کمبود بودجه سد راه اجرای قانون هوای پاک / دولت سهم خود را در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی پرداخت کند

نجفی با اشاره به اینکه کمبود بودجه مانع اجرای قانون هوای پاک شده، گفت: دولت هم باید سهم خود را در نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی پرداخت کند.

سوده نجفی عضور شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره نبود انسجام و اراده کافی بین نهادها برای حل مشکل آلودگی هوا گفت: طبق وظایف محول شده، سازمان محیط زیست متولی پیگیری وعمل به قانون هوای پاک است. همچنین به علت نقشی که سایر سازمان‌ها در ایجاد آلودگی هوا دارند، قانونی هم برای آن‌ها وضع و وظایف هرکدام از دستگاه‌ها مشخص شده است اما متاسفانه عزمی برای عمل به قانون هوای پاک در بین این نهادها دیده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید

سیاست خودرومحوری مسئولان زمینه‌ساز افزایش آلودگی هوا

او درباره کمبود بودجه دستگاه‌ها برای اجرای قانون هوای پاک افزود: یکی از دلایلی که اجرای این قانون را با مشکل مواجه کرده، موضوع کمبود بودجه است؛ به عنوان مثال درقانون هوای پاک بر تعویض خودروهای فرسوده و استفاده از خودروهای برقی به جای  وسایل نقلیه بنزین‌سوز تاکید می‌شود اما تمامی این موارد هزینه‌بر خواهد بود و به همین علت قانون هوای پاک در اجرا دچار مشکل شده است.

عضو شورای شهر درخصوص موانعی که سد راه اجرای قانون هوای پاک است، ادامه داد: موضوع دیگری که باید به آن پرداخته شود، بحث توسعه حمل و نقل عمومی است. شهرداری تهران برای افزایش واگن‌های مترو و واردات اتوبوس‌های جدید با مشکل بودجه روبه‌رو است. همچنین دولت هم باید سهم خود را در نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی پرداخت کند که به علت کسری بودجه این کار را انجام نمی‌دهد؛ این‌ها موانعی هستند که نمی‌گذارند قانون هوای پاک اجرا شود.

مرگ ۶ هزار نفر براثر آلودگی هوا

 نجفی درباره شمار کسانی که بر اثر آلودگی هوا فوت شده‌اند، گفت: طبق آمارهای ارائه شده توسط بخش محیط زیست سازمان شهرداری ازسال ۹۶ تا ۱۴۰۰ تنها ۳۶ روز هوای پاک سهم شهروندان بوده و طبق آمارهایی که از رسانه ملی منتشر شده است درسال ۱۴۰۰ شش هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.

او افزود: یکی از دلایلی که باعث شده سازمان‌ها نسبت به اجرای قانون هوای پاک توجه کمتری داشته باشند و بودجه مناسب را در نظر نگیرند، تاثیر بلندمدت آلودگی هوا در بر سلامت مردم است. اگر تاثیر آلودگی هوا بر سلامت افراد مانند کرونا کوتاه مدت و سریع بود، دستگاه‌های مسئول زمینه را برای اجرای هرچه دقیق‌تر قانون هوای پاک فراهم می‌کردند اما طولانی بودن روند تاثیرگذاری آلودگی هوا باعث شده است که سازمان‌ها پیگیری مجدانه‌ای بر اجرای این قانون نداشته باشند.

عضو شورای شهر در پایان درباره خطاها و قصوراتی که سازمان محیط زیست در اجرای قانون هوای پاک داشته است، گفت: آنچه که از سازمان محیط زیست به عنوان متولی  اجرای قانون هوای پاک انتظار می‌رود این است که آگاهی مردم از خطرات زیانبار آلودگی هوا در طولانی مدت را افزایش دهد چرا که این آگاهی‌سازی به مردم کمک می‌کند تا در اوج آلودگی هوا از خود بهتر مراقبت کنند.

انتهای پیام /

خبرنگار: فاطمه قشقایی

کد خبر: 1163132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =