آخرین تحولات اوکراین|تصمیم یکجانبه روسیه برای برقراری آتش‌بس/ 12 هزار نیروهای نظامی کی‌یف توسط غرب آموزش دیدند

سخنگوی پنتاگون همچنین فاش کرد که مربیان نظامی غربی تاکنون حدود ۱۲ هزار نظامی نیروهای مسلح اوکراین را آموزش داده‌اند.  

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز،  وزارت دفاع روسیه به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور از ساعت ۱۲:۰۰ (به وقت مسکو) ظهر امروز، جمعه، ۶ ژانویه (۱۶ دی ماه) در سراسر خطوط تماس در جبهه‌های نبرد در اوکراین رژیم آتش‌بس اعلام کرده است. این آتش بس برای مدت ۳۶ ساعت و تا پایان روز شنبه، ۷ ژانویه (۱۷ دی ماه) در ساعت ۲۴:۰۰ ادامه خواهد داشت.

وزارت دفاع روسیه همچنین از طرف اوکراینی خواسته تا این آتش بس را رعایت کند و به مردم این فرصت را بدهد که در مراسم گرامیداشت میلاد حضرت مسیح (بر اساس اعتقاد کلیسای ارتدوکس) در کلیساها شرکت کنند.

آخرین تحولات اوکراین| خودداری آمریکا از ارسال برخی تسلیحات

روز پنجشنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به سرگئی شویگو، وزیر دفاع دستور داد تا در بازه زمانی مشخص (از ساعت ۱۲:۰۰ روز ۶ ژانویه الی ساعت ۲۴:۰۰ روز ۷ ژانویه سال ۲۰۲۳)، در تمامی خطوط تماس عملیات نظامی ویژه در اوکراین آتش بس برقرار کند. این دستور، پاسخ مثبت پوتین به توصیه صورت گرفته از سوی "پاتریارک کریل"،   رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه داده شد که در همان روز پنج شنبه خواستار برقراری آتش‌بس میلاد مسیح در منطقه عملیات ویژه در اوکراین و دونباس شده و همه طرف‌های درگیر را برای این منظور خطاب قرار داده بود.

پس از آن، میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین، درخواست روسیه را رد کرده و گفت که کی‌یف تنها پس از خروج نیروهای روسیه با هرگونه آتش بس موافقت خواهد کرد. ابتکارعمل مسکو همچنین توسط شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین نیز رد شد. آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع، از عدم تمایل کی‌یف  برای گفتگو در مورد امکان آتش بس با روسیه خبر داد.

بامداد امروز، جمعه، نیز ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پیشنهاد روسیه برای برقراری رژیم آتش بس در سالروز میلاد مسیح را رد کرد. به عقیده وی، این پیشنهاد تنها «پوششی» برای تقویت مواضع روسیه در خط مقدم جبهه است.  

زلنسکی در کانال تلگرامی خود گفت: «روسیه نمی‌تواند آمادگی‌ خود را برای موج جدید تجاوز به اوکراین و اروپا را در یک رژیم سکوت پنهان کند.»

او معتقد است که مسکو از این آتش بس به عنوان فرصتی برای «نفس تازه کردن» استفاده خواهد کرد تا «با تجدید قوا» به درگیری ادامه دهد.

این در حالی است که استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، شب گذشته اعلام کرد که این سازمان همواره طرفدار برقراری هرگونه آتش بس است و از ابتکارعمل طرف روسی در این باره استقبال می کند.

بطور همزمان، دنیس پوشیلین، سرپرست جمهوری مردمی دونتسک، هشدار داد که طرف روسی در طول مدت آتش بس اعلام شده، به هر نوع تحریکات احتمالی از سوی  نظامیان اوکراینی پاسخ خواهد داد. وی تاکید کرد که در این صورت نیروهای مسلح روسیه هم به نوبه خود ابتکار عمل آتش بس خود را متوقف خواهند کرد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و هفدهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

ابراز بی اعتمادی وزارت خارجه آمریکا نسبت به آتش بس اعلام شده از طرف روسیه در اوکراین 

ند پرایس، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا، شب گذشته اعلام کرد که ایالات متحده به آتش بس اعلام شده از سوی مسکو در منطقه درگیری نظامی در اوکراین به مناسبت سالروز میلاد حضرت مسیح (به اعتقاد کلیسای ارتدوکس) اعتماد ندارد.  

پرایس گفت: «از دیدگاه ما، یک کلمه وجود دارد که می تواند این پیشنهاد را به بهترین شکل توصیف کند: بدبینی.  برای اینکه روسیه می تواند از "هر مکث" برای سازماندهی مجدد نیروها یا دادن فرصتی برای استراحت آنها استفاده کند.»

وی افزود: «اگر توقف درگیری به قصد تجدید ساختار و آموزش نظامیان باشد، این مسئله را نمی توان به عنوان آتش بس تلقی کرد.»

ند پرایس از توضیح بیشتر در مورد اینکه آیا واشنگتن به کی‌یف توصیه کرده که به آتش‌بس موقت اعلام شده از سوی مسکو بپیوندد یا خیر، خودداری کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «متأسفانه آنها (روسیه) هیچ دلیلی منطقی به ما نداده‌اند که آنچه را که ارائه می دهند،  باور کنیم.»

دیپلمات روس امتناع کی‌یف از رعایت آتش بس را محکوم کرد: این به معنای قربانی کردن مردم اوکراین برای غرب است

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، شب گذشته، ابراز عقیده کرد که کی‌یف با مخالفت در رعایت آتش بس اعلام شده از سوی مسکو در منطقه عملیات ویژه به مناسبت سالروز ولادت حضرت مسیح، تأیید می کند که آماده است مردم کشور خود را به خاطر بازی های ژئوپلیتیکی کشورهای غربی قربانی کند.  

پولیانسکی در توییتر خود تاکید کرد: «این برخورد یادآوری دیگری از این واقعیت است که ما در اوکراین با چه کسانی می جنگیم، ناسیونالیست‌های جنایتکار و بی رحمی که حاضر هستند کشور و مردم خود را به خاطر بازی های ژئوپلیتیک غربی که هیچ احترامی برای مسائل مقدس قائل نیستند، قربانی کنند.»

دفتر دبیرکل سازمان ملل درباره تصمیم روسیه: از هر نوع آتش بس استقبال می‌کنیم

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از تصمیم یکجانبه روسیه برای برقراری آتش بس موقت در منطقه عملیاتی در اوکراین استقبال می کند. این موضوع را شب گذشته، پنجشنبه، استفان دوجاریک، نماینده رسمی دبیرکل، در یک نشست مطبوعاتی برای خبرنگاران بیان کرد. به گفته وی، دبیرکل همیشه طرفدار برقراری آتش بس به هر شکل آن است.

دوجاریک یادآور شد: «سالروز میلاد حضرت مسیح در مذهب ارتدوکس برای مردم روسیه و اوکراین، ایامی مقدس است.   امکان توقف همه خصومت‌ها برای ادای احترام به این دوره مقدس قطعاً مورد استقبال دبیرکل است، البته این اقدام جایگزین صلح عادلانه مطابق با منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی نخواهد شد.»

دفتر زلنسکی: نخست وزیر اسرائیل می‌تواند میانجی موثری بین روسیه و اوکراین باشد

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته، پنج شنبه اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر جدید اسرائیل، زمانی که وقت انجام مذاکرات فرا رسیده باشد، می تواند میانجی خوبی بین روسیه و اوکراین باشد.  

وی توضیح داد: «من شک ندارم که نخست وزیر نتانیاهو می تواند یک میانجی موثر باشد.  اسرائیل زمانی که شرایط برای انجام مذاکرات فرا رسد می تواند خدمات میانجیگری را به طرفین ارائه دهد و ما مخالفتی با این مسئله نداریم.  البته با این حال، تنها پس از برقراری آتش بس کامل و «خروج نیروهای روسی از خاک ما» می توان مذاکرات را با مشارکت میانجیگران خارجی آغاز کرد.»

پودولیاک همچنین در مورد سخنان الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل مبنی بر اینکه دولت جدید کمتر درباره اوکراین صحبت خواهد کرد، اظهار نظر کرد. به گفته مشاور رئیس دفتر زلنسکی، در این شرایط، نکته مهم و اصلی این است که مقامات تل آویو «سمت درست مناقشه» را بگیرند.

پیش از این، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید،  گفت که اسرائیل به طور مستقل در مورد روابطش با مسکو و کی‌یف تصمیم می گیرد. روز سه شنبه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفتگویی تلفنی، الی کوهن، وزیر خارجه جدید اسرائیل را از روند پیشرفت اوضاع  در اوکراین مطلع کرد.  

بایدن معتقد است جنگ در اوکراین به یک مقطع کلیدی رسیده است

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته، پنجشنبه،   ابراز عقیده کرد که درگیری نظامی در اوکراین در حال حاضر در وضعیت حساس و کلیدی قرار دارد و کشورهای غربی باید تمام تلاش خود را برای کمک به کیف انجام دهند.  

بایدن تاکید کرد: ما باید تمام تلاش خود را برای کمک به اوکراینی‌ها برای ادامه مقاومت در برابر تجاوز نظامی روسیه انجام دهیم.

پیش از این،  پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت که ایالات متحده روز جمعه، ۶ ژانویه، طرح جدیدی را برای ارائه کمک نظامی به اوکراین اعلام خواهد کرد.

پنتاگون هیچ نشانی از آمادگی روسیه برای حمله به اوکراین از خاک بلاروس ندیده است

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون شب گذشته اعلام کرد که در حال حاضر هیچ نشانه ای از آمادگی نیروهای مسلح روسیه برای حمله به اوکراین از خاک بلاروس وجود ندارد.  

وی گفت: «در حال حاضر هیچ علامتی دیده نمی شود که روس ها قصد داشته باشند از آنجا (خاک بلاروس) به عنوان یک جبهه جدید استفاده کنند. البته باز هم، ما به نظارت بسیار دقیقی بر روند اوضاع خواهیم داشت و تا آنجا که من می دانم،   طرف اوکراینی نیز همین کار را انجام می دهند.»

در اوایل روز گذشته، دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع بلاروس از تشکیل یک گروه منطقه ای متشکل از نیروهای نظامی بلاروس و روسیه برای تضمین امنیت نظامی کشور متحد خبر داد.

پنتاگون اطلاعات مربوط به بسته کمک نظامی جدید به کی‌یف را تایید کرد

ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شب گذشته در یک نشست مطبوعاتی در پنتاگون اعلام کرد اطلاعات رسمی در مورد تحویل آینده کمک نظامی ایالات متحده به اوکراین در روز جمعه، ۶ ژانویه منتشر خواهد شد.  

او گفت: «من می‌توانم تأیید کنم که طرح جدید کمک‌های امنیتی فردا (جمعه) اعلام خواهد شد و همانطور که در کاخ سفید هم گفته شده، شامل حدود ۵۰ دستگاه خودروی جنگی پیاده نظام بردلی (Bradley) می‌شود.»

به گفته وی،  واشنگتن همچنین قصد دارد به نظامیان اوکراینی برای کار و نگهداری جهیزات جدید غربی آموزش دهد.

روز گذشته گزارش شد که تحویل بعدی کمک نظامی به کیف که تقریباً ۳ میلیارد دلار برای واشنگتن هزینه خواهد داشت، بزرگترین بسته کمکی آمریکا برای اوکراین خواهد بود.

پنتاگون: ۱۲ هزار نیروهای نظامی اوکراینی توسط غرب آموزش دیده‌اند

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون همچنین فاش کرد که مربیان نظامی غربی تاکنون حدود ۱۲ هزار نظامی نیروهای مسلح اوکراین را آموزش داده اند.  

وی در یک نشست خبری گفت: «تلاش‌های ما تاکنون بر روی آماده‌ سازی اوکراینی‌ها برای استفاده از سلاح‌های ویژه‌ای که به آنها ارائه می‌شود، متمرکز بود.»

به گفته رایدر، بیش از ۳ هزار نفر برنامه آموزشی آمریکایی را تکمیل کرده‌اند. دور بعدی تمرینات قرار است تا چند هفته دیگر آغاز شود. این تمرینات در آلمان برگزار خواهد شد.  

پنتاگون: احتمال تامین تانک‌های آبرامز (Abrams) به اوکراین بررسی خواهد شد

سرتیپ نیروی هوایی پاتریک رایدر، سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون روز پنجشنبه  اعلام کرد که ایالات متحده در میان مدت و بلند مدت همه گزینه‌ها برای ارائه کمک نظامی لازم به اوکراین را بررسی خواهد کرد.  

در نشست خبری روز پنجشنبه یکی از روزنامه نگاران پرسید که آیا ایالات متحده ممکن است در آینده پس از انتقال خودروهای جنگی پیاده نظام بردلی (Bradley) به کی‌یف، تانک های آبرامز (Abrams) را نیز در اختیار اوکراین قرار دهد یا خیر. رایدر تاکید کرد که در حال حاضر هیچ اظهار نظری در این خصوص ندارد.

وی افزود: «تکرار می‌کنم که فردا آماده اعلام بسته کمک‌های جدید هستیم.  ما همه گزینه‌های ممکن را در میان مدت و بلند مدت بررسی خواهیم کرد.»

پیش از این روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که واشنگتن به دلایل فنی تانک های آبرامز را در اختیار ارتش اوکراین قرار نخواهد داد.

اردوغان با زلنسکی درباره حل و فصل بحران اوکراین گفتگو کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز پنج شنبه با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین درباره حل و فصل مناقشه نظامی در اوکراین گفتگو کرد.

دفتر مطبوعاتی اردوغان پس از گفتگوی تلفنی با زلنسکی اعلام کرد:  در این مذاکرات، رئیس جمهور اردوغان آمادگی خود را برای بر عهده گرفتن ماموریت یک ناظم و میانجی به منظور تضمین صلح پایدار بین روسیه و اوکراین اعلام کرد. روند اوضاع پیرامون صادرات غلات از کریدور دریای سیاه و حمایت ترکیه از اوکراین در مسائل انسان دوستانه و انرژی نیز مورد بحث طرفین قرار گرفت.

پوتین به اردوغان: آماده گفتگو در زمانی که کی‌یف الزامات روسیه را برآورده کند، هستیم

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز پنج شنبه خود با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود، از آمادگی مسکو برای گفت‌وگو درباره اوکراین خبر داد، مشروط بر اینکه کی‌یف به خواسته‌های طرف روسی که از قبل اعلام شده، عمل کند.

طبق این اطلاعات، ولادیمیر پوتین، با توجه به ابراز آمادگی مجدد رجب طیب اردوغان برای ادامه میانجیگری ترکیه برای حل و فصل سیاسی مناقشه اوکراین، بار دیگر بر آمادگی روسیه برای گفت‌وگوی جدی در این باره تاکید کرد، مشروط بر اینکه مقامات کی‌یف به خواسته‌های شناخته شده و مکرراً اعلام  شده عمل کرده و واقعیت های سرزمینی جدید را در نظر بگیرند.  

همچنین یادآوری شده که رهبر روسیه در جریان بررسی اوضاع پیرامون اوکراین، بر غیرقابل قبول بودن نقش مخرب کشورهای غربی، ادامه پمپاژ اوکراین با تسلیحات و تجهیزات نظامی، ارائه اطلاعات نظامی و عملیاتی و تعیین اهداف برای ارتش اوکراین تاکید کرد.

پیش از این، رهبر روسیه در اواخر ماه دسامبر، در خصوص امکان حل بحران اوکراین از طریق مذاکره، تاکید کرد که تمامی درگیری های مسلحانه به هر شکل به مذاکره ختم می شوند.

دبیرکل ناتو گفت: ارسال تسلیحات به اوکراین راهی به سمت صلح است

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، نظامی‌ کردن بیشتر اوکراین را ضروری می‌داند، زیرا به عقیده وی، "ارسال تسلیحات مسیر صلح است". 

استولتنبرگ روز پنجشنبه در نروژ گفت: «اسلحه در واقع مسیر صلح است».

وی بر لزوم سرمایه گذاری بیشتر متحدان ناتو در مسائل دفاعی نیز تاکید کرد.

استولتنبرگ پیش از این نیز اظهاراتی مشابه داشت و در اواخر ماه دسامبر گفت که حمایت نظامی از اوکراین کوتاه ترین راه برای رسیدن به صلح است. به گفته وی، روسیه "باید درک کند که در درگیری نظامی در اوکراین نمی تواند به اهداف خود دست یابد. "

وی همچنین تاکید کرد که حملات ارتش اوکراین به تاسیسات نظامی روسیه را کاملا قانونی می داند.

پیش از آن، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز نظر مشابهی را بیان کرده بود. به عقیده وی، عرضه تسلیحات به کی‌یف شانس مذاکرات صلح در مورد اوکراین را افزایش خواهد داد. وی تاکید کرد: تا زمانی که روسیه خط مشی خود را تغییر ندهد، بهترین راه برای افزایش شانس صلح، ادامه حمایت فعالانه از اوکراین است.

برعکس، مقامات مسکو بارها یادآور شدند که کشورهای غربی با ادامه ارسال تسلیحات متعدد به کی‌یف، تنها درگیری نظامی را طولانی تر می‌کنند و پایشان به آن کشیده می‌شود.

وزارت دفاع روسیه بارها اعلام کرده که نیروهای مسلح این کشور در واقع در خاک اوکراین با کل توان نظامی ناتو، در حال مقابله هستند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1166380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =