سیاست خودرومحوری مسئولان زمینه‌ساز افزایش آلودگی هوا / ساخت تقاطع‌های غیرهم‌سطح گره ترافیکی را بیشتر کرد

فعال محیط زیست گفت: چرا شهرداران ساده‌ترین راه ممکن که همان توسعه حمل و نقل عمومی است را رها کرده و با عریض کردن خیابان‌ها و تقاطع‌های غیرهم‌سطح، زمینه را برای افزایش بیشتر آلودگی هوا فراهم می‌کنند؟

کوروش بختیاری فعال محیط زیست و طراح سه‌شنبه‌های بدون خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز گفت: مشکل اصلی حمل و نقل در کشور، آماده نبودن زیر ساخت‌ها و نداشتن برنامه برای تسهیل در این روند است. پیش از این نگاه نسبتا بازتری به‌ توسعه ناوگان حمل و نقل شهری وجود داشت؛ با تلاش‌های‌ فعالان محیط زیست، امتیازات نسبتا خوبی هم در این زمینه گرفته شد اما اخیرا اقدامات پیشین مانند ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری و توجه بیشتر به حمل و نقل عمومی به حاشیه رفته است و عملا تلاش‌های دیگری در این زمینه انجام نشد.

بیشتر بخوانید

خودروها متهم ردیف اول آلودگی هوای تهران / دل خوش به نم باران پاییزی نباشیم

او در پاسخ به این پرسش که چه مشکلاتی در ایجاد نشدن زیرساخت‌های لازم در راستای کاهش آلودگی هوا وجود دارد، گفت: متاسفانه ناوگان وسایل نقلیه با مافیای توسعه حمل و نقل غیرعمومی مواجه است که اساس کار آن  بر مبنای خودرو محوری است. تقاطع‌های غیرهم‌سطح و پروژه‌های پل‌سازی بسیاری در سطح کشور ساخته می‌شوند که باید پرسید اجرای این طرح‌ها به دست کدام نهاد و سازمان است؟ چرا شهرداران ساده‌ترین راه ممکن که همان توسعه حمل و نقل عمومی است را رها کرده و با عریض کردن خیابان‌ها و تقاطع‌های غیرهم‌سطح، زمینه را برای افزایش بیشتر آلودگی هوا فراهم می‌کنند؟

فعال محیط زیست افزود: هزینه‌های گزافی برای احداث اتوبان امام علی (ع) و صدر صرف شد اما نه تنها نقشی در توسعه زیرساختی حمل ونقل تهران نداشتند، بلکه گره ترافیکی بیشتری را هم ایجاد کرد. درواقع زیرساختی برای توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه در کلان‌شهرها وجود ندارد. احداث تقاطع و عریض کردن خیابان‌ها نشان می‌دهد که سیاست مسئولان همچنان تکیه بر خودرو محوری است.

 بختیاری ادامه داد: در افزایش آلودگی هوا بیشتر بحث‌های مدیریتی مطرح است. به عنوان مثال خودروها و موتورهای فرسوده به این علت از سطح شهر جمع‌آوری نمی‌شوند که عزمی در واردات جایگزین برای آن‌ها وجود ندارد و این باعث ماندگاری بیشتر خودروها و موتورهای فرسوده در شهر خواهد شد که نتیجه‌ای جز افزایش بیشتر آلودگی نخواهد داشت.

چرا مشکل مازوت‌سوزی نیروگاه شازند حل نشد؟

او  با اشاره به نقش نیروگاه شازند در آلودگی هوای اراک گفت: سال‌هاست که فعالان محیط زیست و مردم اراک با ارسال  بیانیه، گذاشتن جلسه با مسئولان و دیدار با وزیر نیرو در صدد حل مشکل ناشی از آلودگی هوای نیروگاه شازند هستند اما در کمال تعجب استاندار اراک می‌گوید تا زمانی که فعالیت نیروگاه شازند ادامه داشته باشد، مشکل مازوت‌سوزی حل نخواهد شد.

بختیاری درباره نقش فرهنگ‌سازی بین مردم در راستای کاهش آلودگی هوا گفت: تا زمانی که زیرساخت مناسبی برای تردد آسان و اصولی افراد فراهم نباشد، نمی‌توان از مردم انتظار همراهی داشت. حدود هفت سال است که کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو درباره فرهنگسازی در زمینه کاهش آلودگی هوا فعالیت می‌کند اما تا زمانی که مسئولان همکاری لازم را نداشته باشند و زیرساخت‌های لازم را فراهم نکنند، نمی‌توان منتظر معجزه‌ای برای کاهش آلودگی هوا بود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولان همچنان به پیگیری و حمایت‌های خود از این پروژه ادامه می‌دهند یا خیر، گفت: از ابتدای شروع این طرح، وزارت کشور و شهرداری‌ها حمایت خود را اعلام کردند و این ارتباطات، هرچند ضعیف اما تا شورای ششم شهری نیز ادامه داشت و به تبع آن برخی از زیر ساخت‌ها نیز ایجاد شد. به عنوان مثال حدود ۵۰۰ کیلومتر خطوط دوچرخه‌سواری در تهران احداث شد اما بعد از آن اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداد و حمایتی هم از طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو حاصل نشد.

فعال محیط زیست درخصوص اینکه اکثر خودروهای موجود در ناوگان حمل ونقل کشور فرسوده هستند، گفت: حدود ۳۰ هزار خودروی مستهلک در کشور وجود دارد اما بودجه تعیین شده برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کافی نیست.

انتهای پیام /

خبرنگار: فاطمه قشقایی

کد خبر: 1163127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =