توصیه‌های پزشکی به دانش‌آموزان و کادر آموزشی مدارس درباره مسمومیت‌ها + فیلم

یک پزشک درباره نحوه برخورد در مواجهه با مسمومیت‌ها گفت: اولین قدم در مسمومیت‌های تنفسی انتقال بیمار به هوای آزاد است. همچنین در صورتی که فرد دچار مسمومیت استفراغ کرد، باید او را به پهلو بخوابانیم تا محتویات معده وارد ریه نشود.

ابراهیم نوری گوشکی متخصص پزشکی خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره نحوه برخورد در مواجهه با مسمومیت‌ها توضیح داد: سم از طریق پوست، تنفس، خوراکی، تزریق و یا علل نامشخص وارد بدن می‌شود و اگر فردی را با علائم خواب‌آلودگی، مشکلات تنفسی، بی‌قراری، آشفتگی غیرقابل کنترل و تشنج دیدیم، باید به احتمال مسموم شدن او شک کنیم.

رهبر انقلاب: عوامل مسمومیت دانش‌آموزان باید به اشد مجازات برسند / در مورد اینها عفوی در کار نیست

وی درخصوص اقدامات موثر در زمان مسمومیت افزود: اولین قدم در مسمومیت‌های تنفسی انتقال بیمار به هوای آزاد است. قدم بعدی تماس با اورژانس و بررسی راه‌های هوایی، کیفیت تنفس و نبض و ضربان قلب بیمار است. در صورت مختل بودن تنفس و  کاهش ضربان قلب انجام ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی توصیه می‌شود.

نوری گوشکی بیان کرد: در صورتی که فرد دچار مسمومیت استفراغ کرد، باید او را به پهلو بخوابانیم تا محتویات معده وارد ریه نشود.

وی ادامه داد: پیش از رسیدن آمبولانس باید برخی اقدامات را انجام داد، برای مثال اگر سم روی پوست ریخته باشد، برای جلوگیری از سرایت بیشتر باید محل را با آب شست. در مسمومیت‌های استنشاقی انتقال بیمار به هوای آزاد از مسمومیت بیشتر جلوگیری می‌کند.

نوری گوشکی عنوان کرد: استفراغ کردن در مسمومیت‌های خوراکی از جذب بیشتر سم جلوگیری می‌کند اما در نظر داشته باشید که در برخی موارد استفراغ کردن می‌تواند برای بیمار مضر باشد که این موارد شامل مسمومیت با اسید و قلیا، مواد شوینده و مواد نفتی می‌شود. علاوه بر این وادار به استفراغ برای بیماری که هوشیار نیست هم مضر است.

وی اضافه کرد: استفراغ برای خانم‌های باردار، افراد مسن، نوزاد زیر 6 ماه و کسانی که داروی ضد استفراغ مصرف می‌کنند، ممنوع است اما در سایر موارد مشکلی نیست.

انتهای پیام /

کد خبر: 1173700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =