دیربازده بودن محصولات نظام تعلیم و تربیت

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور دیربازده بودن محصولات نظام تعلیم و تربیت را از مشکلاتی دانست که گاهی موجب غفلت از ملزومات و بایسته‌های نظام تعلیم وتربیت می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید در مراسم گرامیداشت هفته معلم و مقام استاد، در جمع خانواده‌های اساتید بسیجی دانشگاه‌های تهران بزرگ در سالن دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران بر حساسیت امر جذب در نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد.

سرباز گمنام اسلام یا تسهیل‌گر آموزشی؟

وی در این نشست ضمن گرامیداشت هفته‌ معلم و روز استاد و تاکید بر جایگاه معلمان و اساتید، گفت: تعالی هر جامعه مستقیما در گرو تعالی نظام تعلیم و تربیت آن جامعه است. شاخص‌های فرهنگی جامعه، میزان گرایش مردم به علم و پژوهش، میزان دغدغه‌مندی مردم به ویژه جوانان برای حل مشکلات کشور، میزان میهن دوستی، میزان تقید و تشرع و پرهیزگاری ملت، و حتی میزان پیشرفت مالی و صنعتی کشور همه و همه مستقیما متاثر از نظام تعلیم و تربیت ماست.

وی افزود: تعبیر امام راحل از شغل معلمی تعبیر بسیار دقیق و در عین حال مسئولیت‌آفرینی است. اینکه ایشان می‌فرمایند "معلمی شغل انبیاست" هم میزان تاثیرگذاری معلمین و اساتید در آینده و عاقبت یک امت را نشان می‌دهد و هم مسئولیت سنگینی که بر دوش معلمین و استادان است را به ما متذکر می‌شود.

مردانی دیربازده بودن محصولات نظام تعلیم و تربیت را از مشکلاتی دانست که گاهی موجب غفلت از ملزومات و بایسته‌های نظام تعلیم وتربیت می‌گردد و عنوان کرد: اگر خدای ناخواسته کم‌کاری‌هایی در امر تعلیم و تربیت اتفاق بیفتد ممکن است اثرات خود را دو یا سه دهه بعد نشان دهند.

وی افزود: ما به اولویت داشتن مسائل اقتصادی و معیشتی قائل هستیم ولی همانطور که رهبر انقلاب بارها یادآوری فرموده‌اند، اولویت داشتن مسائل اقتصادی نباید باعث شود از امور ضروری دیگر غفلت کنیم. مقام معظم رهبری در مورد تاثیر بلند مدت تعلیم وتربیت به درستی می‌فرمایند: "در بلندمدت، هیچ چیز به اندازه تعلیم و تربیت اهمیت ندارد. نقش معلم و مربی در جامعه ما، نقش تراز اول است".

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دژ مستحکمی برای آینده‌ متعالی نظام آموزش و پرورش است

مردانی سپس با اشاره به آنکه از جمله مواضعی که دشمن در نبرد شناختی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و علیه بنیان‌های فرهنگ ایرانی- اسلامی به شدت مورد آماج حملات ترکیبی قرار داد، جایگاه و شان معلم و مربی و استاد بوده است. خاطر نشان کرد: خط اول نبرد ترکیبی علیه دشمنان کشور نظام تعلیم و تربیت کشور است، پیش روی و یا خدای ناکرده پس روی در سایر خطوط، معلول قوت و ضعف نظام تعلیم و تربیت است. دشمن می خواهد نوجوان و جوان ما به جای معلم و استادِ خود متاثر از فضای مجازی و فلان به اصطلاح سلبریتی و فلان ستاره‌ فضای مجازی باشند. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک دژ مستحکم و یک تضمین قابل اتکا برای آینده‌ی متعالی نظام آموزش و پرورش است.

وی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با اشراف و دقت نظری که دارند به درستی اشاره فرمودند: "از سند تحوّل در کف مدرسه خبری نیست". نباید اساس و رویکرد نظام تعلیم و تربیت ما بر اساس رفت و آمد افراد دستخوش تغییر و تحول شود. اساس تحول در نظام آمورش و پرورش ما سند تحول است نه تحول و تغییر افراد. همانطور که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند باید "نقشه‌ی راه اجرای سند تحول" آماده شود. باید بیش از پیش به امور تربیتی و پرورشی بپردازیم.

جذب در نظام تعلیم و تربیت باید با حساسیت باشد

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: مسئله‌ امور پرورشی در نظام تعلیم و تربیت در دهه نود قاصرانه یا خدای نکرده عامدانه تضعیف شد. تعلیم بدون تربیت نه تنها حسنی ندارد که مخرب نیز هست. کسی که بمب اتم را ساخت تعلیم دیده بود ولی پرورش و تربیت نیافته بود. فرد درس خوانده‌ای که اخلاق درستی ندارد یا نسبت به خانواده و کشورش تعهدی ندارد این حسنی برای جامعه ندارد. جذب در نظام تعلیم و تربیت حالا چه در آموزش و پرورش و چه در آموزش عالی باید با مداقه و حساسیت باشد. ضوابط و بایسته‌های جذب افراد بعنوان معلم و استاد نباید فدای سرعت یا خدای نکرده عوامل دیگر گردد.

مردانی با اشاره به تاثیرپذیری مستقیم دانش‌آموزان و دانشجویان از معلمان و اساتید گفت: نه تنها علم بلکه اخلاق و تقید و تعهد و دغدغه‌مندی و بسیاری از اوصاف خوب دیگر در دانش آموز و دانشجو مستقیما متاثر از معلم و استاد است. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با معلمان به درستی و دقت به این نکته اشاره فرمودند که البته ناظر به جذب و پایش کیفیت معلمان است که به نظر حقیر با همین کیفیت در مورد جذب و پایش تعالی اساتید نیز مترتب است.

وی افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند "شایستگی‌های حرفه‌ای معلّم و شایستگی‌های عمومی معلّم هم در طول خدمت بایستی رصد بشود؛ یعنی صرفاً [رصدِ] اوّلِ کار اهمّیّت ندارد؛ اوّلِ کار اهمّیّت دارد، لکن ادامه هم اهمّیّت دارد. و راهش این است که ضوابط گزینش کم‌رنگ نشود؛ خب یک مقداری سختی‌هایی دارد، گزینش‌های در چهارچوب ضوابط یک مقدار سخت است، [امّا] نگذارند این سختی موجب بشود که این ضوابط کم‌رنگ بشود. "

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور تاکید کرد: معلم تراز جمهوری اسلامی نه تنها معلم درس و مشق که معلم و الگوی اخلاق، تقوا، میهن دوستی، دغدغه مندی نسبت به کشور و ولایت مداری نیز هست. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند:"این که گفته می‌شود معلّم کار انبیا را می‌کند، برویم در عمق این حرف؛ این حرف یعنی چه؟ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتبَ وَ الحِکمَة؛ کار انبیا این است؛ کار انبیا نجات بشریّت است و ایجاد یک جامعه‌ی انسانیِ برتر و والاتر است، معلّم، شاغلِ شغل انبیا است".

انتهای پیام/

کد خبر: 1180394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =