نرخ بیکاری به ۹ درصد کاهش یافت

بر اساس گزارش جدید مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال ۱۴۱ با کاهش ۰.۲ درصدی به ۹ درصد رسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در سال ۱۴۰۱ منتشر شد. بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۹.۰ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال قبل (۱۴۰۰) ، ۰.۲ واحد درصد کاهش یافته است.

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی بیشتر از سایر مقاطع است

در سال ۱۴۰۱، به میزان ۴۰.۹ درصد جمعیت ۱۵ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (۱۴۰۰) تغییری نداشته است.

جمعیت شاغلین ۱۵ساله و بیشتر در سال ۱۴۰۱، برابر با ۲۳میلیون و ۷۱۶هزار نفر بوده که نسبت به سال قبل بیش از ۲۶۸هزار نفر افزایش یافته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱، بخش خدمات با ۵۱.۶درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۳.۶ درصد و کشاورزی با ۱۴.۸ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵تا ۲۴ساله حاکی از آن است که۲۲.۶ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ۱۴۰۱بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات سالانه نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به سال قبل (۱۴۰۰) ۱.۱ درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸تا ۳۵ساله در سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد که ۱۶.۳ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به سال ۱۴۰۰، به میزان۰.۲ درصد کاهش یافته است.

بررسی سهم جمعیت ۱۵ساله و بیش‌تر دارای اشتغال ناقص در سال۱۴۰۱ نشان می‌دهد که  ۹.۵درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۳۸.۰ درصد از شاغلین ۱۵ساله و بیش‌تر، ۴۹ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

همچنین این نتایج گویای آنست که در سال ۱۴۰۱جمعیت شاغل کشور بطور متوسط ۴۲.۹ ساعت در هفته کار کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1183108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =