کوبا هم مثل ایران دنبال بی‌اثر کردن تحریم‌هاست / تهران-هاوانا در صدد توسعه روابط اقتصادی و مراودات تجاری

کوبا آخرین مقصد سفر 5 روزه رئیس جمهور به آمریکای لاتین خواهد بود و مقامات این کشور تمایل زیادی برای تخصیص سهم به سزایی از بازار انرژی خود به ایران و همچنین استفاده از تجربیات مشترک برای بی‌اثرکردن تحریم‌ها دارند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، رئیس جمهور در ادامه سفر 5 روزه خود به آمریکای لاتین به منظور دیدار و گفتگو با «میگل ماریو دیاز-کانل» -رئیس جمهور- و سایر مقامات کوبا به هاوانا خواهد رفت. آقای رئیسی پیش از این با سفر به دو کشور ونزوئلا و نیکاراگوئه قراردادهایی را با مقامات آنها امضاء کرد. کوبایی‌ها نیز به ویژه در سال‌های اخیر تمایل زیادی برای تقویت روابط با ایران نشان داده‌اند. کوبا نیز همچون ایران سال‌ها تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار داشته اما این نتوانسته مانع پیشروی این کشور شود.

شاید یکی از بارزترین نمونه‌های همکاری دو کشور ایران و کوبا در حوزه بهداشت و درمان و ساخت واکسن کووید-19 با عنوان «پاستوکووک» باشد؛ پیش از آن نیز دو کشور چند مورد همکاری در زمینه ساخت واکسن‌های مشترک داشته‌اند. اما روابط دو کشور صرفا به این حوزه محدود نمی‌شود و سابقه خوبی از همکاری‌های اقتصادی و سیاسی بین تهران-هاوانا پس از انقلاب اسلامی در ایران وجود دارد. 

نیکاراگوئه بازار مناسبی برای صادرات سوخت ایران / ماناگوآ مشتاق بالا بردن سطح روابط با تهران است

سال گذشته، «ریکاردو کابریساس» -معاون نخست‌وزیر و فرستاده ویژه رئیس‌جمهور کوبا- که به منظور شرکت در هجدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کوبا به تهران سفر کرده بود، با قدردانی از مواضع پایدار جمهوری اسلامی ایران در حمایت از روابط دو کشور و در قبال تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه کوبا، بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور به نفع مصالح طرفین تأکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار ضمن محکوم کردن اعمال تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری کوبا و با اشاره به گستردگی تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه دو کشور، بر ضرورت بهره‌گیری از تجربیات یکدیگر در حوزه بی‌اثر کردن تحریم‌ها تأکید کرده بود.

سفیر جمهوری کوبا در تهران نیز چند ماه پیش در حاشیه یک همایش با ناعادلانه و نابرابر خواندن ساختار فعلی نظام بین الملل گفته بود: بسیاری از مردم جهان تحت نظم حاکم در شرایط سخت اقتصادی قرار گرفته‌اند. سفیر کوبا با بیان اینکه این کشورهایی که اکنون تحت تحریم قرار دارند، تعدادشان بسیار بیشتر شده، اظهار کرد: جا دارد که از رییس جمهور ایران تشکر ویژه کرد که توجه ویژه‌ای به گسترش روابط با کوبا داشته است. وی افزود: کوبا از چند سال پیش در تلاش بوده که سهم به سزایی از بازار انرژی خود را به ایران اختصاص دهد.

نماینده کوبا با اشاره به نزدیکی این کشور به آمریکا که آن را به اندازه فاصله تهران تا قم توصیف کرد، گفت: اگرچه ایران روابط خوبی با کشورهای آمریکای لاتین دارد اما انتظار می‌رود این روابط بیش از پیش گسترش یابد. سفیر کوبا در ادامه به همکاری ایران و کوبا در زمینه تولید واکسن اشاره کرد که می‌تواند به عنوان الگویی موفق در سایر حوزه‌ها به کارگیری شود.

از نظر وی دو کشور ایران و کوبا باید به فکر روابط بلند مدت استراتژیک باشند و کلوپ کشورهای تحت تحریم را با جدیت بیشتری دنبال کنند. اولویت ما باید افزایش همکاری و همبستگی بین کشورهای تحریم باشد. کوبا آمادگی دارد ظرفیت های علمی خود را در اختیار ایران قرار دهد. وی افزود: کشورش به دنبال یافتن راه حل‌های سیاسی مشترک برای مقابله با تحریم هاست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز در خصوص تبادل دانشجو بین دو کشور اظهار کرد: کوبا از این مسئله استقبال می‌کند و سفارت این کشور در تهران در حال بررسی و آماده کردن طرح‌هایی در این زمینه است.

ماه پیش نیز وزیر بهداشت کشورمان که به منظور شرکت در مجمع جهانی سلامت به ژنو سوئیس رفته بود، در حاشیه این رویداد با همتای کوبایی خود دیدار و توافقی را در حوزه تجارت محصولات مربوط به بهداشت و درمان بدون انتقال دلار امضاء کردند. چند هفته پیش نیز سفیر جمهوری کوبا و رئیس اتاق بازارگانی این کشور در دیدار با دبیرکل اتاق تهران بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی و مراودات تجاری بین دو کشور به‌ویژه در حوزه‌هایی مانند گردشگری، صنایع غذایی و انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کرد.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1185425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =