تربیت ۴ حافظ‌ کل قرآن در دانشگاه آزاد همدان/ حفظ آیات در کودکی آسان‌تر و سریع‌تر است

دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد همدان از تربیت ۴ حافظ قرآن کریم در این واحد خبر داد.

مرتضی لاله‌چینی دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز با تشریح اهم فعالیت های این مرکز قرآنی، عنوان کرد: اگر حفظ قرآن کریم در دوران کودکی و نوجوانی آغاز شود، بسیار سریع‌تر به بار خواهد نشست و همچون نوشته بر سنگ ماندگار خواهد شد. چنین کاری را باید روش‌مند، با جدیت و همگام با آموزگار ماهر آغاز کرد. حفظ قرآن کریم نیازمند تکرار بسیار زیاد است، پس نباید تمرین مداوم را فراموش کرد. بهتر است که حفظ در زمان‌های مختلف انجام شود. همچنین اگر حفظ به صورت دسته جمعی و رقابتی با حضور و شرکت در کلاس‌های مربوطه باشد، اثر پذیری بهتری دارد.

وی با اشاره به نحوه شروع حفظ قرآن تصریح کرد: جز ۳۰ قرآن آن هم از آخر، یعنی سورههای مبارکه ناس، فلق، توحید و... تا سوره مبارکه نباء برای حفظ مناسب است. با حفظ این سوره ها به خاطر کوتاهی سوره وآیات ،علاقه و انگیزه شما تقویت می‌شود و همچنین بعد از حفظ کل جزء ۳۰، شما تقریبا یک چهارم سوره‌ها را حفظ کرده‌اید. چرا که قرآن ۱۱۴ سوره دارد که ۳۷ سوره آن در جزء ۳۰ قرار دارد و از این رو اعتماد به نفس بالایی برای شما ایجاد می شود و در این میان ذهن شما هم آماده شده تا حفظ را از ابتدای قرآن، به صورت منظم آغاز کنید.

مرتضی لاله‌چینی استاد قرآن دانشگاه با اشاره به "خلوص نیت" در موفقیت حفظ قرآن عنوان کرد: پایه و اساس کار، خلوص نیت است. فقط و فقط برای رضا و خشنودی خدای متعال، حفظ قرآن را شروع کنیم و مطمئن باشیم که هرچه درجه خلوص و پاکی نیت ما بیشتر باشد در کار خود موفق‌تر خواهیم بود. شیرینی و حلاوت کار زمانی بیشتر است که شیره و جوهر اخلاص آن بیشتر باشد که به تبع آن، ارزش و بهایش نیز بیشتر خواهد بود و با اخلاصی که در حفظ قرآن داشته باشیم، شاهد این هستیم که چگونه رزق و برکت به زندگی ما جاری و روان خواهد شد. بسیاری از دانشجویان را دیده ایم که با حفظ قرآن به همراه خلوص نیت، دچار موفقیت های مالی و رزق و برکت در زندگی دانشجویی‌شان شده‌اند.

دبیر کانون قرآن و عترت استان همدان با بیان اینکه حفظ قرآن تأثیر بسیار مثبتی در زندگی دانشجویی دارد، افزود: قرآن از جمیع جهات، کتاب کاملی محسوب می‌شود و در زمینه‌های مختلف از جمله اصول اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی رهنمودهای بی‌نظیری را به انسان ارائه می‌دهد و یک حافظ با تکرار روزانه این رهنمودها، می‌کوشد زندگی اجتماعی و فردی موفق‌تری نسبت به دیگران داشته باشد.

وی مطرح کرد: یکی از شاخص ترین برنامههای کانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی همدان، برگزاری کلاس حفظ قرآن کریم به مدت ۸ سال با تدریس استاد شکریان است. برگ زرین و افتخارآفرین این کانون، تربیت ۴ حافظ کل قرآن کریم از بخش دانشجویی و کارمندی است و در سایر رتبه ها، شاهد افتخار آفرینی دانشجویان حافظ ۱۷ ، ۱۵ و ۱۰ جز قرآن کریم بوده‌ایم.

"گفتنی‌ست یکی از حافظین برتر قرآن واحد همدان از روشندلان عزیزی است که با وجود بسته بودن چشم سر، چشم بصیرت را باز کرده و چشمه هایی از حقیقت مانای هستی را با حفظ قرآن، جاودانه درک کرده"

لاله چینی با اشاره به لزوم افزایش هدایا و بازنگری در جوایز مسابقات قرآنی گفت: دانشگاه برای حفظ هر جزء مبلغ ۳۰۰هزارتومان را ده سال پیش مصوب کرد که در پرداخت جوایز و تامین اعتبارات آنچنان مشکلی نبوده اما با توجه به رشد سرسام آور تورم، مسئولین امر باید در تعیین نرخ مصوب هدایا تجدید نظر کرده و آن را برای اعتلای فرهنگ قرآنی و آموزه های دینی افزایش دهند، هرچند در سال گذشته شاهد کندی، اختلال و اشکالات در تامین اعتبارات قرآنی بوده ایم که در این زمینه مهم و خطیر هیچ گونه کوتاهی از مسئولین امر قابل پذیرش نیست.

مدرس دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: درباره درس انس با قرآن کریم که درسی تک واحدی و عمومی است، نیازمند اختصاص زمان و تعامل بیشتری با دانشجو در این کلاس هستیم. بنده از سایر اساتید این درس تقاضا دارم ضمن برقراری رابطه نزدیک‌تر با دانشجو، بیشتر به عنوان یک دوست در کنار دانشجویان قرار گیرند تا یک استاد دانشگاهی؛ زیرا دانشجو برای ارتباط گیری عمیق با مفاهیم انس با قرآن باید فضای صمیمی و دوستانه را درک کرده و در کلاس های درس حس خوبی از معلم خود بگیرد تا در این جنگ ترکیبی و چند جانبه دشمنان قرآن و اسلام دچار دافعه و دین گریزی نشود. اساتید حتما زمان مدیریت شده‌ای را در کلاس برای صحبت، رفاقت و حل کردن مشکلات دانشجویان اختصاص دهند و تبدیل به سنگ صبور دانشجو شوند تا فضای خشک استاد-دانشجویی شکسته شده و فضای صمیمی و دوستانه شکل گیرد.


خبرنگار: محمدحسین میرزائی

انتهای پیام/

کد خبر: 1180523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =