مجلس شورای اسلامی از نخبگان جامعه حقوقی استفاده کند

رئیس کانون وکلا دادگستری خراسان رضوی گفت: مجلس باید برای جلوگیری از چالش‌های قوانین جدید با نخبگان جامعه حقوقی و متولیات وکالت مشورت کند چرا که طرح تسهیل بدون کارشناسی مطرح و تصویب شد در حالی که جامعه نخبه وکلا آثار و پیامد آن را می‌توانستند بررسی کنند.

عباس شیخ‌الاسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از مشهد، کانون وکلا را بال‌های فرشته عدالت برشمرد و در خصوص دستاوردهای کانون وکلا پس از ۷۰ سال اظهار کرد: کانون وکلا دادگستری به عنوان یک نهاد مستقل از سال ۱۳۳۱ و به همت دکتر مصدق مستقر شد. برخی امور به کانون وکلا محول شد که موجب رشد و ارتقا کانون وکلا گردید. هم‌اکنون در تمام شهرستان‌ها به استثنا خراسان جنوبی،  سیستان‌وبلوچستان و کهگلویه و بویر احمد کانون وکلا مستقل مستقر است، یحتمل در سال آینده ۳ استان مذکور مستقل خواهند شد.

وی تشکیل اسکودا اتحادیه کانون وکلا را یکی از دستاوردهای کانون وکلا برشمرد و گفت: اسکودا در جهت جلوگیری از تفرقه و ناهماهنگی‌های موجود وقت تشکیل شد، کانون‌های وکلا نقش دوبال فرشته عدالت را ایفا می‌کنند.

رئیس کانون وکلا دادگستری خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: کانون وکلا نیز به مسائل اجتماعی ورود کرده است و در این راستا معاهداتی با سازمان بهزیستی، کمیته امداد و... منعقد شده است چرا که وکلا علاوه بر اینکه در تحقق عدالت نقش پررنگی دارند در امور اجتماعی نیز نقش خود را ایفا می‌کنند، یعنی از حقوق مردم دفاع می‌کنند و هنگامی که به حقوق اجتماعی آسیب وارد شود به عنوان مدافعین حق نقش موثری ایفا خواهند کرد.

شیخ‌الاسلامی در خصوص تفاوت ماهیت کانون وکلا و مرکز وکلا، عنوان کرد: مرکز وکلا به قوه قضائیه وابسته است این در حالی است که کانون وکلا مستقل بوده و وابستگی مستقیم ندارد اگرچه با قوانینی چون طرح تسهیل کمی این استقلال در خطر است اما امیدواریم مسئولین ذی‎ربط تلاش خود را برای حفظ استقلال کانون وکلای دادگستری به کار گیرند. همچنین برای جلوگیری از چالش‌های قوانین جدید، مجلس باید با نخبگان جامعه حقوقی و متولیات وکالت مشورت کند چرا که طرح تسهیل بدون کارشناسی مطرح و تصویب شد در حالی که جامعه نخبه وکلا آثار و پیامد آن را می‌توانستند بررسی کنند.

وی به پرسش خبرنگار ایسکانیوز در خصوص آینده مبهم جوانان در پی تصویب طرح تسهیل پاسخ داد: نباید فارغ‌التحصیل بیکار را به وکیل بیکار تبدیل کنیم اما با تصویب طرح تسهیل فارغ‌التحصیلان و دانشجویان حقوق افزایش یافته است. از طرفی خانواده از فارغ‌التحصیل بیکار انتظار ندارد اما از وکیل انتظار کسب درآمد و اشتغال وجود دارد.

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: اگر سطح سواد وکیل پایین باشد حقوق مردم تضییع می‌شود، توصیه می‌شود از نظر کمی جذب زیادی نداشته باشیم و دود این مساله در چشم قوه قضائیه و مردم می‌رود و برای جلوگیری از چنین چالشی مجلس باید با نخبگان جامعه حقوقی و متولیات وکالت مشورت کند چرا که طرح تسهیل بدون کارشناسی مطرح و تصویب شد در حالی که جامعه نخبه وکلا آثار و پیامد آن را می‌توانستند بررسی کنند.

شیخ‌الاسلامی در خصوص فعالیت وکلای کانون در حاشیه شهر، اظهار کرد: هدف از این فعالیت خروج وکلا از دفتر خود ارائه خدمات اجتماعی است از طرفی دیدگاه خوبی نسبت به وکلا در جامعه وجود ندارد و این فعالیت چهره بهتری از وکلا در جامعه به جای می‌گذارد، ضمن اینکه ما در پی گسترش دایره معاضدت خود هستیم.

وی در خصوص موضع کانون وکلا نسبت به ناآرامی‌های اخیر کشور بیان کرد: کانون وکلا چتری است برای همه مردم. مردم حق دفاع دارند و کانون وکلا نیز به این مساله ورود پیدا کرد اما نه از حوزه سیاست بلکه اعلام کرد افرادی که نیازمند مشاوره حقوقی هستند در کانون حضور یابند. که این امر موجب شد افراد کمی آرام شوند و خوشبختانه با حمایت دادسرا مواجه شدیم. ضمن اینکه کانون وکلا از دو طرف ماجرا حمایت کرد.

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان رضوی عفو رهبری را در خصوص آشوبگران ناآرامی‌های اخیر کشور امری پسندیده و مدبرانه دانست و گفت: عفو مقام معظم رهبری موجب تلطیف فضای کشور شد و نشان داد که اقتدار همراه با تدبیر است ضمن اینکه با حکم وزیر علوم و دستور رئیس جمهور به کمیته‌های انضباطی نیز سرایت کرد.

شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه ما از دولت حمایت نمی‌خواهیم خاطرنشان کرد: همین که دولت چوب لای چرخ کانون وکلا نگذارد کافی است ضمن اینکه کانون وکلا در پرونده‌های معاضدتی همواره در کنار دولت بوده است. و از دولا خواهان حفظ استقلال کانون وکلا هستیم و انتقادات وکلا را از دیدگاه مثبت بررسی کنند؛ حفظ استقلال کانون وکلا منفعت همه را تامین می‌کند.

وی ضمن تبریک روز وکیل گفت: وکلا سنگرسازان بی سنگر هستند و خدمات آن‌ها ارج نهاده نمی‌شود درحالی که نقش مهمی در احقاق حق ایفا می‌کنند.


انتهای پیام/

کد خبر: 1172799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =