اصول حاکم بر رسیدگی به تخلفات دانشجویی شامل چه مواردی است؟

اصول حاکم بر رسیدگی به تخلفات دانشجویی بر اساس شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان شامل مواردی از جمله احترام به آزادی و حریم شخصی، شفافیت، تقدم پیشگیری بر مجازات و سرعت در رسیدگی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شیوه‌نامه «انضباطی دانشجویان» باهدف تعیین و رفع ابهام از مصادیق تخلفات دانشجویی، رعایت اصل تناسب بین تخلف و تنبیه و تعیین مراجع صالح رسیدگی به تخلفات دانشجویی در آبان ۱۴۰۱ تدوین و ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید:

دانشجویان می‌توانند از کمیته انضباطی شکایت کنند؟

شیوه نامه انضباطی دانشجویان در ۶ بخش‌ تدوین شده است. این بخش‌ها شامل «تشکیل، ترکیب، شرایط و روش انتخاب اعضای کمیته های انضباطی دانشجویان»، «تخلفات و تنبیهات»، «کمیته بدوی»، «کمیته تجدید نظر»، «کمیته مرکزی» و «صدور، ابلاغ و اجرای احکام انضباطی» است. 

اصول حاکم بر رسیدگی به تخلفات دانشجویی 

 اصل قانونی بودن آیین رسیدگی، اصل قانونی بودن تخلفات و تنبیهات، اصل برائت و تفسیر به نفع متهم تخلف، اصل بیطرفی، اصل حق دفاع، اصل محرمانگی، اصل تناسب،  اصل برابری، اصل مستند و مستدل بودن آرا، اصل احترام به حقوق و آزادی، اصل حفظ کرامت انسانی،  اصل شفافیت، اصل عدم تجسس، اصل حق بر رسیدگی منصفانه، اصل تقدم پیشگیری بر مجازات، اصل حق سلامت محیط و احترام به حریم خصوصی و اصل سرعت در رسیدگی است. 

همچنین در این شیوه نامه قید شده است که عملکرد کمیته‌ها و دانشگاه‌ها باید به گونه‌ای تنظیم شود که رویه‌های پیشگیرانه در اولویت قرار گرفته و سعی بر پیشگیری از بروز تخلفات توسط دانشجویان صورت گیرد. همچنین احکام صادره کمیته باید بگونه‌ای صادر شوند که قابلیت پیشگیری از تکرار تخلف را توسط دانشجوی خاطی و دیگر دانشجویان را داشته باشد.

بر اساس شیوه نامه انضباطی دانشجویان دانشجو حق رسیدگی عادلانه و منصفانه در مهلت منطقی را دارد. اولین حق شامل این است که تخلف منتسب به دانشجو و تمامی ادله آن، به صورت روشن و ساده در کوتاه‌ترین زمان به وی تفهیم شود. همچنین «امکان معرفی شاهد، حق تجدید نظرخواهی از تصمیمات غیرقطعی و حق استفاده از مترجم در مصاحبه و تفهیم تخلف، ترجمه دفاعیات و دفاع حضوری به طور رایگان» از سایر حقوق دانشجویان است.

 ترکیب اعضای کمیته بدوی 

حائز اهمیت است که رئیس دانشگاه بر اساس ماده یک شیوه نامه انضباطی دانشجویان وظیفه دارد که حداکثر تا دو هفته بعد از انتصاب، نسبت به ترمیم و تکمیل اعضای کمیته‌های انضباطی دانشگاه اقدام کند.

بر اساس ماده ۲ این شیوه‌نامه ترکیب اعضای کمیته بدوی دانشگاه شامل «معاون دانشجویی دانشگاه به عنوان رئیس کمیته بدوی، نماینده مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه (و در صورت فقدان، نماینده رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان) به انتخاب مسئول دفتر نهاد و حکم رئیس دانشگاه، یکی از اعضای هیئت علمی با حکم رئیس دانشگاه، دو نفر دانشجوی دانشگاه (ترجیحا از دو جنس مخالف) و حکم رئیس دانشگاه و دبیر کمیته بدوی به پیشنهاد معاون دانشجویی و حکم رئیس دانشگاه بدون داشتن حق رای» است. 

این شیوه نامه، تبصره‌ای دارد که بر اساس آن اعضای حقیقی کمیته با معرفی شورای فرهنگی دانشگاه و حکم رئیس دانشگاه انتخاب می‌شوند. همچنین عضو هئیت علمی مذکور ترجیحا از میان اعضای هیئت علمی حقوق انتخاب می‌شود.

ترکیب اعضای کمیته حل اختلاف

روسای دانشگاه‌ها براساس ماده ۴ شیوه نامه انضباطی، باید نسبت به تشکیل کمیته‌ای با عنوان کمیته حل اختلاف و هدایت اقدام کنند. 

این کمیته متشکل از دبیر کمیته بدوی به عنوان رئیس کمیته، مسئول دفتر مشاوره و نماینده دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و یک نفر حقوق دان و یک نفر عضو هیات علمی به پیشنهاد شورای فرهنگی دانشگاه است. همچنین پس از صدور حکم اعضا برای حل اختلافات دانشجویان با هدف حل و فصل شکایت شاکیان خصوصی در صورت فقدان جنبه عمومی، پس از ارجاع از کمیته بدوی بنا بر تشخیص کمیته بدوی اقدام کنند؛ در صورت رضایت شاکی و صلاحدید وفق نظر اکثریت اعضای کمیته مزبور، مراتب صورتجلسه، امضا و مختومه می‌شود.

گفتنی است که آخرین شیوه نامه انضباطی دانشجویان در سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در تاریخ ۱۴ شهریور سال ۷۴ به تصویب رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1164356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =