اولین محصول کشاورزی روی مریخ چه خواهد بود؟

دانشمندان دانشگاه آرکانزاس آمریکا با استفاده از سنگ‌های بازالت که دانشمندان ناسا از بیابان موهاوی آمریکا استخراج کرده بودند، خاک مریخ را شبیه‌سازی و روی آن کشاورزی کردند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ اندی ویر، نویسنده آمریکایی در رمان «مریخی» خود که در سال ۲۰۱۱ آن را به چاپ رساند -و فیلمی هم به همین نام از روی آن ساخته شد- در مورد دستور غذایی سیب‌زمینی روی سیاره مریخ نوشت، ولی یافته‌ جدید دانشمندان نشان می‌دهد که آنچه که روزی می‌تواند مستعمره‌نشینان مریخ را از نظر غذایی تامین کند، محصول کشاورزی دیگری به غیر سیب‌زمینی خواهد بود.

کنترل کاوشگر مریخ از یک آپارتمان

سفر به مریخ در فاصله‌ حداقلی ۴۸۰ میلیون کیلومتر از زمین، دست‌کم هفت ماه طول خواهد کشید. مضاف بر اینکه، این سفر را فقط می‌توان هر دو یا چند سال یک بار انجام داد، زیرا فقط در این بازه زمانی است که دو سیاره زمین و مریخ در نزدیک‌ترین فاصله از یکدیگر قرار دارند. در نتیجه اولین کسانی که بخواهند مدتی را در مریخ زندگی کنند باید بتوانند خودشان از پس تامین خوراک خود برآیند.

از این رو، دانشمندان دانشگاه آرکانزاس برای اینکه بتوانند زمین مریخ را شبیه‌سازی و روی آن کشاورزی کنند، از سنگ‌های بازالتی استفاده کردند که دانشمندان ناسا از بیابان موهاوی آمریکا استخراج کرده‌اند. این سنگ همانند خاک مریخ غلظت نمکی بسیار بالایی دارد.

متاسفانه خاک سیاره سرخ حاوی «نمک‌های پرکلرات» است که همچون یک سم برای گیاهان مضر است. با این حال، براساس تحقیقات جدید محققان، انواعی از برنج‌های تراریخته (برنج‌هایی که به لحاظ ژنتیکی اصلاح شده باشند) می‌تواند در سطح سنگ‌پوشه‌ای مریخ کشت شوند.

در این آزمایش، سه نوع برنج در بازالت کشت شد-یکی از گونه برنج‌های وحشی و دو گونه با ویرایش ژنتیکی- که می‌توان گفت گونه‌های تراریخته شده با شرایط خشکسالی، کمبود قند و شوری خاک سازگارتر بودند.

علاوه براین، دانشمندان کاشت این سه نوع برنج را در خاک گلدان و همچنین در ترکیب خاک معمولی با خاک بیابان موهاوی هم آزمایش کردند.

آنها دریافتند که اگر در خاک شبیه‌سازی شده مریخ با یک چهارم خاک معمولی گلدان ترکیب شود آنگاه به خوبی می‌توان برنج اصلاح ژنتیکی‌شده را کشت کرد. آنها همچنین دریافتند که آستانه تحمل این گونه‌های برنج معادل سه گرم پرکلرات در هر کیلوگرم خاک مریخی است.

ابیلاش راماچاندران، پژوهشگر فوق دکترا در مرکز علوم فضایی و سیاره‌ای آرکانزاس، می‌گوید: قبل از اینکه بخواهیم این غلات را در مریخ بکاریم، می‌توانیم از زمین به عنوان مبنایی برای مقایسه استفاده کنیم.

دانشمندان در مرحله بعدی این آزمایش قصد دارند یک خاک مریخی شبیه‌سازی‌شده دیگر را هم امتحان کنند و کشت ارقام مختلف برنج در آن آزمایش شود. در وهله آخر نیز قرار است اتاقی به جهت شبیه‌سازی کامل دما و جو سیاره سرخ مهیا شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1179522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =