اجرای مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی به شرط تامین بودجه/ فضای کافی برای کلاس و خوابگاه نداریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: این دانشگاه برای اجرای طرح افزایش ظرفیت پزشکی برای چهار سال حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای زیرساخت‌ها، نیروی انسانی، توسعه فضای آزمایشگاهی و کلاس درس نیاز دارد. بنابراین اعمال افزایش ظرفیت پزشکی در سال‌های آینده به شرطی انجام می‌شود که این بودجه‌ها تامین شود.

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره افزایش ظرفیت پزشکی و چالش‌های پیرامون اجرای این طرح اظهار کرد: نهادهای سیاست گذار در حوزه پزشکی کشور نسبت با افزایش ظرفیت پزشکی نظرات متفاوتی داشتند؛ اما اکثر آنها اعتقاد داشتند که رفع نیازهای حوزه پزشکی و درمان کشور صرفا با افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی حل نخواهد شد و راهکارهای مختلف و متنوعی دراین باره دارند.

بیشتر بخوانید:

ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در کنکور ۱۴۰۳ اعلام شد

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۶۶ هزار دانشجوی پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند. این نگرانی وجود دارد که ما برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای همین میزان دانشجویان نیز با چالش‌های رو به رو باشیم.

به گفته زالی؛ با توجه به نظام آینده نگارانه‌ ما در موضوع پذیرش دانشجو بیش از حد نیاز؛ چالش‌هایی خواهیم داشت. به عنوان مثال دغدغه اصلی دانشجویان این است که شاید فرصت‌های شغلی به میزان رشد افزایش ظرفیت‌ها در کشور فراهم نشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه یکی از پیش شرط‌های پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها علوم پزشکی سراسر کشور در قالب طرح افزایش ظرفیت‌ها، تامین منابع مالی مورد نیاز برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز بود، گفت: بنابراین گلایه برخی دانشجویان یا شوراهای صنفی در این باره کاملا صحیح است. به عنوان مثال در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ظرفیت کلاس‌ها مملو از دانشجویان شده و ظرفیت آزمایشگاهی نیز با محدود مواجه است.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان رشته‌های پزشکی و حوزه سلامت نیازمند به مهارت آموزی هستند، گفت: به این معنا که به میزان لازم آزمایشگاه در عرصه بالینی فراهم شود تا دانشجویان در آزمایشگاه‌ها مهارت آموزی کنند. تا بعدها به عنوان حرف سلامت در صحنه نقش آفرینی کند. همچنین دیگر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آزمون و خطا نداشته باشند. فرصت تجربه آموزی و آزمون و خطا در حرفه‌های سلامت وجود ندارد.

زالی ادامه داد: در حال حاضر ما با محدودیت کلاس‌های درس، آزمایشگاه‌ها، محدودیت فضاهای فیزیکی، و بودجه‌ای و فرصت‌های مطالعاتی برای استادان مواجه هستیم. علاوه بر این موارد، کمبود خوابگاه‌ها مشکل اصلی است. هم اکنون دانشجویان را بر خلاف شاخص‌های استاندارد در خوابگاه‌ها اسکان داده‌ایم. ما برای اینکه میزبان دانشجویان جدید باشیم، ضمن اینکه تازه ورودی مهرماه وارد دانشگاه‌ها شده‌اند. دانشگاه علوم پزشکی بهشتی همین میزان ورودی نیز در بهمن ماه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: اکثر روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست دارند که هر چه سریعتر منابع بودجه‌ای و زیرساختی مورد نیاز تهیه شود. هم اکنون مبالغ مورد نیاز برای تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی محاسبه شده است. بنابراین سازمان برنامه و بودجه به سادگی می‌توند بر اساس این محاسبات و اعداد و ارقام کارشناسی شده، بودجه مورد نیاز را تامین و واریز کند. بودجه مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای اجرای طرح افزایش ظرفیت پزشکی به مدت چهار سال؛حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است. این مبلغ برای تامین زیرساخت‌ها، نیروی انسانی، توسعه فضای آزمایشگاهی و کلاس درس است. همچنین ۱۶۰ میلیارد تومان نیز در حوزه تملک دارایی لازم است. بنابراین اعمال افزایش ظرفیت پزشکی در سال‌های آینده به شرطی انجام می‌شود که این بودجه‌ها تامین شود.

وی گفت: من پیشنهاد می‌کنم یک جلسه کارشناسی با حضور صاحبنظران و کارشناسان حوزه پزشکی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تشکیل شده و با یک نگاه آینده پژوشی نسبت به نیروی انسانی، بار بیماری‌ها، وضعیت اشتغال و تحصیلی دانشجویان برآورد واقعی انجام شود و بر اساس فضاهای هیجانی تصمیم گیری نشود. باید این طرح مورد تحلیل قرار گیرد و نقاط ضعف و قوت استخراج شده و برای اصلاح آن اقدام شود.

زالی با بیان اینکه حدود ۲ سال از اجرای طرح افزایش ظرفیت پزشکی می‌گذرد، گفت: دغدغه‌های ذهنی دانشجویان علوم پزشکی در این باره باید برطرف شده و شرایط مطلوب تحصیلی برای آنان فراهم شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1211737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =