شورای قرآن و عترت دانشگاه‌ها در واحد شهرکرد برگزار شد

دومین نشست شورای استانی هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه ‌های چهارمحال ‌و بختیاری با حضور مسئولان فرهنگی دانشگاه ‌های استان در دبیرخانه این کمیته در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، ابراهیم رحیمی، رئیس دانشگاه آزاد استان چهارمحال و بختیاری در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه فرهنگ قرآنی در تمامی دانشگاه ها نهادینه شود، گفت: با برگزاری چنین نشست های قرآنی با حضور کارشناسان مجرب قرآنی بتوان فرهنگ ناب قرآن و عترت (ع) را در سطح جامعه نخبگانی و دانشگاهی گسترش داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صفی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان چهارمحال و بختیاری هم  با اشاره به اینکه شیوع کرونا و تعطیلی آموزش حضوری باعث توقف روند خوب فعالیت این شورا شد، اظهار کرد: متأسفانه در ایام کرونایی، آموزش مجازی مشکلات فراوانی را رقم زد و امروز شاهد بازگشت دانشجویانی هستیم که دو سال در فضای مجازی درگیر جنگ شناختی بودند و اذهان و قلوب آنان از سوی دشمن آماج قرار گرفت که تبعات آن‌را در کلاس‌ها می‌بینیم.

رئیس شورای قرآن و عترت دانشگاه‌ های استان چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: از مسئولان قرآنی دانشگاه‌ها انتظار می‌رود که با برپایی و تقویت برنامه‌های معنوی و قرآنی، جوانان را به سمت معنویت و دین سوق دهند.

صفی با اشاره به تشییع باشکوه پیکر شهید گمنام در دانشگاه‌های استان در هفته گذشته، بیان کرد: این مراسم معنوی در دانشگاه دولتی شهرکرد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد جلوه‌های زیبایی از معنویت و معصومیت جوانان دانشجو را خلق کرد.

حجت‌الاسلام رضا قاسمی‌نژاد، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به اینکه انسان ‌سازی از رسالت‌های مهم دانشگاه است، اظهار کرد:  افرادی که وارد دانشگاه می‌شوند قرار نیست فقط پزشک و وکیل و معلم و متخصص شوند بلکه هر یک از آنان باید یک الگوی اخلاقی و معنوی در جامعه باشند و یقیناً مهم‌ترین منبع برای نسل جوان و فرهیختگان جامعه، منبع اصیل و الهی قرآن و اهل‌بیت(ع) است.

وی با ذکر اینکه قرآن کتاب انقلاب اسلامی است، ادامه داد: از مطالبات مقام معظم رهبری یکی این است که قرآن کریم در تمامی مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مرجع قرار گیرد؛ ایشان همچنین نسبت به انس با قرآن آحاد جامعه و به‌ویژه جامعه دانشگاهی توصیه و تأکید دارند و لذا فرهنگ گفتمانی قرآن باید در دانشگاه‌ها ایجاد و تقویت شود و ما در این راستا رسالت داریم.

دبیر شورای هماهنگی قرآن و عترت دانشگاه‌های استان چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه گفتمان سازی قرآن در دانشگاه ها دغدغه اصلی این شوراست، گفت: پرسش اینجاست که آیا قرآن در دسترس عموم است یا خیر و دانشجو وقتی وارد دانشگاه می‌شود آیا به‌ میزانی کار و فضاسازی شده است که قرآن برایش پررنگ شود و به سمتش سوق یابد؟ مسئولان قرآنی دانشگاه‌ها باید قرآن را فارغ از وظایف اداری و مدیریتی با نگاه دغدغه‌مندانه و به‌عنوان امر دینی در دانشگاه جاری و ساری کنند.

قاسمی‌نژاد تأکید کرد: امروز همه با خدای خودمان عهد ببندیم که با این نگاه به قرآن خدمت کنیم و همگی گفتمان‌سازی قرآن را جدی بگیریم. این را هم بدانیم که دانشجویان نیز با دین و قرآن و انقلاب هیچ مشکلی ندارند بلکه با عملکرد مسئولان مشکل دارند.

قاسمی‌نژاد بیان کرد: برگزاری یکشنبه‌های قرآنی، برگزاری جلسات زلال احکام در روزهای چهارشنبه، برگزاری روزانه آلاچیق اندیشه، استفاده از راهکارهای ابداعی در جلب مشارکت دانشجویان جهت شرکت در جشنواره قرآن و عترت (ع) از جمله اقدامات قرآنی در دانشگاه آزاد شهرکرد است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: جای خالی اردوهای دانشجویی قرآنی در دانشگاه ‌ها محسوس است، نظیر این مؤلفه تشویقی را در دانشگاه آزاد اسلامی ذیل عنوان اردوی فعالان نماز برگزار می‌کنیم که خروجی آن، اقبال مطلوب دانشجویان از برنامه نماز جماعت است و می‌طلبد که هر دانشگاه نسبت به برنامه‌ریزی برای برگزاری اردوهای فعالان قرآنی اقدام کند و البته می‌توان یک اردوی استانی نیز با مشارکت دانشجویان همه دانشگاه‌ها برپا کرد، البته این اردوها به‌صورت هدفمند، با محوریت قرآن و با محتواهای غنی و آموزنده همراه باشد.

قاسمی‌نژاد در پایان گفت: از تمامی دانشگاه ‌ها انتظاار می رود که رابطان و کارشناسان قرآنی خود را به شورا معرفی کنند تا مصوبات امروز در جلسات با این رابطان پیگیری و ارزیابی شود.

در این نشست هر یک از نمایندگان دانشگاه‌های استان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد قرآنی دانشگاه، پیشنهادات خود را در حوزه فعالیت‌های قرآن و عترت(ع) در دانشگاه‌ها ارائه دادند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1163539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =