استعدادهای دانشجویی به اکوسیستم‌های اقتصادی معرفی شوند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نقش ما به عنوان مدیران و اساتید هیأت علمی، ابتدا حمایت از دانشجویان کنشگر و در مرحله بعد هموار کردن مسیر ورود آنان به اکوسیستم‌های اقتصادی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اصفهان، دکتر فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در اختتامیه دومین جشنواره ملی رشد کانون‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه متکفل سه نوع تربیت تخصصی، مهارتی و اجتماعی است. در بخش تربیت تخصصی، دانشگاه موفقیت‌های برجسته‌ای کسب کرده و اساتید و دانشجویان متخصصی در رشته‌های گوناگون تربیت شده‌اند؛ برای مثال در ابتدای انقلاب آمار اساتید دانشگاهی کشور حدود ۵ هزار نفر بود، اما در حال حاضر این رقم به ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. این افزایش ۲۰ برابری در حالیست که افزایش جمعیت ایران از ابتدای انقلاب تاکنون حدوداً ۲ برابر بوده است. این آمار گویای توجه نظام آموزشی کشور به تربیت تخصصی است.

ایران در زمره کشورهای پیشگام تولید علم در جهان

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در بخش مقالات دانشگاهی، آمار به ۷۰ هزار مقاله در سال افزایش یافته و در حال حاضر ایران رتبه ۱۵ جهان را در بحث تولید علم دارد. در سال ۲۰۰۵ ایران در این حوزه رتبه ۳۴ را دارا بود. نشریه نیچر که از معتبرترین نشریات علمی دنیا محسوب می‌شود در مقاله «رژه بزرگ ایرانیان» اعلام کرد که ایران با رهنمودهای رهبر انقلاب در حال دستیابی به مرجعیت علمی بین‌المللی است. خوش‌بختانه دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مهارتی و اشتغال، طرح پویش را ایجاد کرد که دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در این طرح پیش‌قدم بوده است.

استعدادهای دانشجویی به اکوسیستم های اقتصادی معرفی شوند

نباید از تربیت اجتماعی دانشجویان غافل بمانیم

این عضو هیأت علمی دانشگاه در جمع رتبه‌های برتر جشنواره ملی رشد تصریح کرد: البته نباید نادیده انگاشت که دانشگاه آزاد اسلامی در برخی از زمینه‌ها ضعف‌هایی هم داشته است؛ برای مثال دانشگاه در سال‌های اخیر متأسفانه در حوزه‌های مهارتی و اجتماعی دچار ضعف بوده است. هم‌چنین نباید از فرآیند تربیت اجتماعی دانشجو در دانشگاه نیز غافل بمانیم. دانشجو باید در مباحث مدیریت، تصمیم‌گیری و حل مسأله، تعلیم‌های لازم را ببیند.

مشارکت ۱۲۰۰۰ دانشجو در کرسی‌های آزاداندیشی در سال گذشته

وی افزود: اساتید در بحث تعلیم و تربیت اجتماعی نقش پررنگی را ایفا می‌کنند. از طرفی باید به جایگاه کرسی‌های آزاد اندیشی به عنوان یکی از عناصر تأثیرگذار در تربیت اجتماعی دانشجویان توجه کرد. در سال گذشته ۱۲۰۰۰ دانشجو در کرسی‌های آزاداندیشی مشارکت کرده‌اند؛ ویژگی مثبت این برنامه‌ها، تمرکز بر تعامل بین دانشجویان و تقویت قوه استدلال و بحث منطقی میان آنان است. تشکل‌ها نیز از دیگر ارکان مهم تربیت اجتماعی هستند که از پررنگ‌ترین و فعال‌ترین تشکل‌های دانشجویی می‌توان به کانون‌هایی اشاره کرد که در حوزه‌های مختلف فرهنگی، علمی و اجتماعی فعالیت می‌کند.

استعدادهای دانشجویی به اکوسیستم های اقتصادی معرفی شوند

حمایت از دانشجویان کنشگر و هدایت آنان به سمت اکوسیستم‌های اقتصادی

جهان‌بین در پایان با وعده افزایش حمایت‌ها از نهادهای دانشجویی فعال بیان کرد: کشف و پرورش استعدادهای نهفته در میان دانشجویان که می‌تواند آینده کشور را تأمین کند از اولویت‌های دانشگاه است. نقش ما به عنوان مدیران و اساتید هیأت علمی، ابتدا حمایت از دانشجویان کنشگر و در مرحله بعد هموار کردن مسیر ورود آنان به اکوسیستم‌های اقتصادی است.

خبرنگار: جواد امیریان

انتهای پیام/

کد خبر: 1156931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =