توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید بهشتی

سرپرست دانشگاه شهید بهشتی گفت: توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی و ارتقای تربیت و اخلاق اسلامی ایرانی از اهداف دانشگاه بهشتی در آینده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سعداله نصیری قیداری رئیس پیشین دانشگاه شهید بهشتی در مراسم تودیع رئیس پیشین و معارفه محمدرضا آقامیری به عنوان سرپرست دانشگاه شهید بهشتی که دوشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: گزارشی از عملکرد دانشگاه در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ در این جلسه ارائه خواهد داد. برخی از اقداماتی که در حوزه پژوهش انجام شد شامل تدوین نظام اولویت‌های پژوهشی دانشگاه، تدوین اطلس توانمندی‌های فناورانه اعضای هیئت علمی و ساماندهی و راه‌اندازی چندین سامانه برای تسهیل کار بود.

وی افزود: در حوزه معاونت دانشجویی اقدامات خوبی در زمینه خوابگاه، فضای ورزشی، بازسازی و توسعه رستوران دانشگاه، امکاناتی مانند بیمه هم برای دانشجویان فراهم شد. فعالیت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در زمینه جریان محتوایی، فناوری، دانشجویی و انگیزشی فعالیت‌های ارزنده‌ای انجام داد.

نصیری گفت: طرح مجمع فرهنگی دانشگاه نخستین قدم در کشور است که متشکل از ۱۵۰ نفر از استادان، دانشجویان و کارمندان بود. هدف از این مجمع نظارت، ایده‌سازی و برنامه‌ریزی در زمینه‌های مختلف دانشگاه است.

رئیس پیشین دانشگاه بهشتی تصریح کرد: حوزه معاونت پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع با این مشکل مواجه است که بودجه تعیین شده کفاف مخارج را نمی‌دهد. پروژه‌های نیمه تمام یکی از چالش‌های دانشگاه بود که در این راستا سعی کردیم منابع مالی را به روش‌های مختلف مانند کمک خیران جذب کنیم. صرفه‌جویی ۲۶ درصدی با کاهش تعداد مدیریت‌ها یکی از اقدامات مهم دانشگاه بهشتی در سال‌های گذشته بود.

وی تاکید کرد: اقدامات در حوزه امور عمرانی هم از اهمیت بسیاری برخوردار است. ۸۰ درصد موتورخانه‌های دانشگاه بازسازی شدند. همچنین ۲۰ هزار متر مربع در پردیس شهید عباسپور بازسازی شد. در حوزه همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه اقدامات مهمی داشته است که شامل مرجعیت علمی همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشورهای روسیه و قزاقستان است. همچنین پیگیری و تلاش برای رفع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دانشگاه، فعالسازی و تهیه اساسنامه مرکز رازی- لومونوف و کمک به جذب گرنت‌های پژوهشی بین‌المللی هم از اقدامات دانشگاه در این سال‌ها بوده است.

نصیری خاطرنشان کرد: عملکرد مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت از آبان ۱۳۹۹ آغاز شد. راه‌اندازی نظام حکمرانی داده‌ها از جمله اقدامات این مرکز است. پارک علم و فناوری دانشگاه هم دستاوردهای برجسته‌ای داشته است. ۳۴ شرکت دانش‌بنیان و خلاق در پارک مستقر هستند بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ درآمد داشته‌اند.

رئیس پیشین دانشگاه بهشتی اظهار کرد: اقدامات ناتمام دانشگاه شامل برنامه تامین مسکن اعضای هئیت علمی است که با وجود پیگیری‌های فراوان به دلیل موانع قانونی تاکنون دستاورد مشخصی نداشته است. احداث یک ساختمان تجاری اداری در ضلع شرقی دانشگاه برای درآمدزایی و انتقال بخش اداری دانشگاه با همکاری بخش خصوصی یکی دیگر از اقدامات نیمه تمام دانشگاه است. همچنین عدم احداث دیوار ضلع غربی دانشگاه به طول بیش از یک کیلومتر که به دلیل وجود معارضین و نامشخص بودن حدود دقیق مشکل‌آفرین شده است.

توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید بهشتی

سید محمود­رضا آقا­میری، سرپرست جدید دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این برنامه اظهار کرد: مسئولیتی به من سپرده شده که امیدوارم در سال‌های پیش‌رو بتوانم به درستی آن را مدیریت کنم. برنامه‌هایی برای ادامه مسیر پیشرفت دانشگاه در نظر داریم‌ که به برخی از ان‌ها اشاره خواهم کرد. چالش‌هایی که وجود دارد را شناسایی کرده‌ایم و قصد داریم برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: رویکرد دانشگاه باید مسئله‌محوری و ماموریت‌گرایی باشد. در این راستا، تحول و تعالی رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

آقامیری گفت: توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی و ارتقای تربیت و اخلاق اسلامی-ایرانی یکی دیگر از اهداف دانشگاه بهشتی در آینده خواهد بود. دانشگاه باید به دنبال ماموریت خود باشد. بدون منابع انسانی این اهداف محقق نخواهد شد. اولویت‌هایی در این مسیر وجود دارد مانند مسکن برای اعضای هیئت علمی و تامین معیشت آن‌ها. همچنین جای پاسداشت از سبقت‌گیرندگان در خدمت در دانشگاه بهشتی خالی است‌.

نگاه به موضوعات پژوهشی باید تشویقی و سخاوتمندانه باشد

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در ادامه این مراسم اظهار کرد: نخستین توصیه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملت ایران در حوزه (علم و پژوهش) بوده است. در بیانیه گام دوم انقلاب آمده است که استعداد علم و تحقیق در ملت ما از متوسط جهان بالاتر است. همچنین رستاخیر علمی در کشور و رشد چشمگیر در بسیاری حوزه‌های علمی در حالی اتفاق افتاده که کشور دچار تحریم مالی و تحریم علنی بوده است.

وی با اشاره به این که در بیانیه گام دوم انقلاب آمده است‌ که سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده است، افزود: رئیس جمهور هم سرمشق‌هایی را مانند بهره‌وری در آموزش عالی  دانشگاه پیش‌رو به جای دانشگاه پیرو و تصمیم‌گیری علم بنیان مشخص کرده‌اند.

زلفی گل گفت: در سند تحول دولت، وزارت علوم پنج اولویت ویژه دارد. مرجعیت و دیپلماسی علمی، آموزش، پژوهش، تولید خدمت، نوآوری فرهنگی و شاگرد و فناور این اولویت‌ها هستند. من در ابتدای تصدی وزارت علوم آسیب‌شناسی از مشکلات موجود انجام دادم. این آسیب‌شناسی نشان داد که مشکلاتی در اهداف، منابع، فرهنگ، قوانین، برنامه و مدیریت وجود دارد.

وزیر علوم تصریح کرد: پژوهش‌ها انواعی دارند که شامل توسعه‌ای، کاربردی و بنیادی‌. هدف از پژوهش توسعه‌ای، تولید فناوری، هدف از پژوهش کاربردی، رفع نیاز و هدف از پژوهش بنیادی، تولید علم است. در دوره‌های قبلی توجه ویژه‌ای به پژوهش‌های بنیادی و تولید مقاله می‌شد.

وی تاکید کرد: وزارت علوم در یکسال گذشته اقداماتی کلیدی شامل تاسیس معاونت فناوری و نوآوری، تاسیس صندوق عتف، تاسیس سامانه نان، اجرای طرح‌های شاگرد، فناور و نوآورپرور، ارتقا مرجعیت، دیپلماسی و بهره‌وری علمی، طراحی نظام سنجش و انگیزش جدید، اجرای طرح پذیرش هدفمند دانشجو و تقویت علوم پایه و علوم انسانی است.

زلفی گل در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها با علم سروکار دارند و علم نور است. ریاست دانشگاه نیاز به نگاهی جامع‌الاطراف دارد. در موضوعات پژوهشی باید نگاه سخاوتمندانه و تشویقی داشت‌. در موضوعات آموزشی نگاه قانونمند و صلب لازم است. هر زمینه‌ای مانند موضوعات مالی، بین‌الملل، تعامل با مدیران نیازمند شیوه خاص خود است.

وزیر علوم یادآور شد: رئیس دانشگاه باید سعه صدر و حلم بالا داشته باشد. نگاهش نسبت به دانشجویان پدرانه باشد. رئیس دانشگاه باید با تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی و شوراهای صنفی هم ارتباط سازنده داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1164210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =