توافق میان دولت نجات ملی یمن و عربستان برای تبادل اسرا

رئیس کمیته امور اسرای دولت نجات ملی یمن دوشنبه شب اعلام کرد که با ائتلاف سعودی برای تبادل اسرا به توافق رسیدند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز از المسیره، «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته امور اسرای دولت نجات ملی یمن اعلام کرد که هیأت یمنی با طرف سعودی در ژنو بر سر تبادل اسرا به توافق رسیدند.

وی افزود: توافقنامه امضا شده شامل ۳ مورد است، انجام تبادل اسرا در تعدادی که توافق شده، سپس تشکیل کمیته‌هایی از طرفین برای بازدید از زندان‌ها و توافق بر سر دور جدیدی از مذاکرات که ماه می آینده برگزار می‌شود.

حمله جدید توپخانه سعودی به شمال یمن/ سه نفر به شهادت رسیدند

رئیس کمیته امور اسرای دولت نجات ملی یمن اضافه کرد که اجرای توافقنامه تبادل زندانیان در اواسط ماه مبارک رمضان انجام می‌شود و امیدواریم طرف مقابل از اجرای آن طفره نرود.

المرتضی همچنین گفت: طرف مقابل بر آزادی اسرای سعودی و برخی از رهبران تأکید داشت در حالی که ما بر آزادی بیشترین تعداد اسیران خود تأکید داشتیم.

وی افزود: ما خواستار حضور امارات متحده عربی در مذاکرات شدیم اما طرف سعودی تاکید داشت که این کشور رهبری کشورهای ائتلاف را برعهده دارد و نماینده همه طرف‌ها است.

رئیس کمیته امور اسرای دولت نجات ملی یمن اضافه کرد، ما اسیران خود را فراموش نمی‌کنیم و به آنها قول می‌دهیم که تا آزادی آخرین اسیر از زندان‌های دشمن، هر کاری که بتوانیم انجام خواهیم داد.

المرتضی گفت: بر سر تبادل ۷۰۶ تن از اسرای مان در مقابل ۱۸۱ اسیر ائتلاف سعودی توافق شده است.

پیش تر «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس هیأت مذاکره‌کننده صنعاء، از توافق قریب ‌الوقوع عربستان سعودی و یمن بر سر تبادل اسرا خبر داده بود.

سخنگوی انصارالله گفته بود: براساس توافق سوئد و بعد از چند دوره مذاکره، مذاکرات فعلی در ژنو تحت نظارت سازمان ملل متحد به سمت دستیابی به یک معامله بشردوستانه پیش می‌رود که بر اساس آن ۷۰۰ اسیر از جمله زنان و غیرنظامیان در مقابل آزادی ۱۵ اسیر جنگی سعودی آزاد خواهند شد.

مبادله اسیران از موضوع‌های اساسی در گفت وگوهای یمنی - یمنی در سوئیس است که تلاش‌ها در این زمینه همواره ناکام بوده و فقط در برخی موارد با میانجیگری‌های محلی مبادله شماری از اسیران انجام شده است.

پیشتر نیز تعدادی از اسرای ارتش یمن و نیروهای وابسته به دولت مستعفی و فراری این کشور در چند مرحله از طریق واسطه‌های محلی آزاد شدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1175366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =