دعوت از دانشجو برای حضور در کمیته انضباطی چه مراحلی دارد؟

شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان برای دعوت دانشجو به کمیته انضباطی، شرایطی از جمله دعوت از دانشجو، درج مشخصات در دعوتنامه و تفهمیم اتهام را تعیین کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در کنار همه باید و نبایدهای قانونی که دانشجویان ملزم به رعایت آن هستند تا کارشان به کمیته انضباطی کشیده نشود؛ اما این امکان نیز وجود دارد که برخی از دانشجویان قانون را نقض کرده و دچار تخلف شوند. در چنین شرایطی کمیته‌های انضباطی و بدوی وظیفه دارند تا براساس مفاد شیوه نامه «انضباطی دانشجویان» دانشجوی مورد نظر را به کمیته دعوت کنند. 

چه تنبیهاتی در انتظار دانشجویان معتاد است؟/ منع موقت از تحصیل؛ مجازات قماربازی

شرایط دعوت از دانشجوی خاطی

براساس ماده ۶۷ شیوه نامه «انضباطی دانشجویان» دعوت دانشجو باید پس از دریافت شکایت یا گزارش واصله، توسط دبیرخانه کمیته انضباطی انجام می‌شود.

در این راستا، زمانیکه کمیته انضباطی تصمیم بگیرد دانشجویی را دعوت به حضور در جلسه‌ کند؛ دعوتنامه آن دانشجو باید مشخصاتی از جمله مشخصات کامل دانشجو، موضوع یا عنوان تخلف انتسابی، علت دعوت، تاریخ و زمان حضور و آدرس دبیرخانه کمیته انضباطی و نام، سمت و امضای تماس گیرنده را داشته باشد. 

این شیوه نامه تبصره‌ای دارد که در آن ذکر شده است که دبیرخانه کمیته انضباطی موظف است که فرآیند دعوت از دانشجو جهت حضور در دبیرخانه کمیته انضباطی را در کلیه مراحل رسیدگی از جمله از تفهیم اتهام، دفاع حضوری، ابلاغ حکم، ادای شهادت یا به عنوان مطلع را پیگیری کند. همچنین از طریق اطلاع رسانی تلفنی و با رعایت حداقل بازه زمانی ۲۴ساعت رعایت کند. ابلاغ دعوتنامه از طریق تماس و در صورت عدم پاسخگویی ارسال پیامک صورت می گیرد.

همچنین دبیرخانه موظف است علاوه بر روش‌های فوق مفاد دعوت نامه را از طریق سامانه دانشگاه یا به صورت حضوری و مکتوب، در دبیرخانه کمیته انضباطی ابلاغ کند. مستند پیامک ارسالی در پرونده دانشجو بایگانی می‌شود، بدیهی است مسئولیت دادن اطلاعات اشتباه مانند شماره تلفن با دانشجو است.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که در کلیه دانشگاه‌هایی که از سیستم اطلاع‌رسانی مخابراتی نظیر سامانه جامع گلستان یا سامانه‌های پیامکی متناظر استفاده می‌کنند، دعوت از دانشجو از طریق ارسال به بخش اعلانات مهم حساب کاربری اختصاصی دانشجو صورت می‌گیرد. در این صورت دانشجو موظف به پیگیری موضوع از طریق حساب کاربری خود داشت. در زمان حضور دانشجو در جلسه کمیته انضباطی یک نسخه از دعوت نامه الصاقی به صورت مکتوب در اختیار وی قرار خواهد گرفت و رسید مربوطه اخذ می شود در صورت امتناع دانشجو مسئله صورتجلسه خواهد شد.

گفتنی است که در صورتیکه دانشجو به دلایل موجه نظیر فوت یکی از بستگان، ابتلای به بیماری از حضور در دبیرخانه کمیته جهت تفهیم اتهام معذور باشد، می‌تواند پیش از پایان مهلت مقرر و ارائه درخواست کتبی، زمان جدیدی را با موافقت دبیر کمیته بدوی برای حضور در دبیرخانه انضباطی درخواست کنید. همچنین در صورت ادعای دانشجو مبنی بر عدم اطلاع از ابلاغ، کمیته انضباطی به این موضوع رسیدگی می‌کند.

بر اساس ماده ۶۹ شیوه نامه «انضباطی دانشجویان» پس از پنج روز کاری از ابلاغ صورت گرفته؛ رئیس کمیته بدوی ملزم به ادامه روند رسیدگی کنند. البته باید در نظر داشت که در شرایط خاص و تخلفات مشهود، به تشخیص رئیس کمیته انضباطی بدوی زمان اشاره شده در این ماده به ۴۸ ساعت کاهش می‌یابد.

در پایان می‌توان گفت که استنکاف یا عدم همکاری دانشجو از حضور در دبیرخانه کمیته انضباطی جهت تفهیم تخلف یا دفاع حضوری در جلسه کمیته یا امتناع وی از امضای دعوتنامه یا صورتجلسه مصاحبه، مانع از ادامه روند رسیدگی نبوده و پس از تشریح مفاد این ماده و تبعات آن برای دانشجو، مراتب متضمن ساعت، تاریخ و مکان درج می‌شود. در چنین شرایطی کمیته می‌تواند در صورت رعایت اصول آیین رسیدگی ابلاغی در این شیوه‌نامه به‌صورت غیابی رسیدگی و اتخاذ تصمیم کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1177847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =