شتاب‌زدگی وزارت علوم در برگزاری جشنواره تیتر۱۳ / شورای سیاست‌گذاری بر موضوعات نشریات آگاهی ندارد

عضو شورای ناظر بر نشریات وزارت علوم با انتقاد از شتابزدگی معاونت فرهنگی در برگزاری جشنواره تیتر ۱۳ گفت: شورای سیاست گذاری جشنواره تیتر هیچ آگاهی نسبت به موضوعات حوزه نشریات ندارد.

یونس فرزین فرد عضو شورای ناظر بر نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره سیزدهمین جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی کشور با عنوان «تیتر ۱۳» اظهار کرد: این جشنواره دارای اشکالات عمده‌ای بوده و زیر سوال است. ولی مسئولان به انتقادات وارده توجهی نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:

تخلف دانشگاه‌ها در زمینه برگزاری کمیته ناظر بر نشریات/ زمان صدور مجوز نشریات رعایت نمی‌شود

وی اضافه کرد: رویداد جشنواره تیتر هر سال از زمان ابلاغ دستورالعمل تا جمع آوری و داوری آثار و در نهایت اعلام نتیجه در مراسم اختتامیه؛ حداقل ۶ ماه به طول می‌انجامید. امسال دستور العمل برگزاری جشنواره «تیتر ۱۳» با امضای کلانتری معاون فرهنگی وزارت علوم یکم آبان ماه به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. به این معنا که وزارت علوم می‌خواهد جشنواره تیتر را تا دهه فجر؛ عنی در کمتر از ۴ ماه برگزار کند.

فرزین فرد با انتقاد از شتابزدگی وزارت علوم در برگزاری جشنواره تیتر ۱۳ عنوان کرد: وزارت علوم دو سال این جشنواره را برگزار نکرد. اکنون می‌خواهد به طریقی این جشنواره را تا بهمن ماه برگزار کند.

بلاتکلیفی مدیران مسئول نشریات دانشجویی

عضو شورای ناظر بر نشریات وزارت علوم با اشاره به ایرادهای جشنواره تیتر ۱۳ مطرح کرد: این جشنواره دو سال است که برگزار نشده، در این مدت بسیاری از دبیران و مدیر مسئولان نشریات دانشجویی تغییر کرده یا فارغ التحصیل شده‌اند. این در حالیکه وزارت علوم هیچ برنامه‌ریزی برای این دانشجویان انجام نداده است.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: مثلا اگر فردی فارغ التحصیل شده ولی مدیر مسئول نشریه در دو سال گذشته نشریه بوده؛ نمی‌تواند در جشنواره تیتر امسال شرکت کند. چرا که در ابلاغیه جشنواره قید شده که فقط مدیران مسئول نشریات حق شرکت دارند. این موضوع در شیوه نامه فعالیت نشریات دانشجویی قید نشده که تکلیف دانشجویانی که فارغ التحصیل شده‌اند؛ اما در دو سال گذشته نشریه فعال داشتنه‌اند چیست. این در صورتی است که بسیاری از دانشگاه‌ها در این باره ابهام دارند و دچار مشکل هستند.

تکلیف نشریات تعلیق شده چیست؟

عضو شورای ناظر بر نشریات وزارت علوم با بیان اینکه حکم تعلیق برای برخی از نشریات دانشجویی در ۲ سال گذشته صادر شده یا فقط برای یک شماره از نشریه تذکر داده شده ولی مدیر مسئول آن محروم شده است. در چنین شرایطی نباید تمام شماره‌های نشریه از حضور در جشنواره محروم شوند.

وی ادامه داد: شیوه نامه نشریات دانشجویی اعلام می‌کند که نشریات تعلیق شده باید شرکت کنند، در صورتیکه شاید برای یک شماره تعلیق شده و سایر شماره‌های آن مشکلی نداشته باشند.

فرزین فرد تصریح کرد: علاوه بر مشکلات بیان شده، سرفصل‌های جشنواره تیتر ۱۳ نسبت به سال‌های گذشته کاهش داده‌ شده است یا برخی از سرفصل‌ها با یکدیگر ترکیب شده‌اند که با یکدیگر همخوانی ندارتد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه ما بارها به وزارت علوم اعلام کرده‌ایم که دستورالعمل جشنواره تیتر ایراد دارد؛ اما در نهایت متنی که مورد نظر خودشان بود به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، گفت: به عنوان مثال سرفصل‌های خبر نویسی و گزارش نویسی دو موضوع کاملا جدا هستند و نباید ادغام شوند یا مقالات سیاسی و اقتصادی با یکدیگر تفاوت دارند و باید به صورت جداگانه داوری شوند. حال سوال این است که چگونه این سرفصل‌ها با یکدیگر اذغام شده‌اند؟

وی با اشاره به اینکه معاونت فرهنگی برای تهیه و تدوین دستور العمل جشنواره تیتر با کارشناسان فرهنگی مشاوره نکرده است، گفت: به عنوان مثال وقتی آیین نامه جشنواره حرکت تهیه می‌شود، یکبار برای کارشناسان دانشگاه‌ها ارسال شده و از آنان نظر خواهی شده و پیشنهادات آنان را جمع آوری می‌کنند. سپس مجددا این متن را ویراستاری کرده و سپس خروجی را به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کنند.

فرزین فرد مطرح کرد: بخش داوری جشنواره تیتر؛ آیین نامه جداگانه‌ای دارد؛ اما معاونت فرهنگی وزارت علوم به آن هیچ اشاره‌ای نکرده است. علاوه بر آن؛ بخش شکایات و اعتراضات نیز جداگانه بوده که درباره آن نیز توضیحی داده نشده است.

عضو شورای ناظر بر نشریات وزارت علوم بیان کرد: حدود ۱۵ هزار آثار به جشنواره تیتر ۱۲ ارسال شده بود. به این معنا که اگر ۱۰۰ داور هم برای داوری آثار فعالیت داشتند، بازهم زمان بسیار طولانی مورد نیاز بود. چرا که هر داور باید ۱۵۰ نشریه را در محورهای مختلف داوری می‌کرد.

وی افزود: با توجه به نکات بیان شده، زمان بسیاری کوتاهی برای داوری جشنواره تیتر ۱۳ در نظر گرفته شده است. البته این امکان وجود دارد که امسال به علت کرونا و رکود نشریات؛ آثار کمتری به جشنواره ارسال شود. با این وجود بازهم زمان کوتاه است.

فرزین فرد در پایان خاطرنشان کرد: به عقیده بنده، شورای سیاست گذاری جشنواره تیتر هیچ آگاهی نسبت به موضوعات حوزه نشریات ندارد. به نظر می‌رسد وزارت علوم هر کاری خواهد کرد تا این جشنواره قبل از دهه فجر برگزار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1205067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =