اعضای کمیته‌های انضباطی دانشجویان باید چه شرایطی داشته باشند؟

اعضای دانشجویی کمیته‌های انضبای بر اساس شیوه‌نامه انضباطی باید شرایطی از جمله متأهل، فاقد سوء سابقه انضباطی و دانشجوی دوره کارشناسی ارشد و دکتری را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جهت‌دهی هر چه بیشتر کمیته‌های انضباطی به سمت قانون‌گرایی یکی از ضرورت‌های حال حاضر دانشگاه‌هاست. بنابراین آیین‌نامه انضباطی در سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ شهریور سال ۷۴ به تصویب این شورا رسیده است. 

گفتنی است که آخرین شیوه نامه انضباطی دانشجویان در سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در تاریخ ۱۴ شهریور سال ۷۴ به تصویب رسیده است. همچنین آخرین شیوه‌نامه «انضباطی دانشجویان»  در آبان ۱۴۰۱ تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

اصول حاکم بر رسیدگی به تخلفات دانشجویی شامل چه مواردی است؟

شرایط اعضای دانشجویی در کمیته‌های انضباطی

بر اساس مقررات موجود، دانشجویان نیز می‌توانند عضو کمیته‌های انضباطی باشند؛ اما باید شرایطی از جمله «متأهل و در صورت وجود دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه، از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد یا دکتری باشند، ترجیحا نیمی از واحدهای آموزشی دوره تحصیلی خود را گذرانده باشند یا یکی از مقاطع تحصیلی پیشین خود را در همان دانشگاه به پایان رسانده باشند، در طی مدت تحصیل خود مشروط نشده باشند و فاقد سوء سابقه انضباطی باشند» را داشته باشند. 

شرایط دبیر کمیته بدوی

همچنین در ماده ۹ این شیوه‌نامه قید شده است که دبیر کمیته بدوی دانشگاه‌ها از بین اعضای شاغل در دانشگاه، به ویژه کارکنان حوزه دانشجویی امور انضباطی دانشگاه که واجد پست سازمانی کارشناسی یا بالاتر هستند یا از اعضای هیأت علمی دانشگاه انتخاب می‌شوند. البته مشروط بر آنکه متأهل و دارای حُسن شهرت در برخورد مناسب با دانشجویان باشند. همچنین ارسال مدارک صلاحیت‌های فردی و آموزشی، برای آغاز به کار دبیران بدوی جدید دانشگاه‌ها به کمیته مرکزی و اخذ تأییدیه آن مرجع الزامی است.

 تایید و ابلاغ اعضای کمیته‌های انضباطی دانشجویان

ماده ۱۰ تأیید و ابلاغ احکام عضویت هر یک از اعضای کمیته مرکزی به امضای وزیر و کمیته‌های بدوی و تجدیدنظر به امضای رئیس دانشگاه و کمیته حل اختلاف و هدایت دانشجویی به امضای معاون دانشجویی دانشگاه و برای مدت دو سال انجام می‌شود و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.

حائز اهمیت است که عزل اعضای کمیته‌های دانشگاه به تشخیص رئیس کمیته تجدید نظر دانشگاه است. همچنین وی می‌تواند افرادی که یکی موارد  سه جلسه متوالی یا شش جلسه متناوب غیبت غیرموجه، عدم امکان حضور در جلسات کمیته انضباطی به مدت یک نیمسال و  از بین رفتن شرایط عمومی یا خاص عضویت در کمیته را داشته باشند، عزل کند و نسبت به جایگزینی اعضای منتخب اقدام کند.

گفتنی است که پس از تعیین اعضای کمیته‌ها، معرفی فرد جایگزین جهت شرکت در جلسات به عنوان نماینده، جانشین یا هر عنوان دیگر، برابر ضوابط امکانپذیر نبوده و موجب عدم وجاهت آرای صادره می‌شود.

این شیوه نامه تبصره‌ای دارد که بر اساس آن، چنانچه هر یک از اعضای کمیته، فاقد شرایط تعیین شده در این شیوه‌نامه بوده و کمیته ناگزیر به استفاده از نامبرده باشد، لازم است رئیس کمیته در مورد وی از دبیرخانه کمیته مرکزی استعلام کند و برابر نظر کمیته مرکزی اقدام کند.

همچنین تبصره ۴ ماده ۱۰  شیوه‌نامه «انضباطی دانشجویان» بیان می‌کند که چنانچه معاونت دانشجویی و معاونت فرهنگی دانشگاه، به‌صورت مجزا تشکیل شده باشند، معاون دانشجویی به عنوان دبیر کمیته تجدید نظر و رئیس کمیته بدوی محسوب می‌شود.

بر اساس ماده ۱۱ این شیوه نامه، ذکر این نکته ضروری است که اعضای کمیته‌های بدوی، تجدیدنظر یا مرکزی، در هیچ‌کدام از موضوعاتی که خود طرف دعوا بوده یا در آن موضوع پیش‌تر رای داده باشند یا یکی از شاکی و متهم با وی رابطه نسبی یا سببی تا درجه سوم از هر یک از طبقات ارث دارند، حق رای ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1164593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =