نیازمند انقلاب در ازدواج دانشجویی هستیم/ کمبود بودجه، مانع توسعه خوابگاه‌های متأهلی

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی گفت: در امر ازدواج کشور باید یک انقلابی رخ دهد و آن اینکه خیرین ما در حوزه های مختلف از جمله مسجدسازی، بیمارستان‌سازی و مدرسه‌سازی به سمت ازدواج بیایند و از این حوزه حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت‌الاسلام محمدمهدی شمسی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری 100 زوج دانشجو با کمک هزینه به مشهد مقدس اعزام شدند، اظهار کرد: با توجه به اینکه امکان اعزام کاروانی وجود نداشت برای هر زوج 2.5 میلیون تومان از تسهیلات دانشگاه کمک هزینه رفت و برگشت پرداخت کردیم. 

وعده ساخت خوابگاه‌های متأهلی عملی نشده است

وی افزود: این زوج های دانشجو پس از بازگشت از مشهد مقدس در جشن ازدواج دانشجویی مفصلی که برای آنها تدارک دیده شده بود، شرکت کردند و در این مراسم برای هر زوج یک تاکسی آذین‌بندی شده اختصاص یافته بود و سخنرانان ویژه نیز برای آموزش مهارت‌های زندگی حضور یافتند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: برای پنجمین بار نیز کارگاه‌های ویژه همسران با موضوعاتی از جمله مهارت‌های ارتباطی بین همسران، تربیت فرزند و...برگزار کردیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های ویژه زوج‌های دانشجو در اسفندماه برگزار شد، خاطرنشان کرد: متأسفانه در خوابگاه‌های دانشگاه آزاد نمی‌توان طرح متأهلی را اجرا کرد هر چند ما طرح را ارائه و با سازمان مرکزی هم رایزنی های لازم برای ایجاد خوابگاه های متأهلی را انجام داده‌ایم اما به دلیل مشکلات مالی تا کنون اتفاقی رخ نداده است.  

حجت‌الاسلام شمسی با اشاره به طرح ساخت 100 خوابگاه متأهلی در هر استان ، ادامه داد: متاسفانه استان‌ها به قدری با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند که تا کنون در عمل اتفاقی نیفتاده است.  

وی با بیان اینکه هیچ زیرسازی برای اجرای طرح خوابگاه‌های متأهلی صورت نگرفته است، اضافه کرد: با این شرایط هر چقدر هم فشار وارد کنیم بی‌فایده است و تا زمانی که بحث ارتقای خوابگاه‌های فعلی روی زمین مانده، طرح خوابگاه‌های متأهلی بی‌نتیجه است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی در خصوص وام و تسهیلات برای زوج‌های دانشجو نیز گفت: طرح این موضوع را سال گذشته در هیأت رئیسه مطرح کردیم اما باز هم به دلیل مشکلات مالی به نتیجه نرسید.  

واحد تبریز خوابگاه متأهلی ندارد

وی با اشاره به اینکه مشکلات مالی دانشگاه آزاد ما را با سختی و مشقت مواجه کرده است، بیان کرد: متأسفانه دانشگاه آزاد تبریز خوابگاه متأهلی ندارد و دانشجویان متأهل که بعضا از استان‌های دیگر آمده‌اند در دیگر خوابگاه‌های ما اسکان دارند.

حجت‌الاسلام شمسی تصریح کرد: من فکر میکنم در حال حاضر امکان ساخت خوابگاه ویژه متأهین وجود نداشته باشد چون ما سه خوابگاه خواهران داریم که به سختی در آنجا 600نفر اسکان داده شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر زیرساخت ها و شرایط ایجاد خوابگاه های متأهلی فراهم شود و همچنین تسهیلات به  زوج‌های جوان تعلق بگیرد بحث ازدواج دانشجویی با کیفیت بهتری پیش می‌رود ولی فعلا در دستور کار هیچ کدام از دانشگاه ها وجود ندارد.  

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد میزان طلاق در ازدواج های دانشجویی بسیار پایین است، ادامه داد: بهترین راهکار این است که ما اردوهای ویژه متأهلین را برگزار و در آن علاوه بر مباحث تفریحی موضوعات مهارتی را هم داشته باشیم.

بیشترین مراجعه جوانان به ما در خصوص مسائل اقتصادی است   

وی با اشاره به اینکه باید رویکرد ازدواج آسان را در اولویت کارهای خودمان قرار دهیم، افزود: بیشترین مراجعه جوانان به ما در بحث ازدواج در مقوله اقتصادی و به ویژه در بحث تأمین مسکن است که از عهده ابتدایی‌ترین وسایل و مقدمات زندگی برنمی‌آیند.

حجت‌الاسلام شمسی خاطرنشان کرد: البته بینش‌ها و تصورات نسبت به مقوله ازدواج هم نادرست است و بیشترین مراجعات به ما در همین مورد است که به طور مثال ازدواج کنیم که چه بشود؟ بنابراین ابتدا باید این بینش‌ها اصلاح شود و در مرحله بعد امکاناتی که دانشگاه ها می‌توانند فراهم کنند.  

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه در امر ازدواج کشور باید یک انقلاب رخ دهد و آن اینکه خیرین ما در حوزه های مختلف از جمله مسجدسازی بیمارستان سازی و مدرسه سازی به سمت ازدواج بیایند و از این حوزه حمایت کنند، ادامه داد: درست است که متولی ازدواج دانشجویی نهاد رهبری است و دبیرخانه آن نیز در نهاد مستقر شده است اما ما نیاز به انقلاب در این زمینه داریم تا همه خیرین، ارگان‌ها و نهادها در این زمینه کمک کنند و اتفاقات خوبی رخ دهد.  

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1185883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =