گلایه فعالان نشریات دانشجویی از ابهامات آیین‌نامه/ دستورالعمل «فعالیت نشریات دانشگاهی» تا پایان آذرماه بازنگری می‌شود

قدیمی بودن آیین‌نامه یا دستورالعمل فعالیت نشریات، باعث ایجاد ابهاماتی شده است، بنابراین وزارت علوم برای حل آن در نظر دارد این آیین‌نامه را اصلاح کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشریات دانشجویی به عنوان بازوی رسانه‌ای این قشر، از اهمیت بسیاری در زمینه اثرگذاری و جهت دهی به افکار دانشگاهیان و افکار عمومی برخوردار هستند. همچنین این نشریات محفلی مناسب برای تمرین و پرورش روحیه فعالیت جمعی و تولید محتوا به شمار می‌رود که نمی‌توان به سادگی سهم و نقش آن را در پیشرفت‌های فرهنگی، صنفی، سیاسی، اجتماعی و علمی دانشجویان و دانشگاه‌ها نادیده گرفت.

در این میان برخی دانشجویانی هستند که با علاقه بسیار به حوزه نشریات ورود پیدا می‌کنند و امیدوار هستند که فعالیت و قلم آنها دیده شود و محدودیت و چالش جدی نداشته باشند؛ اما با گذشت مدت زمانی اگر پای درد دل‌ آنها بنشنیم، متوجه می‌شویم که برای ادامه فعالیت ابهامات و مشکلات بسیاری دارند.

نشریات دانشجویی یا دانشگاهی باید براساس قوانین مندرج در «آیین نامه فعالیت نشریات» یا «دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی» فعالیت کنند. اما با خواندن این آیین نامه؛ با شرایط  فعالیت کنونی نشریات همخوانی ندارد و متناسب با مسائل روز نیست. این موضوع باعث سردرگمی دانشجویان و مسئولان دانشگاهی شده است.

به عنوان مثال با آغاز دوران کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها، فعالیت نشریات و انتشار آنها به صورت الکترونیک شده یا انتخابات به صورت مجازی برگزار شد. درحالیکه این موضوعات در این آیین‌نامه پیش‌بینی نشده بود. یا در مثالی دیگر می‌توان گفت دانشجویان به دلیل اینکه چاپ مکتوب نشریه را نداشتند برای دریافت بودجه از معاونت فرهنگی دانشگاه با مشکلاتی مواجه شدند.

اصلاح آیین نامه‌ها اولویت نخست حوزه نشریات دانشجویی 

علی اسدی عضو کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم، اعتقاد دارد که دستورالعمل فعالیت نشریات دانشجویی این وزارتخانه بی‌ابهام نیست و در حال حاضر مشکلات بسیاری در حوزه نشریات دانشجویی وجود دارد که به بیشتر آنها به آیین نامه‌های قدیمی یا ابهامات آن مربوط می‌شود.

وی می‌گوید: «بسیاری از مدیر مسئولان نشریات دانشجویی و فعالان این حوزه، از معاونت دانشجویی و فرهنگی و سایر نهادهای فرهنگی دانشگاه گلایه دارند؛ البته گاهی این گلایه‌ها به حق است و گاهی بر اثر وجود ابهام و ناآگاهی.»

اسدی بیان می‌کند که آیین‌نامه نشریات دانشجویی مربوط به ۱۷ سال پیش است و به جرات می‌توان گفت که اصلاح این آیین‌نامه می‌تواند ۸۰ درصد مشکلات را حل کند؛ چون این آیین نامه سال ۸۳ تصویب شده و با گذشت چندین سال همچنان مورد بازنگری و اصلاح دقیق قرار نگرفته است.

آیین‌نامه «فعالیت نشریات دانشگاهی» تا پایان سال جاری اصلاح می‌شود

«بازنگری آیین‌نامه فعالیت نشریات دانشگاهی در وزارت علوم تا آذرماه به پایان می‌رسد» این خبر یا وعده‌ای است که محمد اسلامی مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داده است. البته وی تاکید کرده که فرآیندهای قانونی اصلاح این آیین‌نامه باید سپری شود. 

وی در این باره می‌گوید که آیین نامه «فعالیت نشریات دانشگاهی» اساس فعالیت نشریات در وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی است. بنابراین وزارت علوم به تنهایی نمی‌تواند برای اصلاح این آیین نامه تصمیم گیری کند. 

به گفته اسلامی؛ اصلاح آیین نامه از ۵ ماه گذشته آغاز شده و پس از اتمام باید نسخه اولیه آن به وزارت بهداشت و دانشگاه‌ آزاد نیز ارسال شود و سپس نسخه نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد؛ اما با توجه به ضرورت این اصلاح، تلاش داریم تا پایان سال جدید آیین نامه به روزرسانی شود. حال باید منتظر ماند و دید که آیا اصلاح آیین‌نامه «نشریات دانشجویی» بخش بسیاری از مشکلات نشریات دانشجویی را حل می‌کند یا باز هم ابهاماتی مانند نحوه تخصیص بودجه در آن وجود دارد. 

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1156583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =