بلوغ مقاومت و ارتقاء بازدارندگی استراتژیک ایران

علیرضا عرب*

گروه بین‌الملل ایسکانیوز- مسجد الاقصی در کانون تحولات ماه مبارک رمضان 1402 قرار داشت. فلسطینی‌ها عزم خود را جزم کردند که از مسجد الاقصی در مقابل هتک حرمت صهیونیست‌ها دفاع کنند. حماس که در جنوب لبنان استقرار نظامی پیدا کرده و در حمایت از مسجد الاقصی در ماه مبارک رمضان 1402 اسراییل را با موشک‌ها و راکت‌ها مورد هدف قرار داد. همچنین فلسطینی‌ها از جولان اسرائیل را مورد هدف قرار دادند.

خاورمیانه بر مدار صلح و آشتی / سوریه هم به اتحادیه عرب بازخواهد گشت

 از غزه هم گروه‌های مقاومت فلسطینی، اسرائیل را موشکباران کردند و از موشک‌های ضد هوایی دوش پرتاب استفاده کردند. همچنین تنش در کرانه باختری نیز به صورت هدفمند و هماهنگ با سایر جبهه‌ها افزایش یافت و در عملیات فلسطینیان در غور اردن، سه اسرائیلی کشته شدند و در عملیات تل آویو نیز یک نفر کشته شد. طی ماه مبارک رمضان امسال، مسجد الاقصی در مرکز تحولات قرار داشت و فلسطینی‌ها در تمام سرزمین‌های اشغالی در دفاع از آن فعال شدند.

نهایت ظرافت و تناسب در این صحنه‌ها و جبهه‌ها مشهود است. هر زمان که مقاومت می‌خواست تنش افزایش می‌یافت و نشست‌هایی مانند عقبه و شرم الشیخ منفعل و بی اثر می‌شد. مقاومت تحولات را در سراسر سرزمین‌های اشغالی و داخل اسرائیل مهندسی می‌کرد. هر زمان که لازم بود عملیات مقاومتی مسلحانه و غیر مسلحانه انجام می‌شد. تاکتیک‌ها مرتبا و مستمرا پیچیده‌تر و کامل تر می‌شود و هماهنگی ها ارتقاء می یابند.

در همین ماه مبارک رمضان و در آستانه روز قدس شاهد ملاقات‌های اسماعیل هنیه و سید حسن نصرالله و سران جهاد اسلامی در بیروت بودیم. برای اولین بار رئیس جمهور، جمهوری اسلامی ایران آیت ا... ابراهیم رئیسی در روز قدس به صورت زنده و تصویری برای مردم غزه سخنرانی کرد و حمایت کامل، همه جانبه و قاطعانه جمهوری اسلامی ایران را از محور مقاومت اعلام کرد. محور مقاومت در خارج و داخل سرزمینهای اشغالی مدیریت مبارزه با اسرائیل، را کاملا پیچیده و هماهنگ به دست گرفته است.

 فلسطینی‌ها در حال جهاد در سراسر سرزمین‌های اشغالی و فراتر از آن علیه اسرائیل هستند اما از حمایت یکپارچه، هوشمندانه و همه جانبه محور مقاومت با تمامی امکانات متعدد و متنوع و ظرفیت بی نظیرش در سطح منطقه و در سراسر مرزهای اسرائیل برخوردارند. در تمامی جبهه‌ها ، فلسطینیان در یک هماهنگی، هدفمندی و همسازی بی‌سابقه و ارگانیک با محور مقاومت در داخل و خارج سرزمین‌های اشغالی در حال جهاد و مقاومت علیه اسرائیل هستند.

اکنون دشمنان و رقباء ایران از جمله آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و کشورهای عربی متحد غرب، نیز به موجودیت، تاثیر گذاری راهبردی و دست برتر «محور مقاومت» در عرصه منطقه‌ای معترف هستند. تمایل فراوان کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی به عادی سازی روابط با ایران و اشتیاق چین به عنوان یک قدرت بین المللی برای میانجیگری، همگی حکایت از ارتقاء جایگاه راهبردی و نقش آفرینی تاثیر گذار محور مقاومت با محوریت ایران در سطح منطقه دارد.

روسیه نیز به عنوان دیگر قدرت جهانی، قادر به نادیده گرفتن تاثیر گذاری و نقش آفرینی راهبردی ایران و محور مقاومت در سطح منطقه و فرا منطقه نیست و مثال واضح آن همسویی تعیین کننده روسیه با محور مقاومت در سوریه است. اکنون محور مقاومت در حال خلق قدرت در سطح منطقه و حتی فرامنطقه است، به نحوی که چین و روسیه به عنوان دو قدرت بین المللی خود را نیازمند آن می بینند و به تاثیر گذاری و نقش آفرینی آن معترفند.

یکی از ثمرات و برکات بزرگ «محور مقاومت»، ایجاد بازدارندگی و چتر دفاعی برای صنعت هسته ای رو به تکامل ایران است. صنعت هسته ای که نماد استقلال و پیشرفت ایران اسلامی است. اکنون محور مقاومت به «بلوغ ارگانیگ» و خلق «قدرت درونزا» رسیده است و بنابراین «بازدارندگی استراتژیک ایران» را به نحو روزافزونی ارتقا ء داده است.

روزنامه نگار و کارشناس مسائل منطقه*

انتهای پیام/

کد خبر: 1179186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =