وحدت حوزه و دانشگاه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است/ نقش مؤثر اساتید معارف در خنثی‌سازی جنگ شناختی دشمنان

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با بیان اینکه باید کم کاری‌ها در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه پیگیری شود، گفت: با توجه به نبود تحقیقات علمی در زمینه حوزه باید موانع برای فعالیت برطرف شود.

حجت‌الاسلام محمد محبّی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چالش‌های پیشروی وحدت حوزه و دانشگاه گفت: تاکنون اقدامات متعدد در حوزه وحدت و ارتباط بین حوزه و دانشگاه محقق شده و خدمات متعدد این دو به یکدیگر ارائه دادند. تمامی تلاش دشمن عدم بروز همدلی و ارتباط بین اقشار متعد جامعه به ویژه دو قشر تاثیرگذار دانشگاه و حوزه است. این دو قشر برای حل مسائل جامعه در کنار یکدیگر هم دل شده و با فعالیت در حوزه کاری خود با دیدگاه مکمل به یکدیگر در جامعه پیشرو شده تا مشکلات، موانع، آسیب‌ها و کم کاری‌های گذشته برطرف ‌شود.

کمک‌های فراوان دانشگاه و حوزه در راستای تحقق اهداف نظام

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین افزود: گستردگی دانشگاه در کشور بعد از انقلاب اسلامی را مدیون حوزه هستیم. برای مثال اغلب در استان‌ها بانیان تاسیس دانشگاه علما هستند و آنها با بهره‌گیری از اعتماد مردم پای کار آمده و دانشگاه‌ها را توسعه داده و ظرفیت را برای قشر علاقمند به تحصیل ایجاد کردند. حوزه علمیه از طریق وحدت و باور به دانشگاه ایجاد شده است. برای مثال حوزویان برای مهار عقب افتادگی در تحصیلات جامعه وارد کار شدند.در ابتدای تاسیس دانشگاه  این ارتباط از سوی حوزویان ایجاد شد و در تمامی دوران دانشگاه و حوزه در کنار یکدیگر و در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی در تحقق این امر فناوران کمک‌های فراوان کردند.

حجت الاسلام محبی با بیان اینکه شاهد اتحاد بین حوزه و دانشگاه هستیم، گفت: دشمنان در پی کاهش اتحاد هستند. در حالی که دشمن با ترور تاثیرگذاران همچون آیت الله بهشتی و آیت الله مطهری  و ... در پی کاهش اتحاد بین حوزه و دانشگاه است. البته در مسیر پیش رو می‌توان گام‌های بلندتر برداشت و شتاب این قضیه را مدیریت کرد.

وی درباره راهکارها برای ارتقای وحدت دانشگاه و حوزه تاکید کرد: بهترین اقدام پیگیری مطالبات رهبری در شورای انقلاب فرهنگی، حوزه علمیه و نظام تحول دانشگاه است و با این تفاسیر زمینه‌های وحدت افزایش می‌یابد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات  آسیب‌شناسی را در دستور کار قرار دهد

حجت‌الاسلام محبّی با بیان اینکه در فضای ستادی شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیگیری سیاست‌ها و راهکارهای تبیین سازمان متصل کننده حوزه و دانشگاه می‌پردازد، تاکید کرد: در وضعیت کنونی بخشی از اقدامات از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری شده و تعامل بین حوزه و دانشگاه را دنبال می‌کند و می‌توان انتظارات بیشتری از اقدامات این شورا برای افزایش وحدت بین حوزه و دانشگاه داشت. مقام معظم رهبری هم نکات جدید را درباره فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرده و باید در مسیر اقدامات جدی‌تر در دستور کار قرار داد و به آسیب‌شناسی پرداخت تا کم کاری‌ها پوشش داده شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: یکی از وظایف دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیگیری تعامل بین حوزه و دانشگاه و استفاده از دستاورد دانشگاهیان برای تقویت اقدامات است. البته در سازمان‌های مرکزی می‌توان از طریق کارهای قوی زیرساخت‌ها را فراهم کرد.

وی درباره نبود تحقیقات علمی و آموزشی در حوزه تاکید کرد: تحقیقات علمی و آموزشی وجود دارد، اما می‌توان مطلوب‌تر از این اقدامات وارد عمل شد و البته ایراد نبود تحقیقات علمی به حوزه وارد است.

حجت‌الاسلام محبّی درباره نقش تعالیم دینی و قرآنی در پیشبرد اهداف  آموزش عالی افزود: مسلمانان و غیرمسلمانان بر این امر اذعان دارند که دین مبین اسلام نقش بزرگی در رشد و پیشرفت علم داشته و در کتب اسلامی اولین جلدهای کتب دینی درباره تعقل و معرفت از اهمیت برخوردار است. با این تفاسیر جامعه متمدن باید به سمت علم پیش برود. در وضعیت کنونی باید بتوان موانع دشمن برای فعالیت دانشگاهیان را  شفاف کرده و دانشمندان در مسیر امن به فعالیت بپردازند. مقام معظم رهبری به عنوان یک فرد حوزوی از دانش همچون یک سنگربان و هادی دفاع می‌کنند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه نحوه تعامل و برخورد اساتید معارف با دانشجویان چگونه باید باشد؟ گفت: تاکنون اساتید معارف در جنگ روانی نقش موثر در دانشگاه‌ها داشته و به تبیین بسیاری از مسائل پرداختند. از سوی دیگر اساتید باید بتوانند خود را تقویت کرده تا پاسخ‌های مناسب برای سوالات دانشجویان در حوزه معارف اسلامی داشته باشند.

وی درباره تاثیرات وحدت حوزه و دانشگاه برای مهار اغتشاشات اخیر و جذب جوانان گفت: بهترین اقدام گفت‌وگو، تبیین و برگزاری کرسی آزاد اندیشی است. روحانیون در فضای دانشگاه با دانشجویان تعامل داشته و نیازمند تقویت این مقوله هستیم. همچنین آموزش و پرورش هم زمینه وحدت بین دانشگاه و حوزه را فراهم کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1164365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =