دستور اژه‌ای برای رسیدگی سریع و دقیق و قاطع به پرونده‌های سرقت

رئیس قوه قضاییه به جلوگیری از بیکاری۲۴۰ هزار کارگر در بنگاه‌های تولیدی در سال گذشته در نتیجه همکاری‌های دستگاه قضا و دولت اشاره کرد و در عین حال به همه مقامات قضایی دستور داد که امسال بیش از سال گذشته برای رفع موانع کسب و کار و جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها اهتمام داشته باشند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز دوشنبه (۱۱ اردیبهشت) در جلسه شورای عالی قوه قضاییه، ضمن گرامیداشت روز کارگر، اظهار داشت: کار و کارگر در مکتب اسلام از جایگاه قابل توجهی برخوردارند؛ در جهت تحقق شعار سال نیز نقش کارگران، نقشی اساسی و ویژه است؛ بنابراین باید به قشر کارگر که ستون فقرات رشد تولید محسوب می‌شوند، نگاه جدیدی داشته باشیم.

اژه‌ای: اقدامات برای گسترش عدالت را برای مردم تشریح می‌کنیم

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اهمیت شناخت ارزش کار و کارگر در راستای حمایت از این قشر شریف و زحمتکش گفت: باید زمینه‌هایی فراهم شود تا کارگر به نسبت تلاش و تعهد و کیفیت و کمیّت خدمات خود از محصول کار برخوردار شود و در حین کار، ارتقای مهارتی و آموزشی داشته باشد.

محسنی اژه ای اضافه کرد: همچنین باید مقرراتی وضع شود که در ضمن تأمین امنیت شغلی کارگران، روابط عادلانه و منصفانه‌ای میان این قشر زحمتکش و کارفرمایان برقرار شود.

ضرورت توجه به نیازمندی‌های مادی و معنوی کارگران

رئیس عدلیه تاکید کرد: ضروری است که جمیع نیازمندی‌های مادی و معنوی کارگران و خانواده‌های آنها مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

مقامات قضایی ذیربط به‌ویژه دادستان‌های سراسر کشوردر سال جاری که به نام مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است، بیش از سال گذشته برای رفع موانع کسب و کار و جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و بیکاری نیروهای آنها، اهتمام داشته باشند

رئیس قوه قضاییه با اشاره به شهدای زیادی که جامعه کارگری تقدیم اسلام و انقلاب کرده است، افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون، جامعه کارگری همپای سایر اقشار برای تثبیت انقلاب و مقابله با دشمنان و توطئه‌های پیچیده آنها، عمل کرده است و امروز نیز با وجود مشکلات موجود و سوء‌استفاده و سرمایه‌گذاری دشمنان، جامعه کارگری و کارگران کماکان در خط انقلاب و امام و رهبری هستند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به جلوگیری از بیکار شدن ۲۴۰ هزار کارگر در بنگاه‌های تولیدی در سال گذشته با اقدامات عدلیه و احیا و توسعه فعالیت‌های بنگاه‌های تولیدی و صنعتی در نتیجه همکاری‌های دستگاه قضا، و کمک دولت به همه مقامات قضایی ذیربط به‌ویژه دادستان‌های سراسر کشور دستور داد که در سال جاری که به نام مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است، بیش از سال گذشته برای رفع موانع کسب و کار و جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و بیکاری نیروهای آنها، اهتمام داشته باشند.

جایگاه رفیع معلمان در ساختن جامعه و تمدن نوین اسلامی

رئیس دستگاه قضا با گرامیداشت ۱۲ اردیبهشت روز معلم و سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری، گفت: شهید مطهری یک فیلسوف، عارف، اندیشمند و معلم زبردست برای تبیین مسائل روز دینی، اعتقادی، سیاسی و فرهنگی بودند و با جامعیّت و وارستگی و آگاهی که از آن محظوظ بود به افشای چهره‌های نفاق و تحریف و الحاد می‌پرداخت و جوانان را از گرفتار شدن در دام‌های فکری منحط نجات می‌داد.

رئیس عدلیه به اهمیت جایگاه رفیع معلمان در ساختن جامعه و تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: معلمان متعهد و متدیّن ما با اهتمامی که در تربیت دانش‌آموزان در همه مقاطع تحصیلی دارند، ایفاگر نقشی اساسی در ساختن تمدن نوین اسلامی هستند.

قاضی‌القضات با اشاره به برخی اتفاقات و حوادث اخیر از جمله شهادت آیت‌الله سلیمانی، جنایت رخ‌داده در سراوان که به شهادت شهید شهرکی و همسر وی انجامید، مجروح کردن چند طلبه در برخی نقاط کشور و حادثه رخ داده در سبزوار که به قتل یک جوان انجامید، خطاب به همه مسئولان قضایی ذیربط در سراسر کشور دستور مؤکد داد که در تعقیب و محاکمه و مجازات ضاربان و قاتلان حوادث مزبور، نهایت سرعت و دقت و قاطعیت را به خرج دهند و در مواردی که ضاربان و قاتلان شناسایی و دستگیر شده‌اند، هیچگونه تأخیر و معطلی نداشته باشند.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: پرونده قاتلان و ضاربان حوادث اخیر و همه برهم‌ زنندگان امنیت مردم باید با سرعت و دقت و قاطعیت مورد رسیدگی قرار گیرد تا هم مردم مزه عدالت را بیش از پیش بچشند و هم دشمنان که برای برهم زدن امنیت کشور ما در حال توطئه‌چینی هستند بدانند که در این حوزه قاطعیت زیادی وجود دارد.

تاکید مؤکد بر برخورد سریع و قاطع با همه عوامل برهم‌زننده امنیت فیزیکی و روانی مردم

رئیس دستگاه قضا ضمن تاکید مؤکد بر برخورد سریع و قاطع با همه عوامل برهم‌زننده امنیت فیزیکی و روانی مردم گفت: در موارد ناظر بر قتل و جرح افراد، مزاحمت برای نوامیس، هنجارشکنی و هتاکی با هدف مقابله با ارزش‌ها و انتشار اکاذیب و جعلیات و شایعه‌ها با هدف تخریب امنیت روانی مردم و مشوش و منحرف کردن اذهان آنها، مسئولان قضایی به صورت ویژه عمل کنند و پرونده‌هایی که در رابطه با این موارد تشکیل می‌شوند را در ردیف سایر پرونده‌ها مورد رسیدگی قرار ندهند؛ در قوه قضاییه به همه پرونده‌ها با نهایت دقت و قاطعیت رسیدگی می‌کنیم اما در قوانین و مقررات نیز قید شده که باید برخی پرونده‌ها را به صورت ویژه و خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار داد.

رئیس عدلیه اظهار داشت: در پرونده‌های ناظر بر تهدید امنیت مردم، چنانچه رسیدگی‌ها با تأخیر همراه باشد، آن آثار و بازدارندگی مناسب و مقتضی پدیدار نخواهد شد؛ بنابراین مسئولان قضایی ذیربط، پرونده‌های مرتبط با به خطر انداختن امنیت فیزیکی و روانی مردم را بدون هرگونه معطلی و هر چه سریع‌تر و خارج از نوبت، در نهایت دقت و قاطعیت مورد رسیدگی قرار دهند.

در برخی از پرونده‌های سرقت، دریافت رضایت از شاکی توسط سارق، به‌واسطه استیصال یا ترس شاکی و مالباخته است

رسیدگی سریع و دقیق و قاطع به پرونده‌های سرقت

قاضی‌القضات بر رسیدگی سریع، دقیق و قاطعانه به پرونده‌های سارقان مسلح و غیرمسلح به‌ویژه سارقان سابقه‌دار تاکید کرد و گفت: در برخی پرونده‌های مرتبط با جرم سرقت، فرد سارق رضایت شاکی را جلب می‌کند و طبیعتاً با تخفیف در مجازات مواجه می‌شود؛ اما در این قبیل موارد، مسئولان قضایی ذیربط باید به آثار تبعی برخی سرقت‌ها که بر روان مردم تحمیل می‌شود نیز توجه کنند و با عنایت به این موضوع، تصمیمات مقتضی را اتخاذ کنند؛ البته باید توجه داشت که در برخی از پرونده‌های سرقت، دریافت رضایت از شاکی توسط سارق، به‌واسطه استیصال یا ترس شاکی و مالباخته است؛ که توجه به این جنبه نیز مورد تاکید است.

رئیس قوه قضاییه به موضوع برخی افراد که به عنوان مظنون سرقت یا در حین دستگیری سارقان، بازداشت شده و سپس آزاد می‌شوند نیز اشاره کرد و گفت: باید برای مردم تبیین شود تا افرادی که به عنوان مظنون سرقت دستگیر می‌شوند یا در حین دستگیری سارق، مورد بازداشت قرار می‌گیرند و سپس آزاد می‌شوند را در زمره عناصر سابقه‌دار سرقت لحاظ نکنند.

کد خبر: 1179659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =