پس از کرونا بیماری‌های غیرواگیر ۲ برابر شدند

دبیر علمی سومین همایش پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دوران پساکرونا گفت: شیوع بیماری‌های غیرواگیر به خصوص دیابت و فشار خون بالا به دلیل محدودیت‌های دوران همه‌گیری کرونا تشدید شد و ۲ برابر در دوران پساکرونا افزایش یافته است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دبیر علمی سومین همایش پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دوران پساکرونا گفت: شیوع بیماری‌های غیرواگیر به خصوص دیابت و فشار خون بالا به دلیل محدودیت‌های دوران همه‌گیری کرونا تشدید شد و ۲ برابر در دوران پساکرونا افزایش یافته است.

 آخرین آمار کرونا در ایران / ۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته جان باخت

نسترن لند روز یکشنبه در حاشیه گشایش سومین همایش پیشگیری و کنترل بیماریهای دوران پساکرونا که در مرکز همایشهای رازی برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت افزود: دوران همه گیری آسیب های شدید جسمی و روحی به مردم در همه گروههای سنی وارد کرده، به خصوص باعث افزایش چاقی در کودکان و نوجوانان، اضطراب و افسردگی در سالمندان و شیوع بالای دیابت و فشارخون بالا در همه سنین شد و اکنون با بار افزایش بیماریهای غیرواگیر در دوران پساکرونا مواجه هستیم.

وی اظهارداشت: ۶۰ درصد بار بیماریها در کشور ناشی از بیماریهای غیرواگیر است و شیوع همه گیری کرونا طی دو سال اخیر باعث شد که آسیب های زیادی بر سلامت جامعه از لحاظ ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر وارد شود و در مبتلایان به دیابت، سرطان، قلبی و عروقی و مزمن تنفسی نیز کرونا نفوذ کرد و آنها دچار ناتوانی‌های زیادی شدند.

لند ادامه داد: با توجه به کاهش فعالیت‌های بدنی، به تعویق انداختن درمان و غیره نگرانی شدیدی در خصوص بیماری‌های غیرواگیر از دوران همه گیری کرونا وجود داشته و حوزه بهداشت و درمان را به شدت تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

لند با اشاره به اینکه همایش پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر دوران پساکرونا در خصوص آگاهی و به روز کرن اطلاعات پزشکان و متخصصان در رابطه با پیامدهای دوران پساکرونا برگزار شده است، تصریح کرد: در این همایش کارگاههای آموزشی و تخصصی نیز در راستای افزایش دانش و آگاهی پزشکان درباره بیماریهای غیرواگیر و آموزش به مردم بر پا می شود.

 سازمان جهانی بهداشت از دو دهه پیش بیماری‌های غیرواگیر را جزو اولویت‌های بهداشتی در کشورهای در حال توسعه اعلام کرده، ۶ میلیون از ۸ میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در سنین کمتر از ۷۰ سال رخ می دهد و بیش از ۸۰درصد این مرگ ها در کشورهای در حال توسعه است.

افزایش شیوع این بیماری‌ها، ماهیت مزمن و پیش‌رونده و ناتوان کننده آنها، باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده‌ای می شود که متاسفانه نیروی مولد جوامع را مستقیم در معرض خطر مرگ و میر، ناتوانی و معلولیت قرار می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز، کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات از عوامل ایجاد کننده‌ چهار بیماری دیابت، قلبی، عروقی، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی هستند که مهمترین علل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر بوده و این بیماری‌ها و عوامل، احتمال مرگ را افزایش می‌دهد، به همین خاطر سازمان جهانی بهداشت، کنترل بیماری‌ها و عوامل زمینه ساز آنها را به عنوان هدف اصلی برای کاهش ۲۵ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر تا سال ۲۰۲۵ تعیین کرده است.

اتمام پیام/

کد خبر: 1186931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =