افزایش غلظت گرد و غبار کشور در بهار

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه برخی از کانون‌های گرد و غبار در کشور گسترده و در بعضی مناطق نیز کانون‌های جدید تشکیل شده‌اند، گفت: غلظت گرد و غبار در بهار تا اواسط تابستان در بیشترین میزان قرار دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مدتی از تعطیلات نوروزی نگذشته بود که سازمان هواشناسی هشدارهایی مبنی بر وزش باد، خیزش گرد و خاک و نفوذ گرد و خاک از کشورهای همسایه صادر کرد این درحالیست که سال گذشته نیز در همین بازه زمانی با افزایش گرد و خاک کیفیت هوای تهران کاهش یافت و به شاخص به ۵۰۰ رسید.

منشأ گرد و خاک هوای تهران چیست؟

احد وظیفه درباره منشا گرد و غبارهای بهاری اظهار کرد: گرد و غبار موجود در عراق و ایران سیستم‌های مهاجری هستند که در فصل بهار از غرب به شرق و یا شرق به غرب منتقل می‌شوند و تا اواسط تابستان بیشترین شدت، غلظت و گستردگی را دارند. علت بروز آن‌ها نیز کمبود رطوبت و نبود ساز و کار مناسب، خشکی محیط، کم‌بارشی و خشکسالی‌های سالانه است.

وی افزود: هنگامی که زمین خشک می‌شود و این خشکی و خشکسالی تداوم دارد، آمادگی بیشتری برای رهاسازی خاک پیدا می‌کند و وزش بادهای معمولی هم به‌راحتی می‌تواند در این رهاسازی گرد و خاک تاثیرگذار باشند. در واقع با ضعیف بودن پوشش گیاهی، کمبود سبزینگی و علفزارها و افزایش مناطق کویری و خاک لخت در معرض باد و فرسایش بادی به خصوص در فصل بهار خیزش گرد وخاک فراوان‌تر می‌شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با تاکید بر اینکه متاسفانه در سال جاری نیز در عراق و سوریه بارش‌ها مناسب نبوده است، گفت: به دلیل کاهش بارندگی در این مناطق، عمده‌ گرد و خاک‌های ایران نیز از مناطق عراق، سوریه و اردن نشات می‌گیرد بنابراین با وجود این کم‌بارشی‌ها می‌توانیم انتظار گرد و خاک‌هایی به شکل فراوان‌تر در کوتاه‌مدت داشته باشیم.

وی درباره شدت و غلظت این گرد و غبارها گفت: شدت گرد و غبار به‌طور کامل به سرعت باد بستگی دارد. جهت حرکت سامانه‌ها مسیر انتقال گرد و خاک را مشخص می‌کند. گرد و غبارها غالبا از مناطق شرقی سوریه، مناطق شرقی اردن و مناطق غربی و مرکزی تا جنوبی عراق - که گرد و خاک خیز هستند - سرچشمه می‌گیرند و به ایران منتقل می‌شوند.

 وظیفه ادامه داد: در کنار این مناطق می‌توان به سامانه‌های جنوبی و وزش باد از جنوب به شمال و انتقال گرد و خاک از عربستان به ایران اشاره کرد.

وی تاکید کرد: علاوه بر کانون‌های خارجی، مناطقی در کشور هستند که یا در سال‌های اخیر کانون‌های گرد و خاک جدید را تشکیل داده‌اند و یا از گذشته بوده‌اند و وسعت آن‌ها افزایش یافته است. از جمله این مناطق به بخش‌هایی از جنوب تهران، جنوب استان البرز -که در گذشته دشت، بستر رودخانه، دریاچه‌های فصلی و آبگیرهای فصلی بودند - و تالاب گاوخونی استان اصفهان می توان اشاره کرد چراکه خشک و به مناطق مستعد خیرش گرد و خاک تبدیل شده‌اند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ادامه داد: از جمله مناطق دیگری که به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند می‌توان به استان قم و دریاچه نمک قم و اطراف آن و دریاچه ارومیه اشاره کرد که در سال‌های گذشته با وزش بادهای شدید و به علت خشکی دریاچه و کاهش وسعت آن، مناطقی از بستر آن که در گذشته زیر آب بودند در معرض فرسایش بادی قرار دارند. 

وی افزود: در شرق کشور، دریاچه هامون به دلیل خشکسالی‌های گسترده گذشته و خشکسالی که در سال جاری دچار آن هستیم به کانون گرد و غبار تبدیل شده است و وزش بادهای شمالی که از بستر دریاچه هامون عبور می‌کند موجب تولید گرد و غبار می‌شود.

وظیفه ادامه داد: به احتمال زیاد در ادامه سال استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و بعضی مواقع هرمزگان بیشتر در معرض گرد و خاک قرار خواهند گرفت چرا که عمده جریانات گرد و خاک تولیدی در این منطقه مربوط به جنوب هستند. افزایش سرعت باد در نوار مرزی شرق کشور موجب خیزش گرد و خاک از بستر دریاچه هامون و همینطور جازموریان و ایجاد گرد و خاک در هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مناطق نام برده کانون‌های اصلی گرد و خاک در کشور هستند، ادامه داد: برخی کانون‌های گرد و خاک در خارج از مرزهای کشور و در کشوری همچون ترکمنستان قرار دارند که امسال نیز شرایط جوی خشک داشت است و گرد و خاک از مناطق صحرایی ترکمنستان وارد می‌شود و استان خراسان رضوی و شرق کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما به‌طور کلی اصلی‌ترین کانون‌های گرد و خاک که کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند از عراق و سوریه نشات می‌گیرند و فلات ایران را متاثر می‌کنند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی افزود: برخلاف برخی مناطق که به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند، در بعضی از مناطق کشور همچون استان‌های فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بارندگی‌های خوبی ثبت شد و دریاچه‌هایی که در این مناطق بودند، آبگیری شدند و می‌توان اظهار کرد که در تولید گرد و خاک نقشی ندارند.

وظیفه در پایان در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه آیا در سال جاری نیز گرد و خاک‌های شدید پیش‌بینی می‌شود یا خیر؟ تصریح کرد: این موضوع را به‌طور دقیق نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما در برخی مناطق امکان تشدید کرد و غبار شرایط وجود دارد و در مناطق دیگر شرایط تقریبا مشابه سال گذشته است و در سال جاری نیز چنین شرایطی را خواهیم داشت. 

منبع: ایسنا

انتهای پیام

کد خبر: 1177632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =