مرد است در طی مراتب معنوی و الهی بین این دو جنس هیچ تفاوتی نیست".

وی تصریح کرد: در این جاده تکامل آنکه حرکت می کند انسان است و عمل به این ایده ایران اسلامی را به الگوی موفق از بستر سازی برای رشد جامعه زنان تبدیل کرد.به گونه ای که افزایش امید به زندگی در میان زنان در این چهل سال از ۵۷سال به ۷۸سال ارتقاء یافت.

وی با اشاره به نقش زنان پس از انقلاب بیان کرد: افزایش نسبت پزشکان متخصص زن از ۱۵ درصد به ۴۰ درصد فوق تخصص از ۹ درصد به ۳۰درصد نشان دهنده احترام نظام اسلامی به جایگاه زن است،فدراسیون های فعال ورزشی در حوزه بانوان از یک درصد به ۴۹درصد و افزایش مدال های کسب شده توسط زنان نشان دهنده نقش زن در جامعه اسلامی است.

وی در پایان گفت: لذا فتنه امروز به دنبال تحریف واقعیت ها است جای مدعی و بدهکار در حوزه زنان عوض شده است لذا از رئیس جمهور محترم تقاضا دارم به همه بخش های فرهنگی دستور دهد با تیکه بر ضرورت اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با تمرکز بر فرهنگ سازی مبتنی بر اقناع سازی حرکت کند.

سید احمد رسولی نژاد نماینده مردم دماوند و فیروزکوه هم در نطق میان دستور خود، در تذکری به دستگاه قضا گفت: اگر با عوامل اصلی فتنه 88 برخورد قاطع می شد، امروز مسببین وضع موجود یعنی کسانی که در 43 سال پس از انقلاب 34 سال زمام امور را در دست داشتند و مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نتیجه حضور این جریان نفوذی، غرب گرا و غرب زده،  لیبرالی و صاحبان ثروت های چند صدهزار میلیاردی است، این گونه وقیحانه و بی شرمانه با معاندین این کشور و استکبار جهانی همصدا نمی‌شدند.

وی افزود: برخی از این افراد از محل ویلاهای مجلل و گران‌قیمتشان در شهرستان دماوند،با شبکه های ضد انقلاب و ضد ایرانی خارج از کشور مصاحبه کرده و مردم را به شورش  و آشوب و تخریب  اموال عمومی دعوت کرده اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خطاب به رئیس جمهوری ،مطرح کرد: وزارت صمت برخلاف تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری و جنابعالی ؛طی مکاتبه ای که سند آن موجود است، به تغییر گروه کالایی از گروه کالایی 27 که مشمول ثبت سفارش هستند به گروه 26 که ثبت سفارش آن ها آزاد است،اقدام کرده و در عمل به سمت صدور مجوز واردات منسوجات دیبا حرکت کرده است که سبب تعطیلی حداقل 40 واحد تولیدی و بیکاری چندهزار کارگر می شود؛ این اقدام وزارت صمت برخلاف مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور و ستاد اقتصاد مقاومتی است.

وی تاکید کرد: آقای رئیس جمهور؛در اسرع وقت دستور فرمائید گمرک مانع ترخیص کالای مذکور شود؛ دراین خصوص دستگاه های نظارتی پیگیری های جدی  و مکاتباتی را برای معاون اول و رئیس دفتر شما ارسال کرده اند که متاسفانه وزیر و معاون صنایع عمومی وی -که این معاون ،سابقه حضور حتی یک روز را در صنعت کشور را نداشت و مشکلات بسیاری را طی یک سال اخیر برای واحدهای تولیدی و صنعتی کشور ایجاد کرده -کوچکترین توجهی نکرده اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از عملکرد دوگانه وزیر صمت در مواجهه با تولید داخلی ادامه داد: جای تعجب است از عملکرد دوگانه وزیر صمت از یک طرف تا روز آخر از تولید خودروی بی کیفیت و گران داخلی حمایت کرد و مخالف واردات خودرو بود تا اینکه مقام رهبری به این موضوع ورود کردند؛ از کیفیت ساخت و قیمت خودروی داخلی علی رغم بیش از 40سال فرصت؛گلایه فرمودند،و حال در اقدامی عجیب به بهانه تنظیم بازار درصدد نابودی تولیدات و صنایع خوشنام داخلی که دارای کیفیت بالا و مورد تائید سازمان ملی استاندارد،دستگاه ها و نهادهای نظارتی می باشد،است.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران، با تذکری به وزیر میراث فرهنگی، خاطرنشان کرد: اظهارات و مواضع یکسال گذشته وزیر میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در مناسبت هایی که مشخص نیست چه ارتباطی به مسولیت وزیر مذبور دارد،از جمله در فتنه اخیر صحیح نیست.

 تذکرات شفاهی نمایندگان مجلس/ ماهیت نفوذی‌ها باید مشخص شود

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز مجلس در تذکرات شفاهی به تبعیض در پرداختی‌های کارکنان، مشکلات دامداران و موضوع نوجوان اشاره کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه 20 مهر پارلمان به به ایراد تذکرات شفاهی پرداختند.

علی جدی نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تذکر شفاهی خود ضمن تبریک هفته وحدت گفت: در ابتدای شروع دولت، رئیس جمهور گفتند برای ساماندهی کارکنان دولت لایحه ای را به مجلس ارائه می‌کند. در پرداختی های کارکنان و حقوق بگیران تبعیض وجود دارد و انتظار داریم دولت لایحه مربوطه را زودتر به مجلس ارسال کند و مجلس هم همکاری خواهد کرد تا به تبعیضی که وجود دارد پایان دهد.

وی در بخش دیگری از تذکر خود به مشکلات دامداران اشاره و تاکید کرد: دامداران با مشکلاتی مواجه هستند امیدواریم بحث خرید گوشت از دامداران زودتر صورت بگیرد تا مشکلات دامداران زودتر حل شود.

* باید ماهیت نفوذی‌ها مشخص شود

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز در تذکر شفاهی خود خطاب به مردم گفت: شاید از اغتشاشات اخیر غصه دار شدید و نگران باشید که با بنگاه دروغ پردازی دشمنان و اغتشاشگران و تهدید مردم توسط آن‌ها چه بر سر انقلاب خواهد آمد، آرام و آسوده باشید. این اتفاقات باعث می‌شود تا ناخالصیهای انقلاب اسلامی جدا شود.

وی افزود: به فرموده امام (ره) انقلاب باید خالص و معطر باشد؛ مردم و مسئولین باید از این حوادث نهایت استفاده را کنند و باید ماهیت مابقی نفوذی‌ها مشخص شود.

* وزیر میراث فرهنگی به جای صحبت‌هایی که مربوط به او نیست، کار کند

عباس مقتدایی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در تذکر شفاهی خود گفت: مدت هاست شورای عالی جوانان، بخش نوجوانان را عملاً مدیریت نمی‌کند، با رئیس جمهور سابق مکاتبه کردم و گفتم باید تدبیر کنند اما کاری نکردند. از آقای رئیسی هم خواستم که موضوع را پیگیری کنند؛ نوجوان ظرفیت مهم کشور هستند. مجموعه آموزش و پرورش در این زمینه باید پای کار بیاید و اقدامات موثری داشته باشد.

وی ادامه داد: موضوع رسیدگی به نوجوانان مهم است، نوجوانان بدانند مجلس به فکر ارتقا جایگاه آنان است.

مقتدایی در بخش دیگری از تذکر خود گفت: استیضاح وزیر میراث فرهنگی را کلید زده‌ایم، وزیر میراث به جای اظهار صحبت‌هایی که به او مربوط نیست، باید کار کند.

وی خطاب به بازنشستگان گفت: ما دیروز فراکسیون بازنشستگان کشور را تشکیل دادیم و کارهای شما را در قالب این فراکسیون دنبال خواهیم کرد.

کد خبر: 1156104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =