جریان‌های سیاسی چگونه بر افکار جامعه تأثیر می‌گذارند؟

عضو شورای بسیج اساتید استان بوشهر گفت: جریان‌شناسی یک حرکت پویا و زنده است که با برخورداری از ایدئولوژی و گرایش فکری رهبران خود بر اقشار جامعه اثر می‌گذارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نخستین دوره طرح ملی اعتلا در استان بوشهر با برگزاری نشست تخصصی جریان‌شناسی سیاسی ایران معاصر با حضور دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر و به میزبانی این دانشگاه آغاز به کار کرد.

دومین دوره طرح توانمندسازی دانشجویان برگزار می‌شود

معاون تبیین و گفتمان‌سازی و عضو شورای بسیج اساتید استان بوشهر در این نشست با تعریف مفهوم جریان‌شناسی گفت: جریان‌شناسی یک حرکت پویا و زنده است که با برخورداری از ایدئولوژی و گرایش فکری رهبران خود بر اقشار جامعه اثر می‌گذارد.

نصرالله شفیعی با توضیح کاربردهای جریان سیاسی اظهار کرد: شناسایی و معرفی رهبران جریان سیاسی، کادرسازی، بسیج مردم در راستای اهداف جریان، تشکیل یک نظام حکومتی و مشروعیت به دولت، کارگردانی قدرت در جامعه، حمایت از احزاب، تشکل‌ها، ائتلاف‌ها و جریان‌های همسو از کاربردهای جریان سیاسی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جریانات سیاسی از زمان سلطنت آقامحمدخان قاجار آغاز می‌شود، تشریح کرد: بخش مهمی از جریانات سیاسی در ایران را می‌توان از سال ۱۳۲۰ هجری شمسی زمانی که رضاخان توسط انگلیسی‌ها برکنار شد تا سال ۱۳۵۷ و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران مورد بررسی قرار داد.

معاون تبیین و گفتمان‌سازی و عضو شورای بسیج اساتید استان بوشهر با اشاره به اینکه جریانات سیاسی در تاریخ معاصر را از حیث وابستگی می‌توان به دو بخش جریان فکری سیاسی وابسته و مستقل تقسیم کرد، افزود: در این بین جریان سیاسی وابسته خود به دو بخش وابسته داخلی که وابسته به سلطنت‌طلبان و نظام شاهنشاهی بود و نیز وابسته به اجنبی مانند حزب توده و کمونیسم تقسیم می‌شد.

شفیعی با بیان اینکه چهار حرکت سیاسی اجتماعی در تاریخ سیاسی ایران اثر بسزایی داشتند، توضیح داد: نهضت تنباکو، انقلاب مشروطه، جریان جنبش ملی صنعت نفت و قیام ۱۵ خرداد از مهم‌ترین جنبش‌های سیاسی ایران بودند.

وی با بیان اینکه جریان مذهبی و اسلام‌گرا، یکی از جریانات مهم سیاسی ایران بوده که در دو سطح فعال بوده است، توضیح داد: مراجع و علمای دینی معتقد به عدم جدایی دین از سیاست و احزاب سیاسی که دیدگاه و عقاید آن‌ها برگرفته از علمای دینی بود، اهدافی چون مبارزه با بهائیت، مبارزه با بدحجابی، دفاع از فلسطین و مقابله با مارکسیسم را دنبال می‌کردند.

معاون تبیین و گفتمان‌سازی و عضو شورای بسیج اساتید استان بوشهر در ادامه توضیحاتی مبسوط درباره تاریخچه جریانات و احزاب سیاسی قبل و بعد از انقلاب اسلامی ارائه کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر هم در این نشست با بیان اینکه امروز در شرایطی به سر می‌بریم که دنبال تمدن‌سازی اسلامی هستیم، گفت: استعمار با توجه به فضای جدید سیاسی و ابتکار عملی که فضای مجازی داده، دنبال برتری‌جویی و از بین بردن مسیر حق‌طلبی و حقانیت است.

سروش حیدری سنگستانی با تأکید بر اینکه جوامع امروز با سند توسعه پایدار مواجه هستند، اظهار کرد: تمامی فرآیندهای زندگی بشری در ۱۷ بخش در این سند مورد تحلیل قرار گرفته‌اند و برای ادوار مختلف زندگی برنامه‌ریزی شده که بخشی از آن که به‌عنوان سند ۲۰۳۰ مطرح شده، برخلاف عقاید و باورهای ملی و مذهبی کشورهاست.

وی افزود: دوراندیشی فرآیندهایی مطابق با اسناد بالادستی انقلاب در مقابله با این سند تدوین و اجرایی شده است و در دانشگاه آزاد اسلامی نیز برگرفته از اسنادی چون سند دانشگاه اسلامی، بیانیه گام دوم و ... سند ۵ ساله تحول و تعالی به‌منظور تعمیق بصیرت انقلابی و توانمندسازی منابع انسانی و ظرفیت‌های دانشگاه تدوین شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه امید است در چارچوب این سند و جلسات اینچنینی شبکه‌سازی شکل بگیرد و مسیر حق و حقیقت به صورت اجرایی و عملیاتی انسجام یابد، بیان کرد: با شناخت دقیق از نظام سلطه و استکبار جهانی می‌توان به صورت علمی و مقتدرانه از دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1181203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =